کوشش برای تفاهم نامه همکاری مشترک بین منطقه ها آزاد قشم و گوانجو چین (تور ارزان چین)

به گزارش مجله خزرکوه، رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم از کوشش های این دفتر برای تفاهم نامه همکاری مشترک بین منطقه ها آزاد قشم و گوانجو چین اطلاع داد.

کوشش برای تفاهم نامه همکاری مشترک بین منطقه ها آزاد قشم و گوانجو چین (تور ارزان چین)

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

جعفر زمانی در ارائه گزارش فعالیت های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه نمایندگی قشم در 6 ماهه اول سال 1401، این مطلب را عنوان و گفت: این تفاهم نامه سوم بهمن 1394 در سفر شی جین پینگ رییس جمهوری چین به ایران و ملاقات با رییس جمهور سابق برای توسعه روابط همکاری مشترک میان سازمان منطقه آزاد قشم و دفتر منطقه آزاد تجاری پایلوت گوآنجو چین به وسیله مدیرعامل سابق این سازمان و استاندار گوآنگ دونگ به امضا رسیده بود.

او اقدام برای برقراری ارتباط این منطقه با سایر منطقه ها آزاد در کشورهای قطر، امارات و عمان با ارسال دعوتنامه های از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برای بازدید از ظرفیت های موجود و امضای تفاهم نامه همکاری و انجام مقدمات برقراری روابط قشم و شهرهای جزیره و ژئوپارک بین المللی قشم با جزیره زنگبار، کالیکوت در هند، شهر خصب عمان، شهر سینترا یا فارو در پرتغال را از دیگر فعالیت های این دفتر نمایندگی از ابتدای امسال تا انتها شهریور 1401 مطرح نمود.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: انجام هماهنگی سفر بعضی از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران و بازدید از ظرفیت های مالی منطقه آزاد قشم، ارسال و انعکاس نما رسان (تیزرهای تبلیغاتی) معرفی ظرفیت های گردشگری و امکانات رفاهی برای گردشگران فوتبالی در جزیره قشم به وزارت امور خارجه، سفارت خانه های خارجی مقیم تهران به وسیله تشریفات و سفارت خانه های ایران در کشورهایی که تیم های فوتبال آنها در جام جهانی قطر حضور دارند از دیگر اقدامات این دفتر نمایندگی در 6 ماهه اول امسال است.

زمانی گفت: در مدت یادشده گزارش های بیشماری در مورد مخدوش بودن مزیت های قانونی منطقه ها آزاد، وجود موانع گمرکی در حوزه تجارت خارجی و نظایر آن و پیشنهاد معرفی جزیره قشم به عنوان طرح ابتدایی (پایلوت) دیپلماسی مالی با در نظر گرفتن بعضی از مزایا، طراحی فعالیت کمیته روابط خارجی ستاد استقبال از جام جهانی و ارایه آن نظیر اجاره کشتی های کروز و آماده سازی دفتر وزارت امور خارجه در فرودگاه بین المللی این جزیره برای صدور ویزا صورت گرفته است.

او هماهنگی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر در مورد آنالیز سیاست ها و اجرای تدابیر جلسات کمیته استقبال در قشم، هماهنگی ملاقات با جامعه تور گردانان با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم و مذاکره برای ارایه امکانات رفاهی به گردشگران فوتبالی را از دیگر فعالیت های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در جزیره قشم نگین خلیج فارس ذکر کرد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: از ابتدای فروردین تا انتها شهریور 1401، علاوه بر صدور ویزا برای اتباع خارجی که قصد عزیمت به سرزمین اصلی داشتند، حدود 450 سند کنسولی متعلق به شهروندان قشم و بندرعباس برای ارائه به مراجع خارجی مورد تایید نهاده شد و سایر فعالیت های کنسولی از جمله کسب خبر از مفقودین ایرانی در دریای عمان و خلیج فارس نیز در دستور کار این نمایندگی وزارت امور خارجه در جزیره قشم قرار داشته است.

افزایش 352 درصدی صادرات از منطقه آزاد قشم به کشورهای خارجی

او از افزایش 352 درصدی صادرات از منطقه آزاد قشم به کشورهای خارجی در 6 ماهه اول سال 1401 اطلاع داد و گفت: بر اساس آمار دریافتی از گمرک این سازمان، صادرات از این منطقه به سرزمین اصلی 690 درصد، به کشورهای خارجی 352 درصد و صادرات مجدد هزار و 137 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1400 افزایش داشته است.

زمانی گفت: حجم کلی صادرات از منطقه آزاد قشم در 6 ماهه اول امسال 291 میلیون دلار گزارش شده است، در حالی که این رقم در سال گذشته 45 میلیون دلار بوده است.

او گفت: حجم واردات منطقه آزاد قشم نیز با 9 درصد کاهش نسبت به 6 ماهه گذشته، 72 میلیون دلار است که بر این اساس تراز تجاری این منطقه مثبت بوده که می تواند امیدواری خوبی برای فعالان مالی داخلی و خارجی ایجاد کند.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است، به علت مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به علت خدمات سوخت رسانی به کشتی های عبوری از آبراهه بین المللی و پارک های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل گردد. منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود 300 کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می گردد.

این منطقه به علت قرارگیری در نقطه ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و توسعه صنعت ترانزیت و حمل و نقل، توسعه تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول 150 و عرض میانگین 11 کیلومتر در میان آب های خلیج فارس گسترده شده است.

خبرنگاران هرمزگان بندرعباس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مهر 1401 بروزرسانی: 29 مهر 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1702

به "کوشش برای تفاهم نامه همکاری مشترک بین منطقه ها آزاد قشم و گوانجو چین (تور ارزان چین)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای تفاهم نامه همکاری مشترک بین منطقه ها آزاد قشم و گوانجو چین (تور ارزان چین)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید