درپوش بطری که گنجینۀ رومی از آب عایدی!

به گزارش مجله خزرکوه، یک جستجوگر آماتور در منطقۀ نورفولک انگلستان صفحه ای فلزی پیدا کرد که ابتدا آن را درپوش بطری تشخیص داد! اما بعدا معلوم شد که این یک گنجینۀ بسیار خاص و منحصر به فرد از دورۀ رومی است.

درپوش بطری که گنجینۀ رومی از آب عایدی!

خبرنگاران | نیک بیتمن (Nick Bateman) 53 ساله، یکی از جویندگان اشیاء عتیقه است که با فلزیاب خودش در روستای بارستون در شرق انگلستان به جستجو می پرازد. بزرگترین کشف او چند روز قبل از کریسمس سال جاری رخ داد.

به گزارش خبرنگاران ؛ بیتمن در حال جستجو در یک مزرعه بود که به صفحه ای فلزی برخورد کرد؛ او ابتدا تصور کرد که این یک درپوش قدیمی بطری است، اما وقتی آن را تمیز کرد، متوجه شد که جنس آن از طلاست و قطعا بسیار ارزشمندتر از درپوش بطری است! او به مسئولان خبر داد و کارشناسان خدمات تاریخی منطقۀ نورفولک آن را یک گوشوارۀ رومی تشخیص دادند.

(وقتی قسمت آویز گوشواره به سمت پایین قرار می گیرد، تصویر عقاب نشسته بر روی هلال را می توان به طور تعیین تری مشاهده کرد)

این گوشوارۀ دایره ای شکل حدود 2 سانتیمتر قطر دارد و از دو صفحۀ مجزا با ضخامت های متفاوت تشکیل شده که به یکدیگر چسبانده شده اند. در هر دو سمت گوشواره تزیینات و نقوشی وجود دارد که به سختی قابل تشخیص هستند؛ اما با دقت زیاد می توان تصویری از یک عقاب را که بر روی یک هلال ماه نشسته است مشاهده کرد. تصویری از یک حلقۀ گل که عقاب را احاطه نموده و همینطور نقشی از یک صلیب که در زیر هلال واقع شده است روی گوشواره به چشم می خورد.

هیچ مشابه دقیقی برای این نقش و نگار قبلا یافت نشده بود و این یکی از نکاتی است که ارزش این اثر باستانی را بیشتر می نماید. در ابتدا این تصور به وجود آمده بود که نقش صلیب ممکن است نشان دهندۀ منشاء قرون وسطایی این اثر باشد، اما بعد از تشخیص نقش تاج گل و عقاب مسلم شد که این گوشواره اثری مربوط به دورۀ رومی است.

بر طبق قانون انگلستان افراد آماتور می توانند با کسب مجوز اقدام به جستجوی اشیاء عتیقه نمایند، اما هر شیء طلایی یا نقره ای با قدمت بیش از 300 سال به عنوان گنجینه محسوب می گردد و باید به موزه ارسال گردد. این گوشواره نیز به عنوان یک گنجینه در موزۀ دیس (Diss) در نورفولک به نمایش گذاشته خواهد شد.

منبع: فرادید
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1748

به "درپوش بطری که گنجینۀ رومی از آب عایدی!" امتیاز دهید

1 کاربر به "درپوش بطری که گنجینۀ رومی از آب عایدی!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درپوش بطری که گنجینۀ رومی از آب عایدی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید