دانشگاه در حال تبدیل به شریک راهبردی صنایع و دستگاه های اجرایی

به گزارش مجله خزرکوه، مدیر ارتباط با صنعت وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره شرایط ارتباط دانشگاه ها با صنایع و نقش دولت در این حوزه پرداخت.

دانشگاه در حال تبدیل به شریک راهبردی صنایع و دستگاه های اجرایی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار درباره ارتباط دانشگاه و صنعت و نقش دولت در این حوزه اعلام کرد: خوشبختانه طی دهه های اخیر مراکز علمی و دانشگاهی کشور پیشرفت های کمی و کیفی قابل توجهی داشته اند؛ در این جهت دانشگاه ها در اولین گام توانسته اند احتیاج کشور به نیروی متخصص را تقریبا به صورت کامل و در همه رشته ها و مقاطع برطرف نموده و به تدریج وارد حوزه پژوهش و فناوری بشوند.

او در ادامه اعلام کرد: در شرایط فعلی بسیاری از دانشگاه های عظیم کشور در حال تبدیل شدن به دانشگاه های نسل سوم هستند؛ یعنی دانشگاهی که به کارآفرینی و پاسخگویی به مسائل اجتماعی می پردازد و این موارد را از اهداف اصلی خود قرار دهد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم اظهار کرد: بر این اساس و با توجه به تغییر نقش و فعالیت های دانشگاه ها شاهد تغییر در ارتباط آن ها با صنایع و دستگاه های اجرایی نیز هستیم؛ اگر سال ها قبل وظیفه دانشگاه ها در کشور ما بیشتر تامین نیروی انسانی مورد احتیاج بوده در حال حاضر این نقش در حال تغییر به یک شریک راهبردی و پشتوانه نوآوری و فناوری برای صنایع است.

او ادامه داد: به عبارت دیگر دانشگاه ها در حال تبدیل به شریکان راهبردی صنایع و دستگاه های اجرایی برای افزایش بهره وری، بهبود کیفیت توسعه فناوری و ارائه خدمات نوین هستند؛ البته این جهت با چالش هایی نیز همراه است و طبیعتا اگر این چالش ها مدیریت نشود ممکن است اهداف مدنظر به خوبی محقق نشود.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در ادامه درباره این چالش ها گفت: عمده ترین چالش در بخش دانشگاه ها ضرورت تغییر نگرش در اعضای هیات علمی و دانشجویان و متمایل شدن آن ها به احتیاج های واقعی و جاری کشور است. مسلما این موارد ممکن است خیلی در لبه های دانش قرار نداشته یا شاید جذابیت های علمی چندانی در آن ها وجود نداشته باشد، ولی مسائل کشور هستند و طبیعتا اگر با یاری دانشگاه ها برطرف نشوند باعث عقب ماندگی و مسایل اجتماعی و مالی بیشتر خواهند شد.

او اظهار کرد: البته در این راستا اقدامات خوبی شروع شده و تقریبا همه مسئولان و مدیران مرتبط اهمیت مسئله را درک نموده و به صورت جدی به دنبال یاری به جامعه و مشارکت در برطرف مسائل هستند.

سیف در ادامه درباره سایر چالش ها نیز گفت: چالش دیگر در سمت صنایع و دستگاه های اجرایی است که به نوعی شرایط و مسائل روزمره قدرت برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل و آینده نگری را از بسیاری از آن ها سلب نموده و بر این اساس کمتر می توانند محور ها و مسائل دقیق و تعیین برای همکاری تعریف نمایند البته با بسیاری از وزارت خانه ها و سازمان ها همکاری های خوبی در حال اجرا است.

مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم تاکید نمود: با توجه به وسعت مسائل و مسائل علمی و فناورانه کشور لازم است همکاری های گسترده تری صورت بگیرد. به نظر می رسد شاید دولت و ساختار های حمایتی مرتبط بتوانند این خلاء را پر نمایند و با مشارکت در طرح ها و پروژه های تقاضا محور هم به هدفمند شدن پژوهش ها و تحقیقات دانشگاهی یاری نمایند و هم در برطرف مسائل و مسائل صنایع مشارکت نمایند.

سیف اعلام کرد: در حال حاضر این استراتژی را در وزارت علوم دنبال می کنیم و سعی داریم اگر دانشگاه ها و صنایع با یکدیگر تعامل و همکاری تعیینی شروع نمایند به صورت های مختلف آن ها را یاری نموده و پشتیبانی های لازم را چه در خود وزارت علوم و چه با یاری وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی دیگر از آن ها انجام دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 648

به "دانشگاه در حال تبدیل به شریک راهبردی صنایع و دستگاه های اجرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه در حال تبدیل به شریک راهبردی صنایع و دستگاه های اجرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید