فستیوال ملی خوراک رشت فرصتی برای معرفی فرهنگ غذایی گیلان است

به گزارش مجله خزرکوه، خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای منتشر گشته، فستیوال ملی خوراک رشت فرصتی برای معرفی فرهنگ غذایی گیلان است.

فستیوال ملی خوراک رشت فرصتی برای معرفی فرهنگ غذایی گیلان است

نام رشت که به میان می آید ناخودآگاه یاد غذاهای خوشمزه محلی گیلان می افتیم، شهری که به سبب داشتن تنوع غذایی منحصر بفردش به وسیله یونسکو به شهر خلاق خوراک شناسی شهره شده است.

رشت با داشتن تنوع غذایی هزار جزیره به یکی از شهرهای مقصد اصلی دنیاگردی تبدیل شده، محال است که دنیاگرد و مسافری وارد رشت گردد اما سراغ خوراکی ها و غذاهای محلی این شهر متمدن و تاریخی را نگیرد.

عطر غذای محلی گیلان و رشت از کوچه پس کوچه های شهر، رستوران ها، هتل ها و مهمانپذیرهای رشت مشام هر رهگذری را مسحور خود می نماید از دود بازی گاری کباب ها و ون کافه های رشت دیگر نگویم که جمعیت قابل توجهی را شب ها به رشت فرا می خواند.

رشت شهر زنده ایران است برای درک بهتر و عمیق تر این جمله کافی است ساعت 22 (10 شب) وارد شهرداری و یا هر کدام از خیابان ها و منطقه ها شهری رشت شوید جمعیت قابل توجهی از رشتوندان، دنیاگردان و مجاوران را خواهی دید که مشغول خرید و گردش هستند.

اما گذر همه این قابلیت ها و توانمندی های دنیاگردی رشت که کمتر دیده و پرداخته شده ثبت دنیای برند خلاق خوراک شناسی رشت است، برندی که تقریباً یک دهه از ثبت آن می گذرد و اگر بگوییم هیچ آورده و یا دستاوردی برای رشتوندان نداشته است دروغ نگفته ایم، برندی که اگر بهره برداری درست، کارشناسانه و اصولی از آن صورت میگرفت اکنون رشت به یکی از مقاصد اصلی دنیاگردان خارجی تبدیل میشد.

اما حالا با نزدیک شدن به روز رشت مدیریت شهری به همراه مجلس شهری رشت و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی گیلان و دیگر سازمانها در صدد برپایی همایش های باشکوهی برای شناساندن هر چه بهتر شهر استعدادها یعنی رشت هستند.

ولی دنیای مدیر کل میراث فرهنگی گیلان می گوید: رشت قابلیت ها، جذابیت ها و ظرفیت های خوبی در حوزه های مختلف دنیاگردی دارد و می تواند به یکی از مقاصد مهم دنیاگردی کشور و حتی دنیا تبدیل گردد.

وی برخورداری از برند شهر خلاق خوراک را یکی از مهمترین مزیت ها و شاخصه های دنیاگردی رشت برشمرد و اضافه نمود: تنوع غذایی در رشت این شهر را به نسبت سایر شهرهای ایران و گیلان متمایز نموده است.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از برگزاری نخستین فستیوال خوراک کشور در رشت اطلاع داد و افزود: این همایش بزرگ به مناسبت گرامیداشت روز رشت با همکاری شهرداری، شورای اسلامی رشت و میراث فرهنگی گیلان و با حضور مهمانان کشور در تالار مرکزی این شهر برگزار می گردد.

دنیای با بیان اینکه بیش از 50 فعال دنیاگردی گیلان در فستیوال خوراک رشت شرکت می نمایند، گفت: در این گردهمایی خوشمزه فعالان حوزه دنیاگردی در بخش های مختلف به ویژه متناسب با موضوعیت خوراک شرکت می نمایند.

وی از برگزاری نمایشگاه ظروف سفالی مربوط به 3 هزار سال قبل در رشت اطلاع داد و اضافه نمود: این نمایشگاه که به معرفی انواع ظروف سفالی قدیمی رشت و گیلان می پردازد در حاشیه فستیوال ملی خوراک رشت دایر می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی گیلان به تشریح اهداف برگزاری نخستین فستیوال ملی خوراک رشت پرداخت و بیان نمود: معرفی برجسته تر رشت به عنوان برند شهر دنیای خلاق خوراک شناسی از مهمترین اهداف برپایی این فستیوال ملی است.

دنیای از ثبت 35 نوع خوراک محلی گیلان در لیست ملی غذاهای محلی کشور اطلاع داد و افزود: تا به امروز بیش از 400 نوع غذا از شهرهای مختلف گیلان از غرب گرفته تا شرق و جنوب استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه فستیوال ملی خوراک رشت به معرفی فرهنگ غذای گیلان می پردازد، اضافه نمود: معرفی فرهنگ خوراک و برگزاری رویدادهای ملی با موضوع غذاهای محلی در توسعه و شکوفایی صنعت دنیاگردی مؤثر است و از این دست کارها باید استمرار داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به دستاوردهای مهم برند شهر خلاق خوراک شناسی بیان نمود: احیا و معرفی انواع غذاهای محلی گیلان و رشت، معرفی انواع ظروف سفالی، گرایش مردم به سمت طبخ غذاهای محلی، تغییر ذائقه های غذایی، تغییر نگرش رستوران داران و مهمان پذیران در پخت غذا و روی آوری آنها به غذاهای محلی تنها بخشی از دستاوردهای این برند به شمار می رود.

دنیای احیای غذاهای فراموش شده محلی گیلان را از دیگر اهداف مهم فستیوال ملی خوراک رشت برشمرد و افزود: شناسایی، احیا و معرفی غذاهای محلی گیلان و رشت که جزئی از فرهنگ میراثی و تاریخی این استان به شمار می روند مورد توجه ویژه واقع شده است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف رویداد فرهنگی فستیوال ملی خوراک رشت اضافه نمود: معرفی غذاهای فراموش شده، معرفی غذاهای رستوران ها و مهمانپذیرها، معرفی آکادمی های پخت غذا و معرفی فعالین دنیاگردی گیلان اعم از جامعه هتلداران، رستوران داران و بومگردی های استان بخشی از اهداف این رویداد فرهنگی است.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان از برپایی نمایشگاه باستان شناسی در حاشیه فستیوال ملی خوراک رشت اطلاع داد و افزود: نمایشگاه باستان شناسی دوره پیش از اسلام با موضوع ظروف غذا برپا میشد و از قدیمی ترین ظرف غذا در دوران باستان رونمایی می گردد.

دنیای از حضور 30 خبرنگار داخلی و خارجی در نخستین فستیوال ملی خوراک رشت اطلاع داد و بیان نمود: این تعداد خبرنگاران داخلی و خارجی رویدادهای مهم روز رشت به ویژه نخستین فستیوال ملی خوراک رشت را پوشش رسانه ای می دهند.

پامادور خورشت، واویشگاه گوشت، شامی، سیر قلیه، کته کباب، ترش تره و سیروابیج تنها بخشی از غذاهای بومی و قدیمی گیلان و رشت است که شیوه پخت، مواد اولیه به کار رفته و اهمیت و ارزش غذایی آن منحصر بفرد است و ذائقه هر جنبده ای را به خود معتاد می نماید، معرفی غذاهای محلی گیلان و رشت می تواند فرصتی برای پردازش فرهنگ خوراک این استان و شهر خلاق خوراک شناسی باشد.

به نظر می رسد برپایی فستیوال ملی خوراک رشت و از این دست کارها و رویدادهای فرهنگی احتیاج مبرم رشت و استان گیلان بوده تا هر چه بیشتر ظرفیتها و قابلیتهای این استان مورد واکاوی و آینه پردازش قرار گیرد و از سوی دیگر خلاهای بکارگیری برند شهر خلاق خوراک شناسی رشت که می تواند سند توسعه دنیاگردی و اقتصاد دنیاگردی استان باشد تا حدودی پر گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 دی 1402 بروزرسانی: 5 دی 1402 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1851

به "فستیوال ملی خوراک رشت فرصتی برای معرفی فرهنگ غذایی گیلان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فستیوال ملی خوراک رشت فرصتی برای معرفی فرهنگ غذایی گیلان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید