راه حل جذب سرمایه های خرد به بازار سرمایه
به گزارش مجله خزرکوه، عضو سابق شورای عالی بورس گفت: در نخستین گام برای گسترش بازار سهامداری باید ببینیم که آیا سهامداران می توانند سود مناسبی از سرمایه گذاری به دست آورند یا خیر؟ آیا بازار سرمایه فرصت مناسبی برای جمع آوری پس اندازهای کوتاه مدت و سوددهی آنهاست؟
جهت دریافت مشاوره خدمات آموزش طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
حسین عبده تبریزی در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی اضافه کرد: منابع حاصل از جمع آوری سپرده های خرد در بازار سرمایه را باید به گونه ای اختصاص دهیم که رشد پایدار در اقتصاد ایجاد کنیم.
عبده تبریزی توضیح داد: در کشور ما بازارهای سرمایه برای شرکت های متوسط کارآمدی بالایی ندارند و نمی توانند از منابع آن بهره ببرند. همان فضایی که سالهاست در بازار پول و بانکی اتفاق افتاده و فضا به حدی تنگ شده که بخش خصوصی از تأمین اعتبار در رقابت با بخش دولتی خارج شده است، در بازار سرمایه نیز در حال شکل گیری است.
عضو سابق شورای عالی پول اضافه کرد: یکی دیگر از ضعف های بازار سرمایه این است که ناشران، گزینه های متنوعی ندارند. مثلاً بازار بدهی بلندمدت نداریم. البته در کشوری که تورم به 20 درصد می رسد، بازارهایی مانند بازنشستگی و بیمه بلندمدت در آن ناکارآمد است و در قراردادهای بلندمدت برای متعادل کردن بازار تأمین اقتصادی با مشکل روبرو هستیم.
وی تأکید کرد: برای جذب مردم به بازار سرمایه در مقیاس بزرگ تر باید به این نکته توجه کنیم که منابعی که از این راستا جمع آوری می گردد، در چه راستای هزینه شده است.
عبده تبریزی اضافه کرد: در ایران سرمایه گذاران عمدتاً به سرمایه گذاری در بازارهای فیزیکی مانند طلا، ملک و نهایتاً ارز و سپرده بانکی عادت دارند، آن هم در شرایطی که سپرده های بانکی از اقتصادیات معاف هستند، بنابراین بازار سرمایه باید کوشش سنگینی کند تا سرمایه ها به این بازار بیایند.
وی توضیح داد: اگر تخصیص منابع به درستی انجام گردد، بازدهی بازار سرمایه برای جلب سرمایه گذار اتفاق خواهد افتاد.
عبده تبریزی با بیان اینکه بازارهایی که با نرخ رشد بالا روبروند در بلندمدت با مشکل نقدینگی روبرو می شوند، گفت: یکی از ابزارهای مناسب جمع آوری سپرده های بلندمدت در بازار سرمایه، اوراق بدهی نقدشونده است که در حال حاضر در حال گسترش در بازار سرمایه است و با توجه به کسری بودجه سال آینده، اوراق بیشتری منتشر خواهد شد.
مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی سپس به تقسیم بندی سرمایه گذاران در بازار سرمایه پرداخت و گفت: بعضی مانند صندوق های بازنشستگی به دنبال خرید و نگهداری سهام در بلندمدت هستند. دسته ای دیگر مانند صندوق های سرمایه گذاری در حال خرید و فروش مداوم انواع ابزار در بازار سرمایه در بازدهی های زمانی کوتاه بوده و دسته سوم کسانی هستند که عمدتاً سرمایه گذاران خصوصی بوده و روزانه خرید و فروش انجام می دهند.
وی ادامه داد: وقتی از مشارکت گسترده در بازار سرمایه حرف می زنیم می بینیم که همه این سرمایه گذاران در بازار نقش دارند و نقش آنها به روز کردن قیمت ها در بازار سهام است اما در شرایط کنونی که سرمایه گذار وارد کشور نمی گردد و با مشکل نقدینگی روبرو هستیم، بهتر است سرمایه های سهامی خاص را ساماندهی و تأمین اقتصادی کنیم. این کار در سایر بازارها نیز رخ می دهد، کما اینکه عده ای سرمایه گذاری می نمایند و فردی بساز و به فروش است یا عده ای پول می دهند تا فردی در بازار بازرگانی کند. در بورس هم می توان این بخش را تقویت کرد.
عبده تبریزی با اشاره به شاخص های متعددی که می تواند مردم را به بازار جذب کند، گفت: مهم ترین این موارد، سرمایه گذاری در بخش های مولد و شرکت های تولیدی است. اگرچه نوع مارکتینگ این بازار سخت است اما طیف گسترده ای را در برمی گیرد. هنوز نتوانسته ایم اعتماد عمومی مردمی را که علاقه مند هستند تا سرمایه هایشان به بخش های مولد و اشتغال زا راهنمایی گردد، جذب بازار سرمایه کنیم.
منبع: اتاق بازرگانی ایران