زیباترین ساختمان های نوساز دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت دوم)

به گزارش مجله خزرکوه، ساختمان های نوسازی که در ساخت آن ها ابتکار و هوشمندی خاصی به کار گرفته شده است، می توانند برای دریافت جایزه RIBA، با هم رقابت نمایند. زیباترین ساختمان های نوساز دنیا در این رقابت ها معرفی شده اند.

زیباترین ساختمان های نوساز دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت دوم)

جایزه RIBA، جایزه ای است که هر دو سال یکبار به ساختمان های نوساز دنیا که ویژگی منحصر به فردی دارند تعلق می گیرد. معمولا ساختمان های برنده آن هایی هستند که ویژگی خاصی دارند، مثلا با استفاده از مصالح ساختمانی بومی نمایی بسیار جالب توجه ایجاد نموده اند یا هماهنگی سنت و مدرنیته را نشان می دهند.

11. خط 4 متروی بوداپست

همانطور که از نامش پیدا است، این خط مترو در بوداپست مرکز مجارستان واقع شده است و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است.

این خط متروی زیر زمینی تازه با استفاده از شیوه ساخت بالا-پایین ساخته شده است. خط 4 متروی بوداپست از چند جهت قابل توجه است، هم از جهت ویژگی های تکنیکی و هم از جهت ویژگی های مشارکتی. ایستگاه های متروی خط 4 بسیار تجهیز شده و با امکانات مناسب هستند و برای مسافران شادی و کارایی متناسب را فراهم می نمایند.

12. ساختمان موزه بندنر کانست (Bendner Kunst)

این ساختمان در شهر شور در سوئیس واقع شده است و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است. این ساختمان یک بخش پیشرفته از یک ویلای متعلق به قرن 18 است به نام باغ پلانتا و به وسیله RIBA به عنوان یک عمارت ظریف، موزون و کوچک در مرکز شهر از آن یاد شده است.

13. موزه هنری آودین (Audain)

این موزه به وسیله شرکت معماری پاتکو در ویستلر (Whistler) کانادا ساخته شده و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است.

این گالری زیبا به صورتی بسیار خوشایند ساخته شده و شبیه پلی است که روی یک سری بلوک قرار گرفته است. در طراحی آن به ویژگی های محلی و آب و هوایی توجه شده و در نتیجه موزه هنری آودین به خوبی حالت جنگلی را نمایش می دهد.

14. کلبه کاپیتان کِلِی

این کلبه به وسیله معماران جان واردل در تاسمانیای استرالیا ساخته شده و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است.

این کلبه یک بازنمایش از محل اقامتی مشابه نمونه های قرن نوزدهم است که در صخره ای در مرزهای جزیره برانی (Bruny) در تاسمانیا ساخته شده است. این پروژه نشان دهنده مهارت سازنده در بکارگیری مصالح ساختمانی محلی و اصیل برای ایجاد نمایی امروزی و مدرن است.

15. موزه وورلیندن (Voorlinden)

این موزه به وسیله شرکت معماری کرای وانگر در واسِنار (Wasswnaar) هلند ساخته شده و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است.

این موزه با وسعتی حدود 7000 مترمربع به عنوان موزه هنرهای معاصر، در زمینی متعلق به خانه هنر و دست سازه های آلمانی (که مربوط به قرن بیستم است و در حاشیه شهر بوده) ساخته شده است. ویژگی اصلی این موزه در سقف آن است که به صورت یک صفحه است و در آن از 115000 لوله آلومینیومی استفاده شده که نور خورشید به طور غیرمستقیم به آن ها می تابد و این لوله ها با انعکاس نور به داخل محوطه موزه باعث می شوند نور خورشید به صورتی بسیار زیبا (آبشاری) و خوشایند وارد موزه گردد.

16. دانشگاه آمستردام

این دانشگاه در آمستردام هلند واقع شده است و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است.

دانشگاه دو ساختمان اصلی داشت که به طور هدفمند از یکدیگر جدا شدند و به مرکز شهر آمستردام انتقال بازگشتند. یک کانال آب در اطراف این ساختمان ها وجود دارد و باعث می گردد دانشگاه به عنوان یک ساختمان شاخص شناخته گردد. در مسیرهای داخلی و مسیرهای اطراف دانشگاه چشم انداز های تازه و زیبایی طراحی شده است.

17. کلیسای باستانی ویلانوا (Vilanova)

این کلیسا به وسیله شرکت معماری آله آ اوله آ (AleaOlea) ساخته شده و در لیدا (Lleida) اسپانیا واقع شده است و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است.

ساختمان اصلی این کلیسا متعلق به قرن 13 بوده که در طی جنگ های اسپانیا تخریب شده بود و اخیرا ترمیم و بازسازی شده و به آن زندگی دوباره داده شده و دوباره به مکانی برای انجام فعالیت های اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است. بازسازی کاران این بنا بسیار به حفظ ساختار ساختمان اولیه پایبند بوده اند، اما یک رویه تازه با انعطاف پذیری بیشتر برای آن درست نموده اند که به گونه ای ترکیب بسیار خوبی از سنت و مدرنیته است

18. استودیو سکونتی در راجاگیریا (Rajagiriya)

این ساختمان به وسیله شرکت معماری پالیندا کانان گارا (Palinda Kannangara) در کلومبوی سریلانکا ساخته شده و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است.

این سازه معماری در کناره های آب کلومبو قرار گرفته است. یک ساختمان چهار طبقه که با ساختاری شبکه ای و ساده و با برنامه ریزی و تدوین جزئیات بسیار، یک جعبه طراحی شده هوشمندانه را به نمایش می گذارد.

19. آپارتمان تاتسومی

این آپارتمان در توکیو ژاپن واقع شده است و به وسیله شرکت معماری هیرویوکی ایتو (Hiroyuki Ito) ساخته شده است.

این آپارتمان ها خانه های بسیار کوچکی هستند که یک پاسخ بسیار شفاف به یک احتیاج اجتماعی جمعیتی بسیار فعال و پرتکاپو هستند. در جامعه ژاپن یک جبر اجتماعی برای استفاده از فضاهای بسیار کوچک وجود دارد به گونه ای که در این خانه های کوچک هم بتوان آسایش و آرامش داشت. به همین علت این ساختمان برنده جایزه بین المللی برترین ساختمان RIBA شده است.

20. موزه هنری نانتس (Nantes)

این موزه به وسیله استنتون ویلیامس (Stanton Williams) در شهر نانت فرانسه ساخته شده و برنده جایزه بین المللی RIBA برترین ساختمان است.

ساختار این موزه یک تناوب بسیار زیبا و هوشمندانه را نشان می دهد. در ساختن آن از طراحی های سنت و مدرن در کنار هم استفاده شده و باعث شده است تا یک اثر هنری هماهنگ که به راحتی قابل استفاده است را ببینیم.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1533

به "زیباترین ساختمان های نوساز دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین ساختمان های نوساز دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید