راهنمای خرید گوشت قرمز و جگر به روش سرآشپزهای حرفه ای

به گزارش مجله خزرکوه، گوشت قرمز محبوب ترین غذا برای افراد غیر گیاه خوار است. اما همه افراد نمی دانند چطور یک تکه گوشت قرمز تازه و خوش پخت یا جگر تازه و مقوی بخرند. بعلاوه تقریبا به غیر از سرآشپزها و قصاب های حرفه ای کسی نمی داند از هر گوشت برای پخت چه غذایی باید استفاده کرد. پس چطور باید بدون انتخاب اشتباه یک غذای خوشمزه تهیه کرد؟

راهنمای خرید گوشت قرمز و جگر به روش سرآشپزهای حرفه ای

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم راهنمای خرید گوشت قرمز، جگر و بعلاوه فهرستی از گوشت های مناسب برای تهیه غذاها و کباب های مختلف را در اختیار شما بدهیم.

راهنمای خرید گوشت قرمز

خرید گوشت قرمز تازه و سالم احتیاج به مهارت هایی دارد که معمولا در سرآشپزهای حرفه ای دیده می گردد. اما باید بدانید که شما هم می توانید با رعایت چند نکته ساده مثل یک حرفه ای گوشت تازه، سالم و مناسب برای هر نوع پخت را انتخاب کنید.

در این بخش از راهنمای خرید گوشت به 8 نکته مهم که حرفه ای ها استفاده می نمایند اشاره می کنیم. اما قبل از اینکه سراغ این نکات برویم باید بگوییم اگر قرار است گوشت خریداری شده را در فریزر نگهداری کنید بهتر است سراغ خرید گوشت هایی که در فروشگاه های بزرگ تخفیف خورده اند نروید.

تاریخ مصرف این گوشت ها نزدیک به سرانجام است و ممکن است بعد از اینکه از فریزر خارج شوند دیگر کیفیت مناسبی برای مصرف نداشته باشند. بعلاوه در زمان خرید مایحتاج خانه حتما گوشت را در پلاستیک جداگانه قرار بدهید و در کنار مواد دیگر، مخصوصا شوینده ها، نگذارید.

8 نکته مهم برای خرید گوشت تازه و سالم

وقتی برای خرید گوشت قرمز به فروشگاه های زنجیره ای یا قصابی مراجعه می کنید ممکن است برای انتخاب برترین گوشت کمی سردرگم شوید. حتی ممکن است از تازه و سالم بودن گوشتی که می خرید مطمئن نباشید. اما با توجه به نکاتی که در این بخش می خوانید می توانید برترین گوشت را انتخاب کنید.

1. رنگ گوشت

رنگ گوشت به نوع آن وابسته است و همه گوشت ها به رنگ قرمز خالص نیستند. اگر رنگ گوشتی که می خرید کمی به قهوه ای متمایل است به این علت است که در معرض اکسیژن قرار گرفته و هیچ خطری ندارد. البته باید بقیه نکات را هم آنالیز کنید تا مطمئن باشید این تغییر رنگ فقط به علت مجاورت با اکسیژن بوده است.

????گوشت گاو

گوشت گاو باید به رنگ گیلاسی روشن باشد، اما اگر گوشت بسته بندی شده می خرید ممکن است رنگ آن کمی متمایل به ارغوانی تیره باشد مسئله ای وجود ندارد. این تغییر رنگ به علت وکیوم شدن آن است و بعد از اینکه در معرض هوا قرار بگیرد دوباره قرمز روشن می گردد.

????گوشت بره

گوشت بره باید به رنگ صورتی ملایم تا قرمز باشد و چربی های آن هم باید به رنگ مرمر سفید باشد.

2. بوی گوشت

بوی گوشت تازه برای اغلب مردم خوشایند نیست. حتی اگر از گوشت خواران حرفه ای هم باشید احتمالا دوست ندارید بوی گوشت خام را استشمام کنید. به همین اغلب آشپزهای غیرحرفه ای یا افراد خانه دار نمی توانند با بو کشیدن گوشت خام متوجه سالم یا فاسد بودن آن شوند. اما باید بدانید که بو برترین راه برای تشخیص تازه و سالم بودن گوشت است. اگر بوی گوشت به هر شکلی تند است یا بوی گندیدگی می دهد پر خراب شده و نباید آن را خریداری کنید.

3. نوع برش گوشت

گوشت تازه و سالم به راحتی برش می خورد و لبه های آن بدون بریدگی یا تکه تکه شدن است. پس در هنگام خرید حتما به شرایط لبه های گوشت دقت کنید. اگر سالم و یک دست بود، یعنی گوشت تازه است.

4. ظاهر سطح گوشت

ظاهر سطح گوشت به شما می گویند که گوشت تازه است یا ممکن است خراب شده باشد. بافت های ماهیچه ای درشت گوشت و فیبرهای عضلانی به این معناست که گوشت سفت است و طعمی قوی دارد. این مدل گوشت برای پخت آرام و طولانی مناسب است. اگر بافت ظاهری گوشت ظریف باشد و رگه های ماهیچه ای نداشته باشد یعنی گوشتی لطیف در مقابل شما است و برای پخت های کوتاه یا کباب کردن مناسب است.

5. چربی گوشت

گوشتی که لکه های سفید و رگه های چربی آن تعیین است و رنگ آن ها کدر نشده است گوشتی تازه، آب دار و لطیف است. هرچه رگه های چربی ریزتر باشند گوشت خوشمزه تر است. ظاهر این نوع گوشت ها دقیقا شبیه به سنگ مرمر است. اگر رگه های چربی کدر یا زرد بود مطمئن باشید که این گوشت قدیمی است و بهتر است آن را نخرید.

6. بافت گوشت

گوشت تازه بافتی سفت، متراکم و خشک دارد. بافت عضلانی آن محکم و سفت است و یک نواخت به نظر می رسد. اگر بافت گوش به نظرتان در حال از هم پاشیدن است می تواند نشانه کیفیت پایین آن یا حمل ونقل نامناسب باشد. بافت لزج یا چسبنده گوشت نشانه قدیمی یا فاسد بودن آن است.

7. تاریخ فراوری، پخش و مصرف گوشت

حتما برچسب اطلاعات روی بسته را بخوانید و تاریخ فراوری و پخش گوشت را آنالیز کنید. گوشت تا چند روز بعد از تاریخ فراوری و پخش تازه می ماند، آن هم به شرط نگهداری در یخچال های مناسب. روی برخی از بسته بندی ها هم تاریخ مصرف ثبت می گردد. گوشت بعد از این تاریخ هم قابل مصرف است، اما دیگر نمی توانید به آن گوشت تازه بگویید. بهتر است بعد از خرید گوشت تازه حتما آن را در فریز قرار دهید تا سلامت آن دچار مشکل نگردد.

8. بسته بندی و نگهداری گوشت

موضوعی که اغلب مردم در زمان خرید به آن دقت نمی نمایند نوع بسته بندی و نگهداری آن در یخچال یا فریزر است. کنترل دمای مناسب برای نگهداری گوشت و بعلاوه بسته بندی مناسب، مانع از خراب شدن آن می گردد. برخی از یخچال های فروشگاه ها کمی گرم تر از دمایی هستند که برای نگهداری گوشت مناسب است و حتی اگر دقت کنید ممکن است چکه کردن آب از کنار آن را هم ببینید. اگر با چنین شرایطی روبه رو شدید یا بسته بندی گوشت آسیب دیده و نامناسب بود باید از خرید گوشت منصرف شوید.

راهنمای خرید گوشت چرخ نموده

قبل از آنالیز نکات مربوط به خرید گوشت چرخ نموده سالم، بد نیست بدانید ترکیب مناسب برای تهیه برترین گوشت برای چرخ نموده 55٪ گوشت گوساله و 45٪ گوشت گوسفندی است. یعنی اگر قرار است 1 کیلوگرم گوشت چرخ نموده خریداری کنید باید 550 گرم آن را گوشت گوساله و 450 گرم آن را گوشت گوسفند تشکیل بدهد.

????نشانه های گوشت چرخ شده سالم:

  • رنگ قرمز روشن و شفاف
  • بوی مطبوع و استشمام مقدار کمی بوی چربی
  • بافت نرم، لطیف و آب دار
  • بدون لکه های سیاه، سفید یا سبز

پس اگر گوشت چرخ نموده رنگ کدر مایل به قهوه ای داشت، بوی تند و غیرقابل تحمل می داد، بافت لزج و کشدار یا پوک داشت و یا روی آن لکه های غیرمعمول ایجاد شده بود نشانه خراب بودن آن است و نباید مصرف گردد.

راهنمای خرید گوشت مناسب برای انواع غذا

همانطور که در ابتدای مطلب قول دادیم قرار است به شما بگوییم که برای پخت غذاهای محبوب باید از چه نوع گوشتی بهره ببرید. برای استفاده راحت تر این موضوع را به شکل یک فهرست نوشته ایم که بتوانید خیلی سریع آن را آنالیز کنید و برای خرید دست به کار شوید.

????برترین گوشت برای کباب کوبیده؛ ترکیب قلوه گاه و سینه گوسفند برترین انتخاب برای کباب کوبیده است. چربی مناسب و سفتی بافت این گوشت ها باعث خوشمزه شدن کباب و بعلاوه ماندگاری کوبیده روی سیخ می شوند.

????برترین گوشت برای چنجه؛ فیله گوسفندی برترین گوشت برای پخت کباب چنجه است. بافت نرم و لطیف این قسمت از گوشت گوسفند باعث می گردد شما کبابی آب دار و خوش طعم داشته باشید.

????برترین گوشت برای استیک؛ برش هایی با ضخامن مناسب از گوشت گاو یا گوسفند که رگه های چربی قابل توجهی داشته باشد، برترین گوشت برای پخت استیک است.

????برترین گوشت برای خورشت؛ گوشت ران گوسفند یا گوساله به علت بافت خشک و چربی ناچیزی که دارد برترین گوشت برای پخت انواع خورشت است.

????برترین گوشت برای قورمه سبزی؛ از آنجایی که قرمه سبزی هواداران خاص خود را دارد، به صورت جداگانه گوشت مناسب برای پخت آن را معرفی می کنیم. گوشت ران گوسفند برترین گوشت برای پخت قورمه سبزی است. اگر دوست دارید خورشت شما کمی چرب تر از حالت عادی باشد می توانید یک تکه قلم گوسفندی را هم در خورشت قرار دهید تا مواد مغذی و چربی خود را به خورشت بدهد.

????برترین گوشت برای باقالی پلو؛ گوشت گردن، سردست و ماهیچه از برترین گوشت ها برای سرو در کنار باقالی پلو است. البته جدیدا سرو گوشت زبان گوساله هم در کنار باقالی پلو هوادار پیدا نموده است.

راهنمای خرید جگر سالم

در آخرین بخش از مطلب راهنمای خرید گوشت به سراغ جگر می رویم. نکاتی که در این بخش بیان شده اند هم برای خرید جگر گاو و گوسفند کاربرد دارد و هم جگر مرغ؛ پس اگر اهل جگر خوردن هستید حتما آن ها را به خاطر بسپارید. این نکته را هم از قلم نیاندازید که توصیه متخصص های تغذیه مصرف جگر به مقدار کم است.

جگر حاوی اسید فولیک، آهن و ویتامین های لازم است و مصرف آن به افراد کم خون توصیه می گردد. اما چطور باید یک جگر تازه و سالم را خریداری کنید؟ با آنالیز نکات زیر می توانید در زمان خرید برترین جگر موجود در فروشگاه را انتخاب کنید.

  • جگر باید ظاهری تازه، با طراوت و سالم داشته باشد.
  • بافت جگر سالم باید سفت باشد.
  • نباید بوی تند و نامطبوع داشته باشد.
  • رنگ جگر قرمز تیره یا قهوه ای است. هر رنگی غیر از این نشانه خراب بودن آن است.
  • لبه های جگر باید تیز باشد و افتادگی یا آسیب دیدگی نداشته باشد.

از قلم نیاندازید که اگر قرار است جگر را بعدا مصرف کنید باید بلافاصله بعد از خرید آن را بشویید و در فریزر قرار دهید. بعلاوه بعد از باز شدن یخ، نباید آن را در یخچال یا روی میز قرار دهید چون خیلی سریع فاسد می گردد. برترین کار این است که جگر فریزری را به صورت یخ زده یا نیمه یخ زده بپزید.

مرور کلی

مصرف گوشت قرمز به مقدار مناسب و به صورت کاملا پخته می تواند مواد مغذی لازم را به بدن برساند. اما انتخاب گوشت سالم و تازه احتیاج به آنالیز چند نکته دارد که در این مطلب به آن ها اشاره شده است. اگر شما هم روش خاصی برای انتخاب گوشت تازه دارید که در این راهنمای خرید گوشت به آن ها اشاره نشده است برای ما و خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت کامنت ها بنویسید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: foodnetwork, cookist, amiraspantry, licious

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1811

به "راهنمای خرید گوشت قرمز و جگر به روش سرآشپزهای حرفه ای" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای خرید گوشت قرمز و جگر به روش سرآشپزهای حرفه ای" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید گوشت قرمز و جگر به روش سرآشپزهای حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید