تنش یونان و ترکیه بر سر پناهجویان

به گزارش مجله خزرکوه، مقام های یونان، ترکیه را به کوشش برای تحریک این کشور به وسیله کوشش برای فرستادن قایق های حامل مهاجران به سمت آبهای یونان متهم کردند؛ ادعایی که آنکارا قویا رد نموده است.

تنش یونان و ترکیه بر سر پناهجویان

به نقل از خبرگزاری رویترز، یونان و ترکیه بر سر طیفی از مسائل از جمله منابع انرژی در دریای مدیترانه اختلاف دارند و تنش ها بین این دو کشور هم پیمان در ائتلاف ناتو سال گذشته میلادی زمانی که هزاران پناهجو در ترکیه برای حمله به مرز زمینی یونان کوشش کردند، افزایش پیدا کرد.

نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت یونان اظهار کرد، گارد ساحلی یونان روز آدینه چندین گزارش در مورد همراهی گارد ساحلی و نیروی دریایی ترکیه با قایق های حامل مهاجران تا مرز اروپا و در کوشش برای تشدید تنش با یونان ارسال کرد.

میتاراچی در یک بیانیه ضبط شده اظهار کرد: بدون شک این مهاجران از سواحل ترکیه راهی شده اند و با توجه به این حقیقت که از سوی ترکیه پشتیبانی می شدند، در خطر قرار نداشتند.

وی اضافه کرد: ما از ترکیه می خواهیم از این تحریک غیرموجه دست برداشته و آن را متوقف کند.

از سوی دیگر، اسماعیل جاتاکلی، معاون وزیر کشور ترکیه در توئیتر پاسخ میتاراچی را داد و گفت، او وقایع را تحریف نموده و دروغ می گوید.

جاتاکلی، یونان را به پس زدن 231 مهاجر در هفت حادثه ای که روز آدینه رخ دادند، متهم نموده و گفت که ترکیه آنها را نجات داده است.

جاتاکلی نوشت: این افترا زدن به گارد ساحلی ترکیه از بابت نجات افرادی که شما رهایشان کردید تا بمیرند، جنایت علیه بشریت است. چنین چیزی از سمت شما معمول است!

گارد ساحلی یونان گفت، در یک حادثه، یک قایق حامل مهاجران کوشش کرد روز آدینه با همراهی یک کشتی گارد ساحلی ترکیه وارد آب های اراضی یونان گردد و در یک مورد دیگر نیز دو قایق ترکیه ای کوشش کردند تا یک قایق حامل مهاجران را با فشار به سمت آب های یونان بفرستند.

این نهاد اعلام داشت، در یک حادثه سوم هم در نزدیکی جزیره لسبوس، یک قایق گارد ساحلی ترکیه وارد آب های اراضی یونان شده و یک قایق گشت زنی یونان را آزار داد.

در سال 2015 در ابتدای بحران مهاجرت در اروپا، حدود یک میلیون پناهجو، عمدتا متشکل از سوری ها، عراقی ها و افغان ها، با قایق هایی از ترکیه وارد یونان شدند. یک سال بعد اتحادیه اروپا با آنکارا به توافقی بر سر مقابله با جریان ورود مهاجران دست یافت و آمار مربوط به آنها به میزان چشمگیری کاهش یافت.

میتاراچی از ترکیه خواست به تعهداتش تحت آن توافق پایبند باشد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1140

به "تنش یونان و ترکیه بر سر پناهجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش یونان و ترکیه بر سر پناهجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید