خبرنگاران کوشش هند برای جذب شرکت های دنیا در فضای ضدچینی ناشی از کرونا

به گزارش مجله خزرکوه، تهران- خبرنگاران- در بحبوحه تردیدهای دنیای درباره مناسب بودن کشور چین به عنوان قطب تولیدی در پی بحران کرونا، یک رسانه هندی ادعا کرد که حدود یک هزار شرکت دنیا در حال بحث و رایرنی با مقامات کشور هند برای انتقال فعالیت های تولیدی خود به این کشور هستند.

خبرنگاران کوشش هند برای جذب شرکت های دنیا در فضای ضدچینی ناشی از کرونا

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری هندی بیزنس تودی، منابع مطلع سطح بالا در دولت هند با اعلام این خبر می گویند؛ دستکم 300 شرکت به طور فعالانه در حال دنبال کردن طرح های فراوریی در بخش هایی مانند موبایل و لوازم الکترونیک، اقلام پزشکی، منسوجات و پارچه هستند.

این شرکت های خارجی کشور هند را به عنوان یک قطب فراوریی جایگزین می بینند و پیشنهادهای خود را در سطوح مختلفی از دولت هند از جمله به وسیله نمایندگی های دیپلماتیک هند در مناطق مختلف جهان مطرح نموده اند.

این رسانه هندی به نقل از یک مقام عالی رتبه این کشور که نامش را ذکر ننموده است، اضافه نمود: امیدواریم که پس از کنترل ویروس کرونا، شاهد رویدادهای بسیاری در زمینه جابجایی (فعالیت های فراوریی به هند) باشیم.

وی اضافه نمود: کشور هند به عنوان یک مقصد جایگزین برای فعالیت های فراوریی ظهور خواهد نمود. کشورها بسیاری مانند ژاپن، آمریکا و کره جنوبی بیش از حد به چین وابسته شده اند و این مساله اکنون بسیار آشکار شده است.

دولت مرکزی هند در یک اقدام محرک مهم برای فراورینمایندگان داخلی در ماه سپتامبر سال گذشته مالیات شرکت ها را به 25.17 درصد کاهش داد. مالیات برای فراورینمایندگان جدید نیز به 17 درصد کاهش یافت که این پایین ترین رقم در جنوب شرقی آسیا است. هند با نرخ پایین مالیات و راه اندازی مالیات کالا و خدمات (GST) امیدوار است که سرمایه گذاری عظیم خارجی در بخش فراوریی جذب کند.

این کشور اکنون تمرکز خود را بر کاهش هزینه فراوری قرار داده است. در حالی که چین به علت نحوه برخورد با شیوع کرونا در خط اخراج قرار گرفته است، انتظار می رود که کشورهای مهم جهان شرکت های خود را تشویق به جابجایی واحدهای فراوریی خود یا راه اندازی واحدهای جدید فراوریی در مکان های جایگزین نمایند.

این رسانه هندی خاطر نشان کرد که بعضی نشانه ها ممکن است حکایت از تغییراتی در ژئوپلتیک جهانی باشد. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از نحوه پاسخ دولت چین به شیوع کرونا انتقاد نموده و چین نیز به شدت به اظهارات ترامپ در مورد ویروس چینی اعتراض نموده است. ترامپ همچنین گفته که چین می توانست این ویروس را در مراحل اولیه متوقف کند اما این کار را نکرد و اکنون کل جهان گرفتار شده است.

از سوی دیگر دولت ژاپن نیز یک بسته یاری 2 میلیارد دلاری به شرکت های ژاپنی اختصاص داده تا فراوری خود را به خارج از چین منتقل نمایند. بسیاری کشورهای دیگر هم ممکن است از ژاپن تبعیت نمایند و کشور هند می تواند از این شرایط سود ببرد.

گوروپراساد موهاپاترا دبیر اداره ارتقای صنایع و تجارت هند گفت: اکنون جهان در حال بازنگری در راهبرد قرار دادن تمام تخم مرغ های خود در یک سبد است و شرکت ها علاقه زیادی به کار در هند نشان داده اند.

وی اضافه نمود: هند به علت بازار عظیم خود بطور کلی به عنوان یک مقصد جذاب شناخته می گردد و همچنین این کشور قطب احتمالی برای صادرات در منطقه است و به همین علت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند در چند سال گذشته بسیار بالا بوده است.

هرچند دولت هند کوشش دارد تا این کشور را به عنوان یک قطب فراوریی معرفی کند اما در عین حال در این کار با دشواری هم رو به رو است؛ بویژه آنکه اختلاف هزینه فراوری بین هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا حدود 10 تا 12 درصد است. دولت در عین حال عظیمی بازار هند را یک مزیت عظیم برای فراورینمایندگان می داند.

یک مقام هندی در بخش صادرات گفت: اگر یک شرکت اقدام به فراوری موبایل در ویتنام کند، در نهایت باید فراوریات خود را صادر کند؛ زیرا آنجا بازار داخلی ندارد. این در حالی است که هند بازار عظیمی برای تلفن موبایل با هزینه کمتر از 100 دلار است. برای موبایل های با هزینه 200 دلار و بیشتر هم پتانسیل زیادی برای صادرات وجود دارد. از این رو حدود 6 تا 7 درصد از اختلاف هزینه فراوری بین هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا به وسیله بازار هند پوشش داده می گردد و دولت می تواند حدود 5 تا 6 درصد باقی مانده از اختلاف هزینه فراوری را نیز با ارائه مشوق های دیگری جبران کند.

** اعتراض چین به سیاست جدید تجاری هند

در همین حال، هند روز شنبه مقرر کرد که سرمایه گذاری از کشورهای همسایه اکنون نیازمند تأیید دولت است و به این ترتیب به راستا اتوماتیک مورد استفاده افراد و شرکت ها برای راه اندازی کسب و کار در این کشور انتها داد.

به گزارش بیزنس استاندارد، این اقدام هند با افزایش احتمال خریدهای (takeovers) فرصت طلبانه شرکت های این کشور همزمان با آشفتگی های مالی ناشی از شیوع کرونا مرتبط دانسته شده است. دولت دهلی نو به این ترتیب، شرایط برای سرمایه گذاری مستقیم شرکت های کشورهای همسایه این کشور بخصوص چین را دشوارتر نموده است.

به گزارش رسانه های هند، این اقدام با هدف جلوگیری از تصاحب شرکت های هندی توسط سرمایه گذاران چینی در میان شیوع ویروس کرونا و رکود مالی هند اجرا شده است. وزارت بازرگانی هند در بیانیه خود بدون اشاره به نام چین خاطرنشان کرد: تمهیدات جدید با هدف جلوگیری از سرمایه گذاری ها و تصاحب سود جویانه اجرایی شده اند.

از سوی دیگر، چین روز دوشنبه هفته جاری، این سیاست جدید تجاری هند را مغایر با مقررات بین المللی در زمینه سرمایه گذاری و تجارت آزاد قلمداد کرد. سفارت چین در دهلی نو در بیانیه ای خاطرنشان کرد: ایجاد موانع بیشتر توسط طرف هندی برای سرمایه گذاران از کشورهای خاص ناقض مقررات عدم تبعیض سازمان تجارت جهانی است.

این در حالی است که چین، دومین شریک تجاری عظیم هند پس از کشور آمریکا است که بعضی اقلام حیاتی را برای هند تأمین می نماید و در صورتی که شیوع کرونا موجب اختلالات مالی بیشتری در چین گردد، این امر می تواند به کمبود بعضی اقلام مهم در هند منجر گردد.

هم اکنون چندین شرکت استارتاپ هندی از سرمایه گذاری چینی استفاده نموده اند. به عنوان مثال شرکت فلیپکارت (Flipkart) از سرمایه گذاری پنج درصدی تنسنت (Tencent) استفاده نموده و شرکت چینی علی بابا هم سهم قابل ملاحظه ای در شرکت پایتم (Paytm) دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 531

به "خبرنگاران کوشش هند برای جذب شرکت های دنیا در فضای ضدچینی ناشی از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کوشش هند برای جذب شرکت های دنیا در فضای ضدچینی ناشی از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید