خبرنگاران کاشی کاری مسجد تاریخی امام خمینی(ره) تهران با مستندنگاری تغییر کرد

به گزارش مجله خزرکوه، تهران- خبرنگاران- مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بحث هایی در فضای مجازی در مورد بازسازی مسجد امام خمینی (ره) تهران وجود دارد، گفت: کاشی کاری گنبد این مسجد با مستندنگاری تغییر کرد.

خبرنگاران کاشی کاری مسجد تاریخی امام خمینی(ره) تهران با مستندنگاری تغییر کرد

سیدهادی احمدی رویینی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه این گنبد مربوط به دوره قاجاریه بوده و در زمان پهلوی تغییری در کاشی کاری آن به وجود آمده بود، اعلام کرد: قبل از هر اقدامی اسناد مربوط به فرم، نقش و رنگ کاشی ها در دوران قاجار جمع آوری و گنبد به شکل اصلی خود بازسازی شد.

به گفته وی کاشی ها به علت فرسودگی و شکستگی با همان شیوه اولیه تعویض شده است و کاربران فضای مجازی نباید نگران تغییر در کاشی کاری این مسجد باشند.

مسجد امام خمینی (ره) از بناهای دوره قاجار است که در بازار تهران قرار گرفته است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران در اول مهرماه 1363 با شمارهٔ ثبت 1667 به ثبت رسید.

این مسجد با قدمتی در حدود 180 سال از زیباترین مساجد تاریخی تهران به شمار می رود و بنابر شواهد تاریخی این مسجد دومین مسجد جامع عظیم تهران بعد از مسجد جامع بازار یا جامع عتیق بود.

بنابر کاشی نوشته ها و کتیبه هایی که در ایوان جنوبی مسجد به جا مانده، زمان تقریبی شروع ساخت آن سال 1212 یا 1224هـ. ق است؛ در اصلی این مسجد در جهت شمالی آن طی سال 1307هـ. ق به دستور ناصرالدین شاه قاجار تعمیر و نیز به دستور وی دو مناره در دو طرف گل دسته مسجد ساخته شد.

قصر سنگی تهران به فهرست ملی بازگشت

احمدی رویینی همچنین در مورد فرایند بازگشت کاخ ثابت پاسال یا قصر سنگی به فهرست ملی، گفت: این موضوع به وسیله بخش حقوقی وزارت میراث فرهنگی مجدد پیگیری شد.

وی با بیان اینکه این اثر به صورت اضطراری در هفتم خرداد 1396 در فهرست آثار ملی ثبت و پس از مدتی از فهرست خارج شده بود، اعلام کرد: پفراینده این بنای تاریخی در دیوان عدالت اداری مجدد مطرح و رای به بازگشت این اثر ملی داده شد.

بنای ثابت پاسال که با عنوان کاخ ورسای ایران یا قصر سنگی از آن یاد می گردد، به ایرج ثابت پسر حبیب الله ثابت، سرمایه دار ایرانی در پیش از انقلاب تعلق داشت و به عنوان عظیمترین خانه تهران در انتهای شمالی خیابان آفریقا قرار گرفته است.

معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای ساخته شده و اگرچه به ظاهر شبیه به قصرهای فرانسه است ولی در تزئینات آن هنرهای ایرانی به کار رفته است؛ این خانه پیش از انقلاب گران ترین و عظیم ترین خانه شهر تهران به شمار می رفت و ارزش آن در آن موقع حدود 15 میلیون دلار برآورد شده بود.

ساخت این خانه در سال 1340 شروع و در مدت زمانی 12 ساله به اتمام رسید؛ این خانه تاریخی 11 هزار و 543 مترمربع مساحت دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 688

به "خبرنگاران کاشی کاری مسجد تاریخی امام خمینی(ره) تهران با مستندنگاری تغییر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاشی کاری مسجد تاریخی امام خمینی(ره) تهران با مستندنگاری تغییر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید