تفاوت بوکس و کیک بوکس چیست؟

به گزارش مجله خزرکوه، خبرنگاران | سرویس ورزش - اگرچه ورزش های بوکس و کیک بوکس با هم مرتبط بوده، اما دو ورزش کاملا متفاوت هستند. اصلی ترین تفاوت بوکس و کیک بوکس این است که در کیک بوکس، هم دست و هم پا می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، اما در بوکس فقط استفاده از دست مجاز است. کیک بوکس شامل مشت و لگد است، در حالی که بوکس شامل مشت و دفاع کردن است. در این مقاله با تفاوت بوکس و کیک بوکس و مزایای آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

تفاوت بوکس و کیک بوکس چیست؟

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • کیک بوکس
  • بوکس
  • تفاوت بوکس و کیک بوکس
  • مزایای کیک بوکس
  • مزایای بوکس
  • برای مبارزه کدام بهتر است: بوکس یا کیک بوکس؟

کیک بوکس

کیک بوکس ترکیبی از مشت و لگد است و عمدتا برای تناسب اندام، دفاع از خود و به عنوان یک ورزش تماسی مورد استفاده قرار می گیرد. این ورزش بین دو حریف انجام می شود که مجاز به ضربه زدن به یکدیگر با لگد، مشت و ضربه به بالای کمر هستند. کیک بوکس ورزشی است که رسوم و حرکات مختلف ورزش های دیگر مانند بوکس و کاراته را با هم تلفیق کرده است. این ورزش رزمی شامل مشت زدن، لگد زدن، ضربه های زانو و آرنج، قفل کردن، قلاب کردن و پرتاب کردن است. در ادامه قسمتی از یک مسابقه کیک بوکسینگ را خواهید دید.

بوکس

بوکس ورزشی رزمی شامل دو حریف است که با قدرت، استقامت، سرعت، عکس العمل سریع و مشت با یکدیگر مبارزه می کنند. بوکسور ها با استفاده از دستکش های بوکس، در داخل رینگ و با راند های 1 الی 3 دقیقه ای مبارزه می کنند.

تفاوت بوکس و کیک بوکس

از تفاوت های میان بوکس و کیک بوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استراتژی ها

بزرگترین تفاوت بوکس و کیک بوکس، استراتژی های تهاجمی و دفاعی مورد استفاده در آن هاست. در بوکس، مشت ها محدود به بالای کمربند می شوند که در این حالت بوکسور ها قادرند از خود بیشتر دفاع کنند. از سوی دیگر، کیک بوکس شامل استفاده از مشت و لگد است، که در این شرایط ورزشکاران فرصت های تهاجمی بیشتری دارند.

2. شرایط بدن

شرایط بدن برای بوکسورها، پهلو به پهلوست، زیرا سعی می کنند فضای بین خود و رقیب را برای مشت زدن کاهش دهند. از سوی دیگر، طرز ایستادن در کیک بوکس به طور کلی چهارگوش مانند است، زیرا مبارز ها باید برای دفاع در برابر مشت ها و لگد ها آماده باشند. اگر کیک بوکسور ها بخواهند شبیه به بوکسور ها بایستند، خود را در معرض لگد و مشت بیشتری قرار خواهند داد.

3. فاصله

بوکسور ها تا جای ممکن به حریفان خود نزدیک می شوند تا بتوانند مشت های بیشتری وارد آورند. اگر بیش از حد دور باشید، مجبور خواهید بود که بیشتر خم شده و در معرض حمله های متقابل قرار خواهید گرفت. اما کیک بوکسور ها باید فاصله بیشتری داشته باشند، زیرا قوی ترین ضربه ها ناشی از ضربات لگد است؛ بنابراین اگر بیش از حد نزدیک باشید، از قدرت ضربات لگد کاسته خواهد شد.

4. گلاویز شدن

در بوکس، گلاویز شدن شامل دریافت شانه های حریف با هر دو دست است. این تکنیک در بوکس بسیار رایج است و بوکسور ها آن را دوست دارند، زیرا باعث نزدیک تر شدن حریف شده و راحت تر می توانند به هم مشت بزنند. بعلاوه با این کار، بوکسور می تواند کمی استراحت کند.

در کیک بوکس، افراد می توانند همانند هنر های رزمی، همدیگر را پرتاب کنند. اگر بخواهید در کیک بوکس با حریف گلاویز شوید، به احتمال زیاد توسط او پرتاب خواهید شد.

5. مشت زدن

در بوکس و کیک بوکس، مشت زنی تقریبا مشابه است. شایع ترین نوع مشت، ضربه کوتاه و تند است که بستگی به زاویه بدن حریف داشته و معمولا برای بررسی واکنش حریف به کار می رود. اگر حریف دستی که با آن گارد گرفته است را حرکت دهد، بهترین ضربه بعدی، ضربه هوک است. در این حرکت می توانید به کنار سر حریف ضربه بزنید. حرکت بعدی حرکت آپرکات است که می توانید زمانی که به حریف بسیار نزدیک هستید از آن استفاده کنید. در این حرکت می توانید به زیر چانه حریف مشت زده و این نوعی ضربه فنی در بوکس و کیک بوکس است.

مزایای کیک بوکس

مزیت اصلی کیک بوکس این است که شامل طیف گسترده ای از حرکات و فعالیت ها می شود. کیک بوکسورها، پا، دست، زانو، آرنج و دیگر قسمت های بدن خود را تمرین می دهند. آن ها نه تنها نحوه استفاده از این قسمت های بدن را یاد گرفته، بلکه هنر دفاع را نیز فرا می گیرند.

مزایای بوکس

کیک بوکس بر روی بسکمک از چیز ها تمرکز می کند، اما بوکس مختص مشت زنی است. هیچ کس نمی تواند بهتر از یک بوکسور ماهر مشت بزند. به نظر می رسد بوکسور ها سریع تر از کیک بوکسور ها هستند، زیرا آن ها به خوبی دفاع در برابر ضربه های سریع و سبک را یاد می گیرند.

برای مبارزه کدام بهتر است: بوکس یا کیک بوکس؟

زمانی که صحبت از مبارزه خیابانی است؛ بوکس و کیک بوکس هر دو مزایای بسکمک دارند. اگر کسی مورد حمله قرار بگیرد، می تواند از روش ها و استراتژی های هر دو ورزش استفاده کند. بوکس و کیک بوکس هر دو شامل تمرینات فیزیکی مناسبی هستند که می توانند به فرد در حملات شدیدتر و پیشگیری از آسیب کمک کنند.

نقطه ضعف کیک بوکس و بوکس ناشی از این حقیقت است که آن ها به عنوان ورزش آموزش داده می شوند. ورزش قوانین خاصی داشته که این قوانین در مبارزات خیابانی وجود ندارند. به عنوان مثال ضربه به کشاله ران در دعوای خیابانی بسیار شایع است، در حالی که در بوکس و کیک بوکس مجاز نیست؛ بنابراین در این ورزش ها نحوه مقابله و دفاع در برابر ضربه به کشاله ران، فرو رفتن انگشت در چشم، گاز گرفتگی، حمله به گلو و چنین مواردی آموزش داده نمی شود.

مزیت اصلی کیک بوکس به بوکس، استفاده از اندام های مختلف بدن است. کیک بوکسورها، دست، پا، آرنج، زانو و گاهی سر خود را برای ضربه زدن تمرین می دهند. آن ها نه تنها نحوه استفاده از این اندام، بلکه نحوه دفاع در برابر آن ها را نیز آموزش می بینند.

کلام آخر

کیک بوکس و بوکس هر دو برای تناسب اندام و دفاع شخصی مناسب هستند. با وجود داشتن برخی شباهت ها، این دو ورزش کاملا متفاوت هستند. برای مثال، یک تفاوت بوکس و کیک بوکس این است که در کیک بوکس از دست و پا و در بوکس فقط از دست استفاده می شود. انتخاب هر کدام از این ورزش ها بستگی به اهداف و اولویت های شما دارد.

اگر به ورزش های رزمی علاقه مندید و می خواهید درباره آن ها اطلاعات دقیق کسب کنید، پیشنهاد می کنیم مطالب موی تای، تکواندو و ووشو را نیز در مجله خبرنگاران مطالعه کنید.

آیا با این ورزش ها آشنایی دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در قسمت ارسال نظر با ما و دیگر مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1147

به "تفاوت بوکس و کیک بوکس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بوکس و کیک بوکس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید