روش نو بازیافت ادرار در خانه

به گزارش مجله خزرکوه، بازیافت زباله های انسانی مفهوم جدیدی نیست. کشاورزان از دیرباز برای غنی سازی خاک از مدفوع و برای دفع آفات از ادرار استفاده می کردند اما رها کردن بی رویه روزانه میلیون ها لیتر ادرار در فاضلاب معضلات زیست محیطی بسیاری در پی دارد.

روش نو بازیافت ادرار در خانه

به گزارش بهترین ها، فرایندهای تبدیل مدفوع به کود در مقیاس صنعتی اجرا می شود و زیرساخت ها و طرح های بازیافت ادرار انسان هم در حال حاضر در مکان هایی مانند نایروبی، کنیا و براتلبورو، ورمونت وجود دارند و اجرا می شوند.

بر اساس تحقیقات یکی از مهندسان دانشگاه وست ویرجینیا، ضایعات انسانی ریخته شده در توالت ها می تواند منشا ارزشمند منابع و سود باشند و برای محیط زیست بی دردسرتر شوند.

کوین اورنر، استادیار کالج مهندسی و منابع معدنی بنجامین ام استاتلر، در حال توسعه یک فناوری تازه است که می تواند ادرار را به جای یک مرکز تصفیه فاضلاب دور و متمرکز، در محل تصفیه کند. این فناوری می تواند زیر توالت قرار بگیرد و به تصفیه سریع ادرار یاری کند و بازیابی نیتروژن را- ماده مغذی که می تواند به عنوان کود فروخته شود- افزایش دهد.

زیان ادرار برای طبیعت چیست؟

یافته های اورنر که در مجله فناوری محیطی (Environmental Technology) منتشر شد، بازیافت ادرار از نظر ادغام در زیرساخت های موجود را امکان پذیرتر می نماید و می تواند مقدار مواد مغذی ورودی به دریاچه ها و رودخانه ها را کاهش دهد. ترشح بیش از حد مواد مغذی به رشد جلبک هایی که اکسیژن محلول در آب را مصرف می نمایند، یاری می نماید و ممکن است زیست بوم های آبی را در معرض خطر قرار دهد.

هدف این است که جمع آوری و تصفیه ضایعات از یک سرویس مضر برای محیط زیست که هزینه بر است، به یک سرویس مفید برای محیط زیست که درآمدزایی دارد، تبدیل شود.

اورنر شرح می دهد: شما یک توالت در خانه و یک فاضلاب دارید که زباله ها را به یک تصفیه خانه می برد که ممکن است کیلومترها دورتر باشد. فاضلابی که برای تصفیه زباله در تصفیه خانه به خانه شما متصل است، گازهای گلخانه ای منتشر می نماید؛ زیرا تصفیه خانه فاضلاب برای جلوگیری از تخلیه مواد مغذی به رودخانه محلی شما، برای تبدیل آمونیوم موجود در فاضلاب به نیترات و تبدیل آن نیترات به گاز نیتروژن معمولا از دمنده های برقی انرژی بر استفاده می نماید. بنابراین گاز نیتروژن به محیط باز می شود و محصول مفیدی به وجود نمی آید.

راه چاره پیشنهادی چیست؟

اورنر توالت هایی را توصیف می نماید که ادرار و مدفوع را جدا می نمایند و این فرصت را فراهم می آورند تا مواد زائد جمع آوری، تصفیه و به یک محصول تجاری مفید که معمولا کود کشاورزی است، تبدیل شوند. یعنی توالت خانه شما به یک دستگاه بازیافت زباله انسانی و تهیه کود کشاورزی تبدیل می شود.

برای اجرای این طرح در مقیاس بزرگ سرعت لازم است. از آنجایی که توالت ها معمولا چندین دوز ادرار در طول روز دریافت می نمایند، ادرار باید به سرعت تصفیه شود تا بتوان آن را در واحد دیگری رها کرد تا برای دوز بعدی جا باشد؛ مخصوصا در سیستمی که آن قدر کوچک است که به توالت متصل شود.

سیستم تخلیه فاضلاب چرخه ای هنوز برای تبدیل به یک سیستم معمول تازه آماده نیست. توالت های جدانماینده ادرار با کیفیت بالا تقریبا مشابه توالت های فعلی اند اما ممکن است گران باشند در حالی که نمونه های مقرون به صرفه تر احتمالا بوی بیشتری می دهند یا کاربران را به انجام دادن کارهای اضافی ملزم می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1732

به "روش نو بازیافت ادرار در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش نو بازیافت ادرار در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید