بوگاتی محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران در موزه پترسون کالیفرنیا

به گزارش مجله خزرکوه، بوگاتی تایپ 57 توسط ون وورن Vanvooren خودروساز فرانسوی طراحی شد و این خودروی لوکس هدیه فرانسه در سال 1318 به شاه وقت ایران بود. از 4 دستگاه باقی مانده، این یکی تنها نمونه سالم است که اکنون متعلق به یک کلکسیونر آمریکایی است.

بوگاتی محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران در موزه پترسون کالیفرنیا

دریافت 4 MB

استفاده از قطعات کروم و براق در نقاط مختلف خودرو و همچنین استفاده از چرم در داخل خودرو ظاهری اشرافی به آن بخشیده بود، طوری که باعث درخشش فراوان خودرو در میان تمام هدایای اهدایی به محمد رضا پهلوی از جمله مرسدس بنز کروک اهدایی دولت آلمان شده بود.

بسیاری از کارشناسان همچنان این خودرو را یکی از زیباترین و جذاب ترین خودروهای تاریخ می دانند.

گفته می گردد به دلیل کیفیت پایین جاده های ایران در آن موقع، شاه ایران از این خودرو زیاد استفاده نمی کرد تا آنکه در سال 1959 شخصی به نام هوشنگ جلیلی با پرداخت 2000 ریال (معادل 275 دلار) مالک این بوگاتی می گردد.

البته در آن موقع به دلایل نامعلومی تغییراتی در خودرو داده شده بود. از جمله این تغییرات حذف پوششهای مخفی کنندهٔ چرخهای جلو و عقب، حذف فلپ ها و رکاب های زیر درها و تعویض موتور اصلی خودرو با یک موتور هشت سیلندر پکارد بود.

جلیلی سپس پیشنهاد خرید بوگاتی را به شخصی به نام سلیم بهاری می دهد. بهاری که با روبن، یکی از کارشناسان خبره بوگاتی، دوستی نزدیکی داشت، خودرو را برای او توصیف می نماید و روبن به امید اینکه این یک بوگاتی افسانه ای و کمیاب تایپ 41 باشد بهاری را ترغیب به خرید و انتقال ماشین به رتردام هلند می نماید.

روبن با دیدن یک تایپ 57 با طراحی بدنه عجیب ناامید می گردد و به همین دلیل سلیم بهاری از این خودرو برای رفت و آمد روزانه استفاده می نماید تا زمانی که موتور پکارد از کار می افتد و بهاری خودرو را به یک امریکایی واگذار می نماید.

سال ها این خودرو از دید عموم پنهان ماند و بین علاقه مندان بوگاتی دست به دست چرخید تا اینکه در سال 1984 پس از بازسازی کامل در نمایشگاههای مختلف خودروهای کلاسیک در امریکا به نمایش عمومی در آمد و همیشه مورد توجه کارشناسان خودروهای کلاسیک نهاده شد و جوایز بسیاری دریافت کرد.

این خودرو همچنان دارای پلاک ایرانی است که البته با پلاک اولی که در زمان مالکیت پهلوی روی قرار داشت متفاوت است. این اتومبیل تعیین نیست چگونه بعد از انقلاب به هلند آورده شد و بعدها به قیمت یک میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار دریک حراجی به فروش رفت.

بوگاتی محمدرضا پهلوی در حال حاضر در موزه پترسون کالیفرنیا در نگهداری می گردد.

منبع: العربیه

منبع: چمدان
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 589

به "بوگاتی محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران در موزه پترسون کالیفرنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوگاتی محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران در موزه پترسون کالیفرنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید