توقف قطار مسکن ملی در ایستگاه اول

به گزارش مجله خزرکوه، مهلت تکمیل ثبت نام طرح مسکن ملی دوباره تمدید شد. متقاضیان این طرح تا خاتمه شهریور فرصت داشتند تا آورده 40میلیونی خود را واریز نمایند. این مهلت ابتدا تا آخر آبان، بعد تا آخر آذر و حالا تا پنجم دی ماه تمدید شده. آخرین آمار ها نشان می دهد از 400هزار واحد مسکن ملی، 100هزار نفر مربوط به بافت فرسوده بوده و قرار است برای 300هزار نفر خانه ساخته گردد. از این تعداد حدود 158هزار نفر برای افتتاح حساب اقدام نموده و 100هزار نفر آورده خود را واریز نموده اند.

توقف قطار مسکن ملی در ایستگاه اول

روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: این یعنی احتمال انصراف حدود دو سوم متقاضیان مسکن ملی در کل کشور وجود دارد. همچنین در تهران، از مجموع 11هزار و 500نفری که واجد شرایط طرح مسکن ملی شناخته شده بودند، تا هفته پیش تنها چهار هزار و 900نفر در آورده خود را تکمیل نمایند و حدود شش هزار نفر تمایلی به تکمیل ثبت نام از خود نشان نداده اند. احتمالا ابهامات زیاد طرح اقدام ملی مسکن باعث شده آن همه تب و تاب برای ثبت نام اولیه طرح در سال گذشته حالا به طور کلی از بین برود.

اگر خاطرتان باشد سال گذشته تقریبا دو ماه تمام فکر ذکرمان شروع ثبت نام در استان های مختلف برای طرح اقدام ملی مسکن بود، اما دیگر خبری از هجوم متقاضیان نیست. یکی از ابهامات مهم قیمت واحد های طرح مسکن ملی است که ارقام مختلفی از دو میلیون و 500هزار تا شش میلیون تومان برای هزینه ساخت هر مترمربع اعلام شده و معین نیست در نهایت تحویل دریافت آن ها چقدر سرمایه لازم دارد.

تا جایی که هزینه کلی ساخت مسکن می تواند بین 200 تا 480میلیون تومان متغیر باشد و وام 100میلیونی بخشی از آن را پوشش خواهد داد. ابهام دیگر درباره زمان خاتمه فرآیند ساخت واحدهاست که باعث شده خیلی ها نگران دچار شدن به سرنوشت متقاضیان مسکن مهر را داشته باشند. یک سال از زمان شروع طرح گذشته و هنوز مرحله ثبت نام آن به خاتمه نرسیده و قرار است مرحله دوم برای جذب متقاضیان جدید در آینده شروع گردد.

مورد عجیب تر اینکه حتی متراژ واحد های مسکن ملی هم معین نیست و ارقام مختلفی بین 65 تا 100مترمربع برای آن ها مطرح شده. حالا با انصراف احتمالی تعداد زیادی از متقاضیان، مسکن ملی مخاطبان جدیدی پیدا نموده. بر اساس تفاهمنامه ای که به امضای مدیرعامل شرکت عمران شهر های جدید و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان رسیده قرار است در شهر های جدید به مهندسان واجد شرایط عضو نظام مهندسی، مسکن ملی واگذار گردد.

هزینه ساخت مسکن ملی؛ 2.5میلیون یا هشت میلیون؟

هیچ کس نمی داند نهایتا هزینه ساخت واحد های مسکن ملی چقدر خواهد بود. حتی خود سازنده ها! در زمان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن، قرار بود قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بین دو میلیون و 500هزار تا سه میلیون و 500هزار تومان باشد که در هر استان بسته به هزینه های ساخت متفاوت بود. البته از همان زمان مسئولان وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کردند این رقم صرفا بر اساس برآورد هزینه هاست و ممکن است در خاتمه، قیمت تمام شده مسکن ملی متفاوت باشد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در زمان شروع ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن قیمت این واحد های مسکونی را حدود 300میلیون تومان اعلام نموده بود. از آنجا که گفته می گردد واحد های مسکن ملی احتمالا 80متری هستند، می توان نتیجه گرفت آن موقع اسلامی هزینه ساخت مسکن ملی را سه میلیون و 750هزار تومان در نظر گرفته بود.

مهرماه سال جاری قرار بود مهر خاتمهی بر برآورد ها درباره هزینه ساخت مسکن ملی باشد. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان کرد هزینه ساخت مسکن ملی دو میلیون و 700هزار تومان است و با پنج یا 10درصد کاهش به استان ها اعلام شده. بعد ها معین شد این رقم مربوط به قیمت تمام شده مسکن ملی نیست، بلکه وزارت راه برای جذب پیمانکار ها این پیشنهاد را برای آن ها مطرح نموده. یک ماه پیش بود که رقم جدیدی برای هزینه ساخت مسکن ملی مطرح شد.

جواد حق شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از افزایش هزینه تمام شده ساخت مسکن ملی تا متری سه میلیون و 300هزار تومان خبر داده است. دو هفته پیش نقل قول دیگری از حق شناس منتشر شد که در آن می گوید چه اشکالی دارد که از ابتدا به متقاضی گفته گردد شما قرار نیست پول زمین را پرداخت کنید، ولی هزینه تمام شده آن برعهده شماست؟ این پروژه ها 10طبقه با دو طبقه زیرزمین هستند.

در طبقه همکف هم سالن جلسات ساخته می گردد و حدود 43درصد مشاعات دارد که به هر متر مربع زیربنای واحد های مسکونی افزوده می گردد بنابراین افزایش قیمت این پروژه به حدود متری چهار میلیون تومان، به همین دلیل است. حالا ما با یک رقم جدید روبه رو هستیم که از برآورد اولیه وزارت راه وشهرسازی برای هزینه های مسکن ملی بیشتر است.

ماجرا به همینجا ختم نمی گردد. هفته گذشته ایسنا در گزارشی خاطرنشان کرد خبر هایی رسیده که پیمانکار ان ساخت مسکن ملی در برخی استان ها قیمت هر مترمربع واحد های مسکن ملی را بین پنج تا شش میلیون تومان معین نموده اند. این یعنی یک واحد 80متری بین 400 تا 480میلیون تومان هزینه دارد.

هزینه معمول ساخت مسکن در تهران و سایر شهر ها

ساخت یک آپارتمان در تهران حدود چهار میلیون تومان به ازای هر متر مربع هزینه لازم دارد. البته این رقم صرفا هزینه ساخت است و قیمت زمین هم به آن اضافه می گردد. آنالیز ها نشان می دهد هزینه ساخت آپارتمان پنج طبقه در تهران چهار میلیون و 100هزار تومان است. این هزینه شهر به شهر می تواند متفاوت باشد.

مثلا در تبریز هزینه ساخت مسکن حدود متری سه میلیون و 700هزار تومان، اصفهان و شیراز چهار میلیون و 300هزار تومان، مشهد چهار میلیون تومان و اهواز چهار میلیون و 500هزار تومان است. تقریبا می توان گفت ساخت خانه با توجه به قیمت فعلی مصالح در بازه سه میلیون و 500 تا چهار میلیون و 500هزار تومان متغیر است.

پارسال زمانی که طرح اقدام ملی مسکن در مرحله ثبت نام اولیه قرار داشت، هزینه های ساخت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر های مختلف بین دو تا دو میلیون و 500هزار تومان بود. مثلا ساخت یک آپارتمان پنج طبقه در تهران حدود دو میلیون و 300هزار تومان به ازای هر مترمربع هزینه داشت. با این حساب می توان گفت اعداد و ارقام پنج تا شش میلیونی اعلام شده توسط پیمانکاران بیشتر از هزینه معمول ساخت مسکن در شرایط فعلی است.

متراژ واحد های مسکن ملی؛ 65 متر، 80 متر یا 100متر؟

علاوه بر اینکه معین نیست قیمت تمام شده هر مترمربع از واحد های مسکن ملی چقدر خواهد بود، حتی متراژ واحد ها هم در هاله ای از ابهام است. متقاضیان باید برای تکمیل ثبت نامشان 40میلیون تومان پرداخت نمایند، در حالی که معلوم نیست نهایتا خانه با چه معیناتی به آن ها تحویل داده می گردد.

مسعود حق لطفی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می گوید پروژه های طرح اقدام ملی مسکن در فاز های مختلف این شهر از جمله فاز 4 و 7 و در قالب واحد های 65 تا 100متری اجرایی می گردد. زمان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در آبان ماه 98، محمود محمودزاده که آن موقع سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی بود، خاطرنشان کرد تمامی واحد های مسکن ملی بر اساس الگوی مصرف بین 75 تا 80متر طراحی شده است.

ابهام در زمان تحویل واحد های مسکن ملی

ساخت 400هزار واحد مسکونی در دو سال، شعار اصلی طرح اقدام ملی مسکن است. ابتدای سال 98 زمانی که از این طرح رونمایی شد، قرار بود کار ساخت همه واحد ها در دو سال و تا خاتمه دولت به خاتمه برسد. اول آبان ماه اولین واحد های مسکن ملی افتتاح شد که تعداد آن ها 11هزار و 560واحد بود. این رقم در برابر 400هزار واحد مسکن ملی چندان چشمگیر به نظر نمی رسد.

حالا حدود یک سال و نیم از آن روز می گذرد و تقریبا هشت ماه تا خاتمه دولت باقی مانده، اما هنوز کار ثبت نام متقاضیان به خاتمه نرسیده است. قرار است بعد از خاتمه ضرب الاجل پنجم دی ماه، متقاضیانی که آورده خود را واریز ننمایند، از طرح مسکن ملی کنار گذاشته شوند و بعد از آن مرحله دوم ثبت نام متقاضیان جدید انجام گردد. با این حساب احتمالا چند ماه دیگر هم درگیر ثبت نام مسکن ملی خواهید بود و ماجرا قرار نیست پنجم دی ماه به خاتمه برسد.

از طرف دیگر آنطور که محمود محمودزاده اعلام نموده، رقم دو میلیون و 700هزار تومانی اعلام شده در آبان ماه سال جاری برای ساخت واحد های مسکن ملی مربوط به فراخوان برای جذب پیمانکار بوده. همچنین مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران می گوید این اداره کل عملیات اجرایی پروژه های اقدام ملی فراوری مسکن را علاوه بر تهرانسر در سایت های شهریار، رباط کریم، قرچک، اسلامشهر و پاکدشت از مهر سال جاری شروع نموده است.

هم اکنون پروژه تهرانسر 20درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی دیگر شهر های استان در مرحله عملیات خاکی است. با این حساب می توان برداشت کرد که کار ساخت حداقل بخشی از واحد های مسکن ملی شروع نشده و با توجه به تاخیر های به وجود آمده و تمدید پیاپی زمان ثبت نام و تکمیل آورده، معلوم نیست کار ساخت واحد های مسکن ملی قرار است کی تمام گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 945

به "توقف قطار مسکن ملی در ایستگاه اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف قطار مسکن ملی در ایستگاه اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید