آلیاژهایی مقاوم برای ساخت موادی تازه

به گزارش مجله خزرکوه، چند سالی است که با چگالاندن و شیشه ای کردن پودرهای فلزی و سرامیکی، مواد گوناگونی برای کاربردهای پیچیده فنی ساخته می شود. کیفیت عالی این مواد، مثل مقاومتشان در برابر حرارت، تا حدود خیلی زیادی به کیفیت پودرهای به

آلیاژهایی مقاوم برای ساخت موادی تازه

مترجم: احمد رازیانی

منبع:راسخون

چند سالی است که با چگالاندن و شیشه ای کردن پودرهای فلزی و سرامیکی، مواد گوناگونی برای کاربردهای پیچیده فنی ساخته می شود. کیفیت عالی این مواد، مثل مقاومتشان در برابر حرارت، تا حدود خیلی زیادی به کیفیت پودرهای به کار رفته بستگی دارد. بنابراین لازم است که اجزای فلزی پودرها هر چه سریع تر سرد و سخت شوند. پروفسور هانس ویلهلم برگمان از دانشگاه ارلانگن - نورنبرگ و دو شرکت تجاری روش تازهی برای این کار ابداع کرده اند. در این روش تازه فلز مذاب تحت فشار زیاد (تا 600 بار) در مجاورت ازت یا آرگن مایع، پودر می شود. بر اثر شوک گرمایی خیلی سریع، آلیاژهای پودر شده ای، متشکل از بلورهای مخلوط فوق اشباع، تولید می شود که در آن ها توزیع اجزای آلیاژ فوق العاده منظم است. فوق اشباع موجب استحکام بیشتر این مواد و در نتیجه افزایش مقاومت گرمایی آن ها می شود.

کارگاه آزمایشی تولید پودر، که زیر نظر وزارت خانه تحقیقات و تکنولوژی آلمان فدرال اداره می شود، می تواند در هر دقیقه - بسته به چگالی فلزات به کار رفته - بین 5 تا 20 کیلوگرم فلز مذاب را به پودر تبدیل کند. فلز مذاب از دیگ گداخت به اتاقک پودر کننده منتقل می شود ودر آن جا گاز مایع به وسیله چهار لوله با سرعت زیاد بر جریان فلز مایع پاشیده می شود. لوله ها را می توان از لحاظ زاویه پاشیدن، فاصله آن ها از هم، و همچنین فاصله شان تا لوله خروجی دیگ گداخت فلز تنظیم کرد. به این ترتیب، مهندسان می توانند اندازه و شکل دانه ها و تا حدود خیلی زیاد توزیع دانه ها در پودر را کنترل کنند.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1374

به "آلیاژهایی مقاوم برای ساخت موادی تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلیاژهایی مقاوم برای ساخت موادی تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید