برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت چالشی اصلی این دوره بود

به گزارش مجله خزرکوه، حمیدی مقدم با بیان اینکه سال جاری 4 سامانه فروش بلیت را به فضای جشنواره اضافه کردیم، اضافه کرد: در کنار آن فضای خانه جشنواره را هم داشتیم که در نهایت اتفاق خوبی را رقم زد. این سامانه ها باعث شد تا مخاطبان در شهر های دیگر نیز به آثار جشنواره دسترسی پیدا نمایند.

برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت چالشی اصلی این دوره بود

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت به عنوان اصلی ترین جشنواره حوزه مستند کشور، در حالی سوم دی ماه سال جاری به کار خود سرانجام داد که عجیب ترین سال خود را تجربه نموده بود. جشنواره ای که سال جاری برای اولین بار به دلیل شیوع بیماری کرونا از بستر فیزیکی به فضای مجازی نقل مکان کرد و همین مسئله حواشی را پیرامون این جشنواره شکل داد که شاید مهمترین آن حذف بخش رقابتی حوزه بین الملل این جشنواره بود؛ موضوعی که همان ابتدا با اعلام فراخوان آثار، نگاه ها را به این دوره از جشنواره جلب کرد و از طرف دیگر اکران آثار این دوره از جشنواره در پلتفرم های مختلف باعث شد تا در ابتدا نگرانی هایی بابت کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره وجود داشته باشد. در این گزارش به سراغ محمد حمیدی مقدم، دبیر چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت رفتیم تا برایمان از چالش ها، مزایا و کیفیت مهمترین جشنواره سینمای مستند کشور در سال کرونایی بگوید.

محمد حمیدی مقدم درباره چالش اصلی چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت گفت: چالش این دوره از جشنواره آن بود که وارد اجرای جشنواره ای می شدیم که پیش تر سبقه اجرای فیزیکی داشت اما سال جاری برای اولین بار قرار بود در بستر مجازی برگزار گردد، قطعا این جهت آزمون و خطایی بود و از اینکه اگر پیروز نشویم، چه اتفاقی رخ خواهد داد، نگران بودیم، همین مسئله باعث شد تا برگزاری آنلاین این جشنواره چالش بزرگی برای ما باشد. یکی دیگر از مسائل بحث زیرساخت های نمایش آنلاین آثار بود، اینکه می توانیم 160 تا 170 فیلم را به درستی به نمایش بگذاریم و با بالا رفتن تعداد مخاطبان در پلتفرم ها، سامانه های نمایش دهنده با مشکل روبرو نشوند؛ چرا که در صورت بروز مشکل حتما بازخوردهای منفی نسبت به جشنواره ایجاد می شد و امکان عدم همراهی مخاطبان با جشنواره وجود داشت.

وی با بیان اینکه در اجرای آنلاین جشنواره ما با فضایی روبه رو بودیم که اجرای آن خیلی در اختیار ما نبود، گفت: قطعا دستاوردهای عجیبی هم داشتیم تا جایی که حتی آنها را پیش بینی نمی کردیم. البته در حد معقول می دانستیم که سال جاری می توانیم این جشنواره را برگزار نموده و فیلم ها در سامانه ای به نمایش در بیاوریم تا منتقدان و کارشناسان به تماشای آن بنشینند و ارزیابی نسبی درباره یک اثر شکل بگیرد قطعا این کار باعث می شد تا دیگر آثار تنها در حوزه داوری مورد آنالیز قرار نگیرد و این مسئله مهمی بود.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: طبیعتا با برگزاری جشنواره به شکل مجازی می توانستیم تعداد مخاطبان را افزایش دهیم و این مهم هدف بزرگی برای جشنواره بود که می توانست مخاطبان را از حد نهایتا 2 هزار نفری که در سال های گذشته و در بستر فیزیکی جشنواره، حضور داشتند به تعداد قابل ملاحظه ای برساند. البته باید به این مسئله اشاره کنم که مرکز گسترش سینما مستند از سال پیش این هدف را داشت که سینماها را افزایش داده و امکان بلیت فروشی را در کنار نمایش آثار در پردیس چارسو مهیا کند که در نهایت این اتفاق با برگزاری مجازی این جشنواره در سال 99 محقق شد.

حمیدی مقدم با بیان اینکه سال جاری 4 سامانه فروش بلیت را به فضای جشنواره اضافه کردیم، اضافه نمود: در کنار آن فضای خانه جشنواره را هم داشتیم که در نهایت اتفاق خوبی را رقم زد. این سامانه ها باعث شد تا مخاطبان در شهرهای دیگر نیز به آثار جشنواره دسترسی پیدا نمایند، خوشبختانه توانستیم با زیرساخت 3 تا 4 ماهه به حجم گسترده ای از مخاطبان برسیم و سال جاری مخاطبان بسیاری از سراسر ایران به جشنواره سینماحقیقت اضافه شدند.

چرایی غیررقابتی شدن بخش بین الملل جشنواره سینماحقیقت

وی درباره غیررقابتی شدن بخش بین الملل گفت: سال جاری به دلیل بیماری کرونا بسیاری از جشنواره های جهان بخش رقابتی خود را حذف نموده و تنها به برگزاری برنامه های روتین خود پرداختند؛ چرا که ورود و خروج مهمانان به جشنواره ها امکان پذیر نیست. از سوی دیگر ما نیز چون در آخرین ماه میلادی قرار داشتیم، با توجه به متغیرهای جشنواره سال جاری، تصمیم گرفتیم که سال جاری بخش رقابتی را از بین الملل حذف نموده تا بتوایم تمرکزمان را بر روی خود جشنواره بگذاریم. به عبارت دیگر در یک جهت آزمون و خطایی قرار داشتیم و اجرای این جشنواره برایمان بسیار اهمیت داشت، علاوه بر آن سال جاری برای اولین بار قرار به برگزاری این جشنواره با تمام اجزایش آن هم در بستر آنلاین بود، به همین دلیل این ریسک را نکردیم که بخواهیم بخش بین الملل را هم رقابتی برگزار کنیم. با این حال قطعا اگر تجربیات امروز را داشتیم، بخش رقابتی بین الملل را هم برگزار می کردیم.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت گفت: هدف مان این بود که در وهله اول بتوانیم افق تعیین تری را از این دوره جشنواره طراحی کنیم و همین مسئله باعث حذف بخش رقابتی بین الملل جشنواره شد، با این حال نمایش آثار این حوزه را داشتیم و سال جاری نیز گروه انتخاب بین الملل جشنواره همانند ادوار گذشته بهترین آثار مستند را در سال های 2019 و 2020 انتخاب و در معرض نمایش گذاشت که خوشبختانه این بخش مانند سال های گذشته از پرببینده ترین بخش های جشنواره چهاردهم بود. با این حال تاکید می کنم در سال آینده چه جشنواره به صورت آنلاین برگزار گردد و چه به صورت ترکیبی از فیزیکی و آنلاین باشد، بخش رقابتی بین الملل را خواهیم داشت.

حمیدی مقدم به آثار این دوره از جشنواره اشاره و توضیح داد: آثار این دوره هم مانند سال های گذشته بود و خوشبختانه در همه حوزه ها اعم از اجتماعی، سیاسی، پرتره، محیط زیست، دفاع مقدس و .... مستندهایی را داشتیم، با توجه به اینکه سینما حقیقت تنها جشنواره اصلی سینمای مستند کشور است، نمی تواند به ژانرهای مختلف مستند بی تفاوت بود و هیات انتخاب نیز معمولا در آثار انتخابی مجموعه ای از آثار با موضوعات مختلف را در نظر گرفته اند. همچنین سال جاری بخش ویژه ای هم برای کرونا وجود داشت.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره ها درگاه نمایش آثار و برآیند فراوری یک سال سینمای داستانی، کوتاه و مستند هستند و آنچه در جشنواره سینما حقیقت سال جاری دیدیم در حقیقت برایندی از مجموعه فراوریات کشور در یکی و دو سال اخیر و حتی سال های گذشته بوده است، با این حال باید منتقدان و کارشناسان این حوزه نسبت به کیفیت این آثار نظر دهند.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 965

به "برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت چالشی اصلی این دوره بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت چالشی اصلی این دوره بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید