دکتر عاملی: دانشگاه نسل چهارم دانشگاه شبکه ای و هم افزاست

به گزارش مجله خزرکوه، خبرگزاری خبرنگاران- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه نسل چهارم دانشگاه شبکه ای و هم افزاست که ظرفیت همکاری های بین دانشگاهی در سطح ملی، منطقه ای و جهانی را دارد.

دکتر عاملی: دانشگاه نسل چهارم دانشگاه شبکه ای و هم افزاست

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی با اشاره به دانشگاه نسل چهار، به معنای دانشگاهی شبکه ای و هم افزا شرح داد: اگر این دانشگاه ها از ظرفیت دانش ملی و جهانی برای استقرار تمدن نوین اسلامی بهره ببرد، در این راستا با امیدواری گامی به جلو بر می داریم.

دکتر سعیدرضا عاملی، ضمن تبریک روز علم برای صلح گفت: یکی از قابلیت های بزرگ علم و دانش ایجاد امنیت، سلامت و صلح در جامعه است. اگرچه کشور هایی عامل جنگ در جهان، بعد از اعمال و اقدامات ظالمانه، سخن از صلح می زنند؛ همچنین بسیاری از نهاد های صلح در جهان، مستند به بنیاد های جنگ اند، ولی به هرحال علم از نظر اندیشه اسلامی نور است و راهگشای حل معضلات، مسائل و ایجاد آسایش و آرامش برای جهانیان است.

دانشگاه نسل چهار به معنای دانشگاهی شبکه ای و هم افزا است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر رسالت سنگین حوزه علم شرح داد: اگر دانشگاه های تازه، هدفشان متعالی باشد؛ خروجی شان تعالی بخش است. اگر علم آموزی بلا شرط و تنها علم مد نظر باشد؛ دانشگاه صرفا تبدیل به علم برای علم می گردد بنابراین راهگشایی دانشگاه، برای تامین هدف های متعالی به ثمر نمی رسد لذا سخن از دانشگاه نسل چهار، به معنای دانشگاهی شبکه ای و هم افزا است، اما هر دانشگاهی با این خصوصیت راهگشا نیست؛ لذا اگر دانشگاه نسل چهار (شبکه ای و هم افزا)، از ظرفیت دانش ملی و جهانی برای استقرار تمدن نوین اسلامی بهره ببرد، در این راستا با امیدوراری گامی به جلو می گذاریم.

در بخش دیگر جلسه؛ دکتر عاملی ضمن تشکر از گزارش سرانه پزشک از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و نیز دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: واقعیت جامعه ایران این است که تقاضا و استعداد ورود به رشته های پزشکی از سوی دانشجویان به عنوان یک فاکتور مهم، در حد بالایی است. همچنین ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشکی را از 28 دانشگاه به 57 دانشگاه علوم پزشکی افزایش داده ایم البته اگر به یک معنا دانشگاه های مستقل را هم لحاظ کنیم، ظرفیت بیش از این رقم می گردد.

هم افزایی بین رشته های علوم پزشکی و سایر علوم، موضوعی اجتناب ناپذیر است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جامعه دانشگاهی کشور از دهه 80 به بعد در راستای دانش پکپارچه حرکت نموده است. بر این معنا تاکید داریم که رشته ها بر هم تاثیرگذار هستند. امروز با ظهور فناوری های تازه، نقش رشته های مهندسی در پزشکی تاثیر به سزایی دارد؛ ایران با جدایی رشته های پزشکی از سایر رشته ها، جزو کشور های استثنایی قرار گرفته است که باید هم افزایی بین رشته های علوم پزشکی و سایر علوم را به عنوان یک موضوع گریزناپذیر در دستور کار قرار داد. بر همین مبنا، دانشگاه نسل چهار را به لحاظ هم افزایی رشته ها، دانشگاه شبکه ای می گوییم.

افزایش پذیرش 3000 دانشجوی پزشکی سالیانه و در پنج سال متوالی

استاد دانشگاه تهران، با جمع بندی نظرات اعضاء حاضر در جلسه؛ مبنا را بر افزایش پذیرش 3000 دانشجوی پزشکی سالیانه و در پنج سال متوالی ذکر کرد و اضافه نمود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیشنهاد های خود را درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از 3000 تا 5000 به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارایه دهد.

پس از طرح بحث طی دو جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور، موضوع افزایش حداقل 3000 دانشجوی پزشکی به رای گذاشته شد و در جلسه 155 ستاد نقشه به اتفاق آراء به تصویب رسید که متعاقبا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به رای گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به نظر برخی اعضا مبنی بر اینکه دانشجو با پرداخت شهریه، خدمات و امکانات مناسب دریافت نمی کند، گفت: بالاخره این دانشجو مزیتی نسبت به دانشجویی که خدمات رایگان دریافت می کند، باید داشته باشد. درواقع نوع مزایای دانشگاه های دولتی، مشوق گونه برای دانشجویانی است که خدمات رایگان دریافت می کنند؛ لذا تقویت بخش خصوصی و غیر دولتی به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی مهم است.

وزارتخانه بهداشت و علوم باید ادغام شوند

دکتر زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل تاسیس و کارکردش این است که فراتر از تعارض منافع و مسائل سیاسی باید موضوعات را پیگیری بکند. هر چه زودتر دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزاتخانه علوم با هم ادغام شوند، جلوی ضرر های بیشتر گرفته خواهد شد. بحث سلامت، تنها به جسم انسان برنمی گردد بلکه سلامت روحی هم مدنظر است. همچنین سلامت جسمی فقط در حوزه پزشکی نیست بلکه تغذیه هم در این مقوله جای دارد بنابراین با فاکتور تغذیه، دانش کشاورزی، دامپزشکی هم در سلامت انسان نقش دارد.

وی ضمن بیان اهمیت تجهیزات و تکنولوژی در بحث سلامت شرح داد: با این پیش زمینه رشته های مهندسی را از رشته های پزشکی نمی توان جدا کرد. همچنین اگر بحث سلامت روح را لحاظ کنیم، سلامت روحی دیگر در مقوله پزشکی نمی گنجد بلکه به رشته های علوم انسانی، رشته روانشناسی و علوم دینی برمی گردد. درواقع شخصیت علمی باید متوازن باشد. شخصیت را مثل جورچینی در نظر بگیرید که اگر تکه های آن را از جدا کنید، شالوده آن از حالت متوازن می افتد. تحقیقات بین رشته ای، چند رشته ای همگی کنار گذاشته شده است؛ حال چه زمانی این گسستگی اصلاح خواهد شد! مگر می توان رشته داروسازی را از شیمی و داروسازی را از بیوشیمی جدا کرد! مگر می توان رشته انگل شناسی پزشکی را از دامپزشکی و کشاورزی جدا کرد.

وزیر علوم گفت: اگر دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم در کنار هم قرار بگیرند، رتبه بندی دانشگاه های ایران در ابعاد بین المللی فرق خواهد کرد. درخصوص بخش ظرفیت های پزشکی؛ یک استاندارد جهانی نسبت پزشک عمومی با جمعیت وجود دارد. اگر طبق آمار جهانی، ایران از استاندارد ها جهانی در سرانه پزشکی عقب است بنابراین باید در عمل به این میزان دست یابد.

ایران در حوزه پزشکی و دندانپزشکی در منطقه و گروه 20 جزو شش کشور آخر جهان است

دکتر منصور کبگانیان؛ قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به گزارش کوتاهی از جلسات پیشین، در زمینه فلسفه ورود به سرانه پزشک در چهار محور؛ بحران پیری جمعیت کشور، بازنشستگی پزشکان، سرانه پایین پزشک در منطقه ها محروم، افول گردشگری سلامت پرداخت و گفت: طبق گزارش ها؛ ایران در حوزه پزشکی و دندانپزشکی در منطقه و گروه 20 جزو شش کشور آخر جهان است و این آمار جای نگرانی دارد.

وی گفت: در یک شرایط مطلوب اگر بخواهیم خودمان را همپای کشور های منطقه کنیم؛ باید رقم 100 پزشک در 100 هزار نفر جمعیت به 180 پزشک در 100 هزار نفر برسد. همچنین اگر بخواهیم در 10 سال آینده در گروه کشور های پیشرفته جهان محسوب شویم، باید این رقم را به 300 هزار پزشک برسانیم. برمبنای این موضوع چند پیشنهاد برای خروج از بحران داده شد که طی 5 سال آینده باید حداقل سالی 3000 هزار نفر به ورودی دانشگاه های پزشکی و در رشته دندان پزشکی هم حداقل 500 نفر سالانه اضافه نموده گردد البته در این ظرفیت ها، ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ نشده است.

تحقق تمدن نوین اسلامی با مرکزیت علم و فناوری

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید شرایط کشور را در قالب قبل انقلاب و بعد از انقلاب و آینده ای که در آن ادعای تمدن نوین اسلامی داریم، ببینیم. اگر تحقق تمدن فرامنطقه ای (تمدن اسلامی) را با این دیدگاه در نظر بگیریم که کُر مرکزی و قلب آن، علم و فناوری است و پزشکی و علوم مرتبط با آن جزو متن این جریان هستند؛ بنابراین دیگر دور ایران یک خط جغرافیایی نمی کشیم بلکه برای جمعیت منطقه آسیای میانه، منطقه خاور دور، آفریقا و آمریکای لاتین کادرسازی نه! بلکه به بشریت قصد خدمات رسانی داریم و جامعه خودمان هم از این موهبت برخوردار خواهد شد. سوال این است آیا جامعه ایران، خدمات خوبی از سرویس پزشکی دارد! وزارت بهداشت به این سوال، پاسخشان منفی است. اگر این اتفاق نیفتاده، چه مولفه های نقش آفرینی می کند؟ یادمان باشد موثرترین نقش را نیروی انسانی ایفا می کند. آیا نیروی انسانی با ضریبی که به تجهیزات، تخت، فضا های فیزیکی و... داده ایم، کافی است؟ بنابراین باید فکری برای این مسئله کرد.

وی ضمن اشاره به تاریخچه وزارت بهداشت در قبل از انقلاب اسلامی اذعان کرد: دوستان با انگیزه انقلابی همت کردند تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ممزوج کردن آموزش و خدمات شکل بگیرد که در این راستا بیمارستان های غیرآموزشی در خدمت آموزش گرفته شوند؛ بنابراین نظام جمهوری اسلامی در این راستا با نظام پزشکی کشور همکاری کرد.

تفکیک آموزش پزشکی از آموزش علوم با محاسن و معایبی همراه است

دکتر محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به راستا تفکیک آموزش پزشکی از آموزش علوم و نیز به گزارشی از ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و اضافه نمود: این تفکیک بعد از سال ها معایب و محاسنی داشت، اما امروز دوباره در همان نقطه قرار گرفته ایم؛ لذا پیشنهاد می کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی دو ماه مهلت دهد تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش غیردولتی؛ بسته حوزه تحول در حوزه پزشکی را به شورا بیاورند.

سرانه پزشک و توزیع ناعادلانه پزشک در سطح کشور

دکتر جاسبی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به مسئله بغرنج توزیع پزشک در سطح ایران بیان کرد: سرانه پزشک عمومی و متخصص در تهران با برخی از استان های دیگر، چون سیستان و بلوچستان و کرمان قابل مقایسه نیست. برخی از پزشکان را شاید بتوانیم با فاکتور ها و الزاماتی به شهر های دیگر بفرستیم، اما نمی توانیم این رشد را، استوانه ای پیش ببریم؛ باید به صورت هرمی تعداد بیشتری پزشک به بدنه پزشکی تزریق کنیم تا شهر های بیشتری از امکانات پزشکی برخوردار شوند.

در این جلسه دکتر ابوالفضل باقری فرد؛ معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و دکتر جلیل کوهپایه زاده؛ دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی به ارائه گزارشی در زمینه سرانه پزشک عمومی و تخصصی در ایران پرداختند.

همچنین در این جلسه؛ ضمن تکریم و قدردانی از زحمات دکتر قدسی پور در سمت معاونت نظارت و ارزیابی راهبری ستاد نقشع جامع علمی کشور؛ دکتر کریم زاهدی با حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به این سمت منصوب شد.

براساس این گزارش؛ در جلسه 155 ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مصوبه افزایش حداقلی پذیرش 3000 دانشجوی پزشکی به ظرفیت موجود کشور طی بازه زمانی حداقل 5 سال به تصویب رسید. همچنین مصوبه دوم با ماده واحده تقویت بخش خصوصی و غیردولتی به ویژه در دانشگاه آزاد از طرق مختلف با اصلاح قوانین و مقررات مربوطه به تصویب رسید. لازم به ذکر است؛ درباره سهمیه افزایش پذیرش دانشجوی دندان پزشکی نیز، جلسه بعد تصمیم گیری خواهد شد.

جلسه 155 شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گشت.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1449

به "دکتر عاملی: دانشگاه نسل چهارم دانشگاه شبکه ای و هم افزاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکتر عاملی: دانشگاه نسل چهارم دانشگاه شبکه ای و هم افزاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید