شهاب سنگ مریخی پس از 700 هزار سال به خانه بر می شود

به گزارش مجله خزرکوه، به گزارش خبرنگاران به نقل از تلگراف، یک شهاب سنگ کوچک که از سطح مریخ جدا شده و حدود 600 تا 700 هزار سال قبل به زمین رسید، اکنون قرار است دوباره به سیاره مریخ باز شود.

شهاب سنگ مریخی پس از 700 هزار سال به خانه بر می شود

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

این بخشی از ماموریتی است که بلندپروازانه ترین برنامه فضایی از زمان عملیات آپولو تا کنون قلمداد می گردد.

این شهاب سنگ که به اندازه یک سکه 10 پنسی است به نام SAU008 مشهور است و در سال 1999 میلادی در عمان کشف شد. اما از سال 2000 میلادی تا به امروز در موزه تاریخ طبیعی لندن نگهداری می گردد.

این نخستین باری است که موزه تاریخ طبیعی لندن یکی از نمونه شهاب سنگ هایش را به فضا بر می گرداند.

نخستین مرحله از پروژه بازگشت نمونه مریخ در 30 جولای (9 مرداد) انجام می گردد. عملیات بازگرداندن شهاب سنگ مذکور به مریخ بخشی از برنامه بلند مدت اکتشاف رباتیک ناسا در مریخ است. هدف اصلی این طرح جستجو برای نشانه های حیات باستانی در مریخ و جمع آوری و ارسال نمونه سنگ ها به زمین است.

محققان برای انجام موفقیت آمیز این ماموریت، دو شهاب سنگ را همراه کاوشگر استقامت (Perseverance)به فضا می فرستند که یکی از آنها SAU008 است. پیش بینی می گردد این کاوشگر در فوریه 2021 میلادی در دهانه جزرو در مریخ فرود می آید.

این کاوشگر پس از فرود روی سیاره با استفاده از لیزری قدرتمند، دوربین و طیف سنج ساختار سنگ های سیاره و ترکیبات آنها را شناسایی می نماید.

در این میان از شهاب سنگ SAU008 برای کالیبره کردن طیف سنج موجود در کاوشگر استفاده می گردد تا به این ترتیب دقت و صحت دستگاه قبل از آنالیز نمونه ها تضمین گردد.

پروفسور کارولین اسمیت از موزه تاریخ طبیعی لندن می گوید: هنگامیکه ابزارهای کاوشگر روشن می شوند و قبل از استفاده و شروع تحقیقات، باید آنها را از طریق موادی که مشابه ماده ناشناخته و مورد تحقیق هستند، کالیبره کرد.

محققان اطمینان دارند این سنگ کوچک که به مریخ می رود، متعلق به همین سیاره است. اسمیت در این باره می افزاید: ترکیبات حباب های کوچک گازی که درون شهاب سنگ وجود دارند، با اتمسفر مریخ یکسان است. بنابراین ما مطمئن هستیم این سنگ به مریخ تعلق دارد.

به گفته اسمیت این سنگ کوچک به دقت انتخاب شده زیرا ترکیبات شیمیایی مواد آن مشابه سنگ های مریخ است و علاوه بر آن سخت است. بعضی از سنگ های مریخ بسیار شکننده هستند. اما این سنگ ترکیبات محکمی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 638

به "شهاب سنگ مریخی پس از 700 هزار سال به خانه بر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهاب سنگ مریخی پس از 700 هزار سال به خانه بر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید