سد چراغ ویس سقز؛ روستایی از توابع کردستان، عکس

به گزارش مجله خزرکوه، این روستا در دهستان میرده قرار گرفته است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.سیمینه رود از کوهستان های منطقه سقز و بانه و کردستان عراق سرچشمه گرفته و پس از عبور از بوکان و میاندوآب به دریاچه ارومیه می ریزد.

سد چراغ ویس سقز؛ روستایی از توابع کردستان، عکس

ظرفیت اصلی سد چراغ ویس سقز 85 میلیون متر مکعب است و بیش از 60 روستا می توانند از آب آن برای مصارف کشاورزی و شرب بهره مند شوند. آب 60 روستا از سد چراغ ویس تامین شود. این سد از سال 93 احداث شده و برنامه ای بلند مدت برای تفریح و سلامت شهر سقز را دنبال می کند. این سد نزدیکی روستای چراغ ویس واقع شده است و دلیل اصلی نامگذاری این مکان تفریحی است.

سد چراغ ویس بر روی رودخانه چم سقز در 17 کیلومتری جنوب غربی سقز قرار گرفته که عملیات اجرایی آن از سال 83 آغاز شد.این سد زیبا کنار آب وهوای بسیار دلپذیر منطقه سقز و قرار داشتن بین کوه و دره ها یکی از جدیدترین و بهترین جاذبه های طبیعی منطقه سقز و بانه محسوب می شود.هدف از احداث سد مخزنی چراغ ویس بر روی رودخانه چم خان، تنظیم و کنترل سیلابها و روان آبهای این حوزه برای تامین نیاز آب شرب در دراز مدت به شهر سقز به میزان 33 میلیون متر مکعب و تامین آب کشاورزی اراضی پایاب سد به مساحت شش هزار هکتار (1300 هکتار بهبود و 4700 هکتار توسعه)می باشد.

درحال حاضر هیچ نوع آبزی در این سد پرورش داده نمی شود و به همین دلیل آب آن پاک و شفاف است. در آینده ای نه چندان دور قرار بر این است که قایق های تفریحی نتعددی به آب بیاندازند تا مردم بتوانند از بودن در آنجا و قایق رانی در سد لذت ببرند.در اطراف این سد درختان میوه بر رونق آن می افزاید.درختان میوه گرمک که در زبان محلی کوردی گرمه نامیده می شود نیز به چشم می خورد.طبیعت زیبای اطراف این سد مدیون روستاییان است که زمین خود را در اختیار گردشگران گذاشته اند تا ساعاتی در دل طبیعت لذت ببرند.

اطراف سد جاذبه های طبیعی بسیاری وجود دارد. این منطقه همچنین جانداران و جانوران مختلفی را در خود جای داده است. لاکپشت ها، مارمولک ها و مارهای زیادی اطراف این سد وجود دارند که این منطقه زیستگاه آن هاست. البته این جانوران برای گردشگران خطر جدی ندارند، اما بهتر است که هنگام حضور در این منطقه احتیاط کنید. ناگفته نماند مامولک های اطراف سد بسیار زیبا هستند و رنگ آنها نیز اکثرا سبز است. به همین دلیل تشخیص آن ها از طبیعت اطرافشان کمی سخت خواهد بود.

خوشبختانه 60 درصد حجم مخزن سد چراغ ویس پر شده و با این میزان حجم آب، امسال این شهرستان با مشکل کم آبی روبرو نخواهد شد.

این سد در 17 کیلومتری جاده سقز- بانه قرار گرفته و قرار است آب شرب دراز مدت شهر سقز را تامین کند.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 979

به "سد چراغ ویس سقز؛ روستایی از توابع کردستان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد چراغ ویس سقز؛ روستایی از توابع کردستان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید