خبرنگاران راه ارتباطی 150 روستای سیلزده سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

به گزارش مجله خزرکوه، زاهدان- خبرنگاران- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی 150 روستای سیلزده این استان با فروکش کردن طغیان رودخانه های محلی بازگشایی شد.

خبرنگاران راه ارتباطی 150 روستای سیلزده سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

احمدعلی موهبتی روز چهارشنبه در گفت وگوی ویدئو کنفراسی با رییس جمهوری گفت: در سیلاب سوم و چهارم بهمن در سیستان و بلوچستان راه ارتباطی 500 روستای این استان قطع شد که تا به امروز راه 150 روستا برقرار شده است.

وی ادامه داد: همچنین برق 88 روستای سیستان و بلوچستان در سیلاب قطع شد که تا به امروز برق 83 روستا وصل شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان قطع آب 41 روستای این استان را از دیگر مسائل سیلاب اخیر عنوان نمود و اضافه کرد: با کوشش نیروهای شرکت آب و فاضلاب تا به امروز آب 23 روستا وصل شده است.

وی اعلام کرد: در جریان سیل اخیر در هفت شهرستان سیستان و بلوچستان بارندگی بیش از50 میلی متر گزارش شد.

موهبتی اختصاص اعتبارات موردنیاز برای ساخت سد و حوزه آبخیزداری برای مهار روان آبهای ناشی از بارندگی در این استان را خواهان شد.

وی با اشاره به بارندگی ها در افغانستان گفت: یکی از نگرانی دیگر سیستان و بلوچستان بارندگی بیش از 220 میلی متری در بعضی استان های افغانستان نظیر قندهار و آب شدن برف ها در ارتفاعات این کشور است که امکان دارد در روزهای آینده مسائلی را در منطقه سیستان ایجاد کند.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: برای مهار سیلاب در شمال این استان از سه ماه قبل لایروبی انهار در منطقه مورد توجه نهاده شده است.

وی گفت: در سیلاب اخیر 2 شهروند سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند.

موهبتی اعلام کرد: قبل از بروز بارندگی ها در سیستان و بلوچستان تصمیمات لازم برای به حداکثر رساندن مسائل از سوی مدیریت بحران اتخاذ شد به طوریکه زنان باردار و بیماران در مناطق متعدد به مکان های امن منتقل شدند.

وی اظهارداشت: در جریان سیل اخیر 71 منزل مسکونی تخریب و 173 منزل نیز دچار آبگرفتگی شد که اقدامات لازم برای اسکان آسیب دیدگان مورد توجه نهاده شد.

استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: از سال گذشته مطالعات رودخانه های سیستان و بلوچستان در دستور کار نهاده شد به طوریکه در بعضی نقاط آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها انجام و در بعضی نقاط دیگر در حال اجرا است.

وی گفت:علاوه بر بارندگی اخیر که سبب نزول رحمت الهی در سیستان و بلوچستان شد در این استان مبارزه با ملخ صحرایی مورد توجه نهاده شده به طوریکه تا به امروز هفت هزار و 200 هکتار از مراتع علیه این آفت سمپاشی شده است.

موهبتی با اشاره به سیل دی ماه سال گذشته سیستان و بلوچستان گفت: در این سیلاب 16 هزار و 200 واحد مسکونی استان دچار آسیب شدند که بازسازی چهار هزار و 83 واحد مسکونی شروع شده است.

وی با اشاره به اقدامات مالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: طرح های عظیم مالی نظیر طرح 46 هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، راه آهن و گازرسانی در حال اجرا است که نوید آینده روشن را برای این منطقه می دهد.

استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری از ویروس کرونا کمیته پدافند غیرعامل زیستی استان از نیمه اول بهمن تشکیل شد.

وی ادامه داد: برای بیش از 55 هزار نفر از اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان کارت سلامت صادر و از مرز میرجاوه و میلک خارج شدند.

موهبتی فقر غذایی، تراکم جمعیت و کمبود تخت های بیمارستانی در سیستان و بلوچستان را از مسائل این استان ذکر کرد.

وی اعلام کرد: از مجموع هزار و 107 بیمار مشکوک به کرونا در سیستان و بلوچستان 961 بیمار مرخص و 154 بیمار در بیمارستان بستری هستند.

استاندارسیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین از مجموع 162 بیمار کرونا در استان 115 نفر مرخص و 47 نفر در بیمارستان بستری هستند.

وی گفت: هم اینک 2 آزمایشگاه تشخیص کرونا در سیستان و بلوچستان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر راه اندازی شده و بزودی در دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز راه اندازی خواهد شد.

موهبتی اظهارداشت: همچنین پنج کارگاه فراوری ماسک با ظرفیت 15 هزار عدد و 6 کارگاه مواد ضدعفونی به ظرفیت 120 هزار لیتر در حال فعالیت است که ضروریست مواد اولیه الکل و پارچه که مسائلی برای تهیه آن در این استان وجود دارد رفع گردد.

وی از شهروندان سیستان و بلوچستان و علمای این استان برای همکاری در زمینه کنترل شیوع کرونا تقدیر کرد و اضافه کرد: این استان با همکاری علما جزو نخستین استان هایی بود که نماز آدینه در آن تعطیل شد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت شمار مبتلایان به ویروس کرونا در محدوده سه دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان به 163 نفر افزایش یافت.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 463

به "خبرنگاران راه ارتباطی 150 روستای سیلزده سیستان و بلوچستان بازگشایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران راه ارتباطی 150 روستای سیلزده سیستان و بلوچستان بازگشایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید