رتبه بندی ملی دانشگاه ها از سال آینده کلید می خورد

به گزارش مجله خزرکوه، وزیر علوم گفت: در زمینه رتبه بندی ملی شاخص ها را بازتعریف نموده و توسعه دادیم تا رتبه بندی ملی که ذیل ISC قرار می گیرد را از ابتدای سال 1399 برای تمامی دانشگاه های کشور داشته باشیم.

رتبه بندی ملی دانشگاه ها از سال آینده کلید می خورد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، منصور غلامی در نشست صمیمانه جمعی از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد های چالوس و نوشهر، گفت: کوشش های همه همکاران جامعه علمی کشور در راستای تحقق اقتدار مبتنی بر علم و دانش برای جمهوری اسلامی ایران است. بنده از طهرانچی و همکاران ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می کنم و امیدوارم خانواده آموزش عالی بتواند خدمت خود را انجام دهد.

وی ساماندهی آموزش عالی را یکی از برنامه های مهم و جدی وزارت علوم عنوان نمود و اضافه کرد: ساماندهی آموزش عالی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما در دو سال گذشته به طور خاص به این موضوع پرداختیم تا بتوانیم بحث کیفی سازی و مأموریت گرا شدن آموزش عالی را پیگیری کنیم. در ساماندهی آموزش عالی، بخش دولتی از منابع دولتی استفاده می نماید به صورت ویژه دیده شد و علیرغم اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی را به صورت منطقه ای تعریف کرد، ما طراحی خود را بر مبنای استان قرار دادیم و دانشگاه های بزرگ و مادر هر استان را به عنوان نمایندگان وزارت علوم در نظر گرفتیم تا برنامه ریزی های اصلی را برای کیفیت سازی و مأموریت گرا شدن دانشگاه ها پیش ببرند.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه بخش غیردولتی، بخش مهمی از نظام آموزش عالی کشور را تشکیل می دهد، توضیح داد: بخش غیردولتی با توجه به زحمات زیادی که انجام داده و منابع اقتصادی که خود کسب نموده، بخش فعال و کوششگری است که باید در طرح ساماندهی آموزش عالی صندلی این بخش را در نظر بگیریم، چرا که قرار نیست همه هزینه های آموزش عالی در حوزه آموزش و پژوهش را دولت تقبل کند. به همین دلیل است که بخش غیردولتی ظرفیت بسیار مهمی محسوب می گردد.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد های فعال و خوبی دارد، گفت: با مدیریت طهرانچی که سابقه مدیریتی در دانشگاه های دولتی دارد، رویکرد ساماندهی آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی خود را نشان می دهد و امیدواریم برنامه های پیش روی این دانشگاه با موفقیت روزافزون محقق گردد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام نمود: آموزش عالی باید در راستای توسعه کشور قرار گیرد. هرچه دانشجویان در دوران تحصیل خود به صورت کیفی آموزش ببینند، در آینده افراد توانمندتری در حوزه اجرایی خواهند بود، بنابراین در قبال آیندگان مسئولیت بزرگی در آموزش نیروی انسانی داریم که اساتید باید به طور جدی به این مسئولیت توجه داشته باشند تا بتوانند دانش آموختگانی با حداکثر توان علمی تحویل جامعه دهند. نیروی انسانی تحصیلنموده باید توان به کارگیری دانش کسب شده را داشته باشد. در این زمینه طرح مهارت افزایی دانشجویان را در دانشگاه های وزارت علوم اجرایی نموده ایم تا دانشجویان مهارت های مرتبط با شغل را بیاموزند.

وی با اشاره به نظام رتبه بندی ملی، گفت: تعداد قابل توجهی از دانشگاه های کشور در حوزه پژوهش در رتبه بندی جهانی، صندلی خوبی را در اختیار دارند. در زمینه رتبه بندی ملی شاخص ها را بازتعریف نموده و توسعه دادیم تا رتبه بندی ملی که ذیل ISC قرار می گیرد را از ابتدای سال 1399 برای تمامی دانشگاه های کشور داشته باشیم.

غلامی ادامه داد: در رتبه بندی داخلی، شاخص های تأثیرگذاری دانشگاه در سطح ملی به عنوان مؤلفه مهم در نظر گرفته شده تا بتواند مشوقی برای تأثیرگذاری دانشگاه در حل مسائل کشور باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خاتمه ابراز امیدواری کرد در ذیل کوشش ها و برنامه ریزی هایی که همه دانشگاه ها بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش مهم و تأثیرگذار آموزش عالی غیردولتی انجام می دهند، بتوانیم در آینده کشور سهم خود را به خوبی انجام دهیم و باعث سربلندی مردم و توانمندی نسل جوان باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 104

به "رتبه بندی ملی دانشگاه ها از سال آینده کلید می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی ملی دانشگاه ها از سال آینده کلید می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید