بهترین نمونه های استفاده از شیشه در معماری و نمای ساختمان

به گزارش مجله خزرکوه، شیشه یکی از پرکاربردترین و البته جذاب ترین مصالح ساختمانی است. جدای از معماری داخلی و دکوراسیون، می توان از شیشه در نمای خارجی ساختمان نیز استفاده کرد. البته در صورت استفاده نادرست و معماری نابجا، شیشه می تواند تأثیر معکوسی روی زیبایی نمای ساختمان داشته باشد. در این مطلب قصد داریم 8 مورد از بهترین نمونه های استفاده از شیشه در معماری و نمای ساختمان را با همدیگر مرور کنیم.

بهترین نمونه های استفاده از شیشه در معماری و نمای ساختمان

جهت دریافت خدمات شرکت آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

1- استفاده از شیشه در معماری شرکت بلاروسین پتاش

مورد اول از لیست خود را به ساختمان شرکت بلاروسین پتاش (Belarusian Potash) در شهر مینسک (Minsk) پایتخت کشور بلاروس (Belarus) اختصاص می دهیم. این ساختمان زیبا و باشکوه در کنار رودخانه سویسلاچ (Svislach) بنا شده است.

ظاهر این ساختمان الهام گرفته از ساختار نمک معدنی پتاش (Potash) است که فعالیت این شرکت حول آن می چرخد.

2- مرکز آموزش عظیمسالان

اگر نگاهی جزئی به ساختمان مرکز آموزش عظیمسالان در شهر زیبای تورلاوگا (Torrelavega) اسپانیا بندازیم، بلافاصله تفاوت بیش از حد آن با ساختمان قبلی را خواهیم دید. مقصود ما این است که ایجاد تنوع بی شمار در استفاده از شیشه، کاملاً مقدور است.

در این مرکز آموزشی، جدای از ساختمان اصلی، کلاس های درس نیز توسط شیشه از هم جدا شده اند. نورپردازی و استفاده از شیشه های روشن (به جای مات و رنگی) نیز در این ساختمان بسیار به چشم می آید.

3- کتابخانه مرسلیس، بهره گیری از شیشه در نمای ساختمان

کتابخانه مرسلیس (Mercelis) واقع در بروکسل (Brussels) پایتخت بلژیک (Belgium) معماری مدرن با استفاده از شیشه را فریاد می زند. ترکیب چشم نواز و هنرمندانه شیشه های رنگی با نمای داخلی بتنی، هر شیفته معماری را وادار به تحسین می نماید.

ترکیب نورگیر و پنجره های مدور نیز با پنل های چهارگوش شیشه ای و البته ابعاد چهارگوش ساختمان، بسیار هنرمندانه است.

4- استفاده از شیشه در ساختمان موزه ملی قراقستان

ساخت بنایی باشکوه که در میان معماری فوق العاده شهر آستانه (Astana) به چشم بیاید، کار ساده ای نیست. با این وجود ساختمان موزه ملی این شهر اوج هنر معماری را در استفاده از شیشه نشان می دهد.

شیشه های استفاده شده در این ساختمان به گونه ای است که تلألؤ آسمان آبی آستانه را به خوبی پدیدار می نماید. ترکیب سنگ در بعضی قسمت های ساختمان نیز همراه شیشه بسیار هنرمندانه است. ساختار چندلایه آن نیز باعث شده که جذابیت بصری و هندسی ساختمان چند برابر گردد.

5- استفاده از شیشه در معماری زلوتی تاراسی لهستان

ساختمان زلوتی تاراسی (Zlote Tarasy) که در زبان لهستانی به معنی (تراس های طلایی) است، نماد طراحی چشم گیر و هنرمندانه در این کشور است. این ساختمان تجاری-اداری با ساختار گنبدی شکل خود از دیگر ساختمان های ورشو (Warsaw) کاملاً مجزا است.

این ساختمان که در سال 2006 توسط معمار آمریکایی، جان جوردی (Jon Jerde) طراحی شده، یکی از نمادهای معماری ورشو به شمار می رود. این بنا یکی از بهترین نمونه های استفاده از شیشه در معماری است.

6- مؤسسه تکنولوژی، کاناگاوا، ژاپن

جونیا ایشیگامی (Junya Ishigami) به خاطر طراحی ساختمان مؤسسه تکنولوژی کاناگاوا (Kanagawa Institute of Technology)، عنوان جوان ترین برنده جایزه انستیتوی معماری ژاپن را به دست آورد. جایزه ای که کسب آن به دلیل ساختمان های باشکوه و پرشمار ژاپن کار ساده ای نیست.

بیشتر بخش های ساختمان مؤسسه تکنولوژی کاناگاوا از شیشه ساخته شده است. ستون های منظم این ساختمان نیز به گونه ای استادانه با ساختار شیشه ای آن ترکیب شده اند.

7- بهره گیری از شیشه در نمای ساختمان مرکز اجتماعی برنت

مطقه برنت (Brent) یکی از مناطق زیبای لندن (London) است که در شمال غربی این شهر واقع شده است. بخش عمده ساختمان مرکز اجتماعی برنت که به لحاظ بهینه سازی انرژی نیز صندلی ویژه ای دارد، از شیشه ساخته شده است. این ساختمان به لحاظ معماری پایدار یکی از بهترین نمونه های موجود در بریتانیا به شمار می رود.

ساختار هندسی و استفاده از میله های فلزی کوچک و عظیم در کنار بافت شیشه ای، باعث ایجاد نمایی فوق العاده در این ساختمان شده است.

8- فروشگاه اپل، نیویورک، آمریکا

فروشگاه شرکت اپل واقع در خیابان پنجم نیویورک یکی از زیباترین فروشگاه های این شرکت آمریکایی است. البته ساختمان های بی شماری از اپل وجود دارد که دارای ورودی شیشه ای هستند، اما شاید بتوان ورودی این ساختمان را که در اعیان نشین ترین خیابان نیویورک واقع شده، گل سر سبد بقیه فروشگاه ها دانست.

طراحی ورودی ساختمان فروشگاه اپل نیز مانند محصولات آن ساده و جذاب است. البته تنها ورودی این ساختمان از شیشه ساخته شده است. با این وجود شاخص ترین بخش معماری آن نیز همین مکعب شیشه ای است.

مواردی که در این مطلب عنوان شد تنها نمونه هایی اندک و البته درخور توجه از معماری شیشه ای است. شیشه در نمای ساختمان های بی شماری استفاده شده است، اما تعداد اندکی از آنها منحصر به فرد هستند. اگر شما نیز موارد دیگری از استفاده از شیشه در معماری ساختمان را سراغ دارید آن را در بخش نظرات عنوان کنید.

منبع: هومینگ
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 513

به "بهترین نمونه های استفاده از شیشه در معماری و نمای ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین نمونه های استفاده از شیشه در معماری و نمای ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید