از سرگیری گفتگو ها درباره سد النهضه

به گزارش مجله خزرکوه، خبرگزاری خبرنگاران- مصاحبه ها میان سودان، مصر و اتیوبی درباره سد النهضه که بر روی نیل در حال احداث است، از سر گرفته شد.

از سرگیری گفتگو ها درباره سد النهضه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، گفتگو ها میان سودان، مصر و اتیوبی درباره سد النهضه که بر روی نیل در حال احداث است، از سر گرفته شد.

در این گفتگو ها وزیران آب سه کشور و نمایندگانی از اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا و بانک بین المللی مشارکت دارند. این سد اختلافاتی را با مصر که برای فراهم کردن 67 درصد احتیاج آبی خود به رود نیل احتیاج دارد، ایجاد کرده است.

ابراهیم شیر گزارشگر این شبکه گفت: موضوع سد النهضه بار دیگر به میز گفتگو بازگشت. این گفتگو ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود. کشور های سه گانه امیدوارند، پس از ناکام ماندن مذاکرات قبلی برای دستیابی به توافقی درباره پر کردن مخزن پشت سد که اتیوبی در حال احداث آن است، این گفتگو ها ثمربخش باشد.

گزارشگر افزود: وزارت آب سودان گفت طرف های سه گانه بر سر تداوم گفتگو بر سر این موضوع از طریق گروهی سه گانه توافق کرده اند، این گروه شامل دو عضو از هر کشور است. این وزراتخانه افزود: گروه مذکور چارچوبی اساسی برای نقش کارشناسان به منظور تسهیل مذاکره میان کشور های سه گانه تعیین می کند.

این سد که برای تولید برق از آن استفاده خواهد شد، محور اختلافات عمیق با مصر شده است و از آنجایی که این کشور 67 درصد احتیاج آبی خود را با رود نیل رفع می کند، این مسئله برای آن یک موضوع امنیت ملی به شمار می رود و قابل مذاکره نیست؛ اما سودان نظر دیگری دارد و امیدوار است این سد به ساماندهی سیل ها منجر شود؛ البته هشدار داده است در صورتی که اتیوپی این سد را یک جانبه پر کند، جان میلیون ها نفر در خطر خواهد بود.

این در حالی است که اتیوبی بر این باور است که اجرای این طرح برای رفع احتیاج های برقی و توسعه آن ضروری است و اصرار دارد که جریان آب ها در مجرای رود از این موضوع تاثیر نخواهد گرفت.

گفتنی است؛ تنش های میان مصر و اتیوبی درباره سد النهضه در برهه گذشته به صورت گسترده ای افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 838

به "از سرگیری گفتگو ها درباره سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سرگیری گفتگو ها درباره سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید