تجارت با روسیه اولویت اتاق ساری در دوره تحریم

به گزارش مجله خزرکوه، سامارا یکی از عظیم ترین شهرهای روسیه و شهر دیجیتالی این کشور محسوب می گردد که علاوه داری صنعت، کشاورزی و جاذبه های تاریخی و طبیعی و فرهنگی است. این شهر و استان دومین شریک تجاری مازندران پس از عراق بوده و حجم تبادلات تجاری بین دو استان در سال 2018 تا 2019 به پنج برابر رسیده است.

تجارت با روسیه اولویت اتاق ساری در دوره تحریم

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا و از جمله در ایران و روسیه، جهت پیگیری روابط تجاری و گسترش و تقویت همکاری های دوجانبه بین دو کشور، نشست مشترک مدیران مالی مازندران و سامارای روسیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

در ابتدا، عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری با بیان اینکه این ملاقات پس از حدود چهار ماه برگزار گردیده است، اشاره ای به همه گیری بیماری کووید 19 داشت و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر مشکل کرونا برطرف گردد تا توسعه تجارت خصوصاً برای دو استان مازندران و سامارا اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: در شرایط تحریم قرار داریم و کار عظیمی در تجارت ایران و روسیه فراروی ما واقع شده است. ارتباط ما با سامارا که یکی از استان های مهم روسیه است در توسعه صادرات دو استان نقش مهمی ایفا می نماید. صندلی ایران و روسیه نیز از نظر سیاسی بالاست اما ارتباط در تجارت و اقتصاد باید تقویت، و ضعف ها جبران گردد.

افزایش 5 برابر تبادلات تجاری مازندران و سامارا

همتای روسی نیز با تشکر از این ارتباط زنده، آن را مهم دانست و با اشاره به تحریم هایی که دو کشور را درگیر نموده است، اما بر حفظ ارتباطات تأکید کرد و گفت: علیرغم این شرایط، از سال 2018 تا 2019، حجم تبادلات بین استان های سامارا و مازندران، 5 برابر افزایش یافته و این موضوع برای ارتباطاتی که در آینده خواهیم داشت، ارزشمند است.

همچنین طرف روسی بر ادامهٔ فعال نشست های مجازی تأکید کرد و آمادگی کامل خود را برای این منظور اعلام داشت به این ترتیب که مهاجر دارابی می تواند در لحظه و آنلاین با توانمندی های سامارا آشنا گردد.

آندره، مدیر بخش مالی و سرمایه گذاری استان سامارا نیز از به هم ریختگی معادلات مالی در پی شیوع کرونا ویروس گفت و مطرح کرد که با مدیریت خوب می توان به نسبت مشکلاتی که ایجاد شده، درهای دیگری را گگردد و مسائل را برطرف کرد.

او ایران را شریک تجاری خوبی در شرق نزدیک دانست و به بیان ظرفیت های استان سامارا به ویژه در زمینه صنعت، شامل ماشین سازی، سازه های نفتی و هوافضا پرداخت و پس ازآن به بخش کشاورزی اشاره نمود که محصولاتشان به 100 کشور صادر می گردد. همچنین توجه به صنعت توریسم و فعالیت در این زمینه را مناسب دانست.

پیشنهاد ساخت اتومبیل مشترک بین مازندران و سامارا

آندره بیان کرد که 8 درصد فعالیت های تجاری آنها در زمینه فلزات و 10 درصد هم به فراوری مواد دامی و غذایی اختصاص دارد.

همچنین این مدیر مالی در استان سامارا بیان کرد که در زمینه فراوری آمونیاک، مواد لبنی، نوشیدنی های حاصل از غله و همچنین دستاوردهای علمی با توجه به دارا بودن دانشکده صادرات، آماده همکاری با ایران و مازندران است.

او کار کردن با سامارا را به صرفه اعلام و اظهار کرد به عنوان نمونه، هر کیلووات انرژی برق به اندازه پنج سنت است و از طرفی دولت روسیه در زمینه حمل ونقل و مالیات، از فعالان مالی حمایت می نمایند.

200 فرصت مالی مشترک فراروی مازندران و سامارا

مدیرکل امور مالی و دارایی و نماینده وزیر اقتصاد در مازندران نیز در سخنانی، اقتصاد را علم محدودیت ها دانست که اقتصاددانان همیشه می کوشند تا برای ارتقای شرایط مالی جامعه، از محدودیت ها فرصت بسازند.

موسی قاسم پیشه با اشاره به بحث کرونا و از طرفی ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه، بیان کرد که می طلبد تا پروتکل جدیدی را تعریف و تجارت بین دو طرف را ترقی دهیم.

او با اشاره به اشتراکات و همچنین توانمندی های دو استان مازندران و سامارا که می توانند تکمیل نماینده یکدیگر باشند، از فعالیت مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی در مازندران گفت که شامل حدود 200 فرصت در حوزه کشاورزی، انرژی، گردشگری و صنعت است که می توانیم با استان سامارا و سرمایه گذاران آن به اشتراک بگذاریم.

مدیرکل امور مالی و دارایی مازندران بیان کرد که محدودیت در حجم و درصد مشارکت نداریم، انتقال اصل و منافع حاصل از سرمایه گذاری بین دو استان به صورت ارز یا کالا مانعی ندارد و همچنین صدور پروانه سه ساله و اعمال نرخ صفر مالیاتی به تناسب مناطق سرمایه گذاری در حوزه معدنی و خدماتی، بین 5 تا 20 سال است.

سامارا؛ شهر دیجیتالی روسیه

در بخش دیگری از این نشست مجازی، سیستم های دیجیتال سامارا که بر شهر کنترل دارد، معرفی گردید، این سیستم در شهر سامارا که عظیم ترین شهر دیجیتالی روسیه محسوب می گردد دارای اهمیت است. هر شخص در هرجایی که حضور داشته باشد به طور آنلاین قابل رصد است، سیستم مرکزی به رادار متصل است، بیش از 10 هزار دوربین و بیش از 100 هزار گیرنده دارد.

سامارا دومین شریک تجاری مازندران

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در نشست ویدئوکنفرانسی مشترک با مدیران مالی مازندران و سامارای روسیه، اظهار کرد: از سال 2018 تا 2019 نزدیک به دو میلیارد دلار مراودات تجاری بین ایران و روسیه انجام شد که از این میزان حدود یک و نیم میلیارد دلار واردات و 538 میلیارد دلار صادرات بوده است. از مجموع کالاهای وارداتی، 630 میلیون دلار از مازندران وارد کشور شده است.

حسینقلی قوانلو ادامه داد: عمده واردات چوب و نهاده های دامی (ذرت، سویا، جو) بوده، عمده صادرات یعنی هفتاد درصد آن شامل میوه، خشکبار، سبزی و صیفی جات از مازندران به روسیه صادر شده که ظرفیت تأمین هفتاد درصد محصولات صادراتی در مازندران وجود دارد.

این مسئول بیان کرد: عمده مبادلات تجاری دو کشور نیز بین دو استان سامارا و مازندران است. سامارا پس از عراق، دومین شریک تجاری از دیدگاه تجاری برای مازندران است. و بیشترین کالا را مازندران از روسیه وارد کشور می نماید.

قوانلو با بیان اینکه سال جاری و سال آینده مهم ترین برنامه مالی ما توسعه تجارت خصوصاً با روسیه است، خواهان عملیاتی شدن این ارتباطات شد و بیان کرد که مازندران میزبان تجار روس در بخش میوه، خشکبار، صیفی جات و سبزی است.

معرفی پارک کشاورزی و علم و فناوری سامارا

در ادامه این نشست، طرف روسی به معرفی پارک کشاورزی پرداخت، این پارک در زمینی به مساحت 12 هکتار است که نیمی از آن به فروش محصولات اختصاص داده شده است. سالانه 9 میلیون تن فراوری در این منطقه فناوری کشاورزی فراوری می گردد، 1600 دفتر دارد، هزار فراورینماینده در آن فعال اند. بیش از 1200 دستگاه در پارک کشاورزی استفاده می گردد.

همچنین منطقه فناوری کشاورزی در استان سامارا مجهز به کنترل کیفی کالا بوده و دارای دمای اتوماتیک به تناسب نوع محصول، بین 2 تا 10 درجه است.

در ادامه، طرف روسی به معرفی پارک علم و فناوری در سامارا به عنوان سومین پارک عظیم علم و فناوری در روسیه پرداخت. در معرفی آن اعلام شد که در زمینه هایی ازجمله حمل ونقل، هوافضا و دیجیتال فعالیت دارد و 150 شرکت زیرپوشش آن هستند، تکنو پارک آنها زیر نظر دولت واقع شده است، قبلاً تفاهم نامه ای با استان کرمان داشتند. و ابراز امیدواری کردند که در زمینه تبادل اطلاعات علمی و فناوری همکاری دوجانبه ای نیز بین مازندران و سامارا صورت بگیرد.

در خاتمه این نشست ویدئوکنفرانسی بر ادامه ارتباطات و پیگیری ها از همین طریق حتی پس از عادی شدن شرایط تأکید شد تا دو طرف هر زمان که لازم بود بدون هیچ محدودیتی و در لحظه، استفاده بهینه ای را از تبادلات داشته باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 598

به "تجارت با روسیه اولویت اتاق ساری در دوره تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت با روسیه اولویت اتاق ساری در دوره تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید