آنچه درباره مشعل المپیک نمی دانید ، پای هیتلر در میان است!

به گزارش مجله خزرکوه، مشعل المپیک که هر 4 سال توسط افراد مختلف حمل می شود نکات جذابی دارد که در این گزارش می توانید با آن آشنا شوید.

آنچه درباره مشعل المپیک نمی دانید ، پای هیتلر در میان است!

به گزارش خبرنگاران، مشعل المپیک همراه با 5 حلقه شناخته شده ترین نماد بازی های المپیک نشان دهنده ارزش های مثبتی است که انسان همیشه با آتش همراه داشته چرا که آتش نماد زندگی، خردگرایی، آزادی و همچنین ابتکار است.

آغاز مراسم روشن شدن مشعل از برلین

زمانی که در سال 1896 المپیک برای نخستین بار برگزار شد، مشعل المپیک وجود نداشت اما در سال 1928 که بازی ها به میزبانی آمستردام برگزار شد برای نخستین بار مشعل طراحی شد.

همه چیز با هیتلر آغاز شد؛ مراسم حاضر در المپیا باستان برای روشن کردن مشعل المپیک و حمل آن برای نخستین بار در سال 1936 برای بازی های برلین رخ داد.

بسیاری از مورخان معتقدند که هیتلر این مراسم را به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای بازی ها معرفی کرد. آدولف هیتلر می خواست از یونانیان باستان استفاده کرده تا هوای کلاسیک معتبر و خاصی را به آلمان مدرن وارد کند. در سفر بین المپیا و برلین، مشعل از بلغارستان، یوگسلاوی، مجارستان، اتریش و چکسلواکی عبور کرد و سرانجام در تاریخ اول آگوست 1936 به استادیوم المپیک رسید.

طرحی نو و ارسال مشعل به فضا و زیر آب

مشعل در 40 سال اول با دویدن و شنا کردن انسان، هواپیما، قایق و اسب حمل می شد اما در المپیک 1996 آتلانتا مقامات این سوال را مطرح کردند که چطور رکوردشکنی کنند و چه وسیله دیگری می تواند مشعل را حمل کند؟ زمان آن فرا رسیده بود که مشعل از طریق یک طراحی خاص و ارتباطات راه دور ماهواره ای به فضا فرستاده شود که این اتفاق در بازی های 1996 آتلانتا، 2000 سیدنی و 2014 سوچی (زمستانی) رخ داد. المپیک آتلانتا شاهد پیشرفت شگفت انگیز فناوری بود.

بالاترین نقطه ای که مشعل المپیک از آن عبور کرده قله کوه اورست است که این اتفاق در مراسم حمل مشعل المپیک 2008 پکن رخ داد.

در سال 2000 سازمان دهندگان تصمیم گرفتند مشعل را با دشمن نهایی خود یعنی آب روبرو کنند به همین دلیل یک غواص در المپیک سیدنی مشعل را زیر آب در Great Barrier Reef حمل کرد.

دانشمندان مشعل ویژه ای را طراحی کردند که با فشار بسیار زیادی می سوخت تا مانع ورود آب به مشعل شود.

نقش حیوانات در حمل مشعل

در سال 1956 برای بازی های ملبورن مشعل به استکهلم سوئد منتقل شد، جایی که مسابقات سوارکاری برگزار می شد.

اسب ها همچنین به عنوان بخشی از مراسم حمل مشعل المپیک 1996 آتلانتا نقش ویژه ای داشتند. نکته جالب اینجاست که در المپیک 2000 سیدنی، در مراسم حمل مشعل، اسب ها جای خود را به شترها دادند.

مسن ترین حمل کنندگان مشعل المپیک

در تاریخ در بازی های برگزار شده المپیک همیشه افرادی بودند که به عنوان مسن ترین فرد مشعل را حمل کرده اند که می توان به بازی های توکیو، ریو، لندن و ... اشاره کرد.

در المپیک 2016 ریو، آیدا مندس معروف به مادربزرگ ایایا در بخشی از مراسم حمل مشعل در شهر ماکاپا در شمال برزیل، شرکت کرد. طبق نظر کمیته برگزاری المپیک و پارالمپیک ریو تصور می شد که وی پیرترین مشعل دار تاریخ المپیک باشد اما این رکورد در المپیک توکیو شکسته شد به طوری که یک شهروند ژاپنی به نام کان تاناکا با 118 سال سن حمل کننده مشعل خواهد بود . در المپیک 2012 لندن نیز دایانا گولد با 100 سال سن به عنوان مسن ترین فرد مشعل را حمل کرد.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1096

به "آنچه درباره مشعل المپیک نمی دانید ، پای هیتلر در میان است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره مشعل المپیک نمی دانید ، پای هیتلر در میان است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید