کتاب قدرت پنهان تک گویی روانه بازار کتاب شد

به گزارش مجله خزرکوه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ابینا)؛ کتاب قدرت پنهان تک گویی؛ پژوهشی در پیشینه، انواع و کارکردهای مونولوگ نوشته و ترجمه عباس علی عزتی از انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب قدرت پنهان تک گویی روانه بازار کتاب شد

درام نویسی درواقع هنر دیالوگ و گفت وگوست. تصور درام بدون گفت وگو و مکالمه تقریباً غیرممکن است، چون در درام بار اصلی پیشرفت طرح، روایت و شخصیت پردازی بر دوش گفت وگوست؛ اما بیشتر درام نویسان در آثار خود از مونولوگ و گفتار تک نفره نیز استفاده نموده اند. مونولوگ در تاریخ درام نویسی، از یونان باستان تا امروز، به گونه های مختلف به کاررفته و فرازوفرود متفاوتی داشته است.

در طول تاریخ درام نویسی، مونولوگ به عنوان یک تمهید نمایشی همیشه مورد توجه درام نویسان بوده و هریک به فراخور ذوق و توانایی خود کیفیت هنری خاصی به آن بخشیده و بر غنایش افزوده اند. نقطه اوج و دوران طلایی مونولوگ در تاریخ درام نویسی را می توان دوره شکسپیر دانست.

شکسپیر در نمایشنامه های خود به وفور از مونولوگ استفاده می نماید و با رویکرد ویژه و منحصربه فردی که به این تمهید نمایشی دارد، کیفیت ویژه ای به آن می بخشد و کارنمودهای آن را نیز توسعه می دهد. در قرن بیستم و دوران درام نویسی مدرن نیز نویسندگانی چون یوجین اونیل، برتولت برشت، ساموئل بکت، اوژن یونسکو و هارولد پینتر با بهره گیری خلاقانه از مونولوگ، حیاتی دوباره به مونولوگ می بخشند. در اواخر قرن بیستم نیز تئاتر تجربی با توسعه کارنمودهای مونولوگ مفهوم تازه ای به آن می بخشد.

در این کتاب با نگاهی به جایگاه، تقسیم بندی ها و تعاریف این نوع گفتار دراماتیک، به فراز و فرود آن در تاریخ درام نویسی نیز پرداخته می گردد. در بخش پایانی کتاب هم ترجمۀ فارسی چند مونودرام شاخص ازجمله شبی در نوامبر، نوشتۀ مری جونز ارائه شده است.

چاپ نخست این کتاب در 342 صفحه رقعی، با قیمت 160هزار تومان به وسیله انتشارات سروش در اختیار علاقه مندان این حوزه قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 خرداد 1402 بروزرسانی: 23 خرداد 1402 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1803

به "کتاب قدرت پنهان تک گویی روانه بازار کتاب شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب قدرت پنهان تک گویی روانه بازار کتاب شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب قدرت پنهان تک گویی روانه بازار کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید