عزم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت راسخ ماند

به گزارش مجله خزرکوه، نمایندگان اوپک پلاس به اس اند پی گلوبال پلاتس گفتند با وجود بحران ویروس کرونا در هند، به نظر می رسند تولیدکنندگان این گروه به برنامه افزایش تولید نفت ادامه می دهند با این حال آنها همچنان چند روز برای بررسی آمار بازار و پیش بینی ها فرصت دارند.

عزم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت راسخ ماند

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، کمیته فنی اوپک پلاس در نشستی که روز دوشنبه 26 آوریل برگزار کرد، به این افزایش آمار ابتلا به کووید 19 در هند اشاره کرد اما گفت تاثیر بحران سلامتی این مصرف کننده بزرگ نفت بر تقاضا هنوز روشن نیست.

وزیران نفت اوپک پلاس قرار است روز چهارشنبه 28 آوریل نشست آنلاینی برای تصمیم گیری نهایی درباره برنامه افزایش تولید به میزان حدود 800 هزار بشکه در روز در ماه مه که در نشست اول آوریل تصویب شده بود، برگزار کنند.

یک کننده که در دیدار کمیته فنی اوپک پلاس شرکت داشت، اظهار کرد: ما نسبت به شرایط هند مراقب مانده ایم اما هیچ توصیه ای برای به تاخیر انداختن افزایش تولید انجام ندادیم. این گروه احتمالا در اواخر ماه مه برای ادامه باز بینی برنامه های تولید خود دیدار خواهد کرد. اگر شرایط وخامت بیشتری پیدا کند، اوپک پلاس می تواند در نشست بعدی تصمیمات لازم را بگیرد.

این گروه که از 23 کشور تولید کننده تشکیل شده است، طی سال گذشته محدودیت عرضه کم سابقه ای را با هدف خارج کردن بازار نفت از بحران ناشی از فروپاشی تقاضا در اوج پاندمی ویروس کرونا به اجرا گذاشت و احیای تدریجی تولید همسو با احیای اقتصاد جهانی را هدف گرفت.

کاهش تولید اوپک پلاس در آوریل 6.9 میلیون بشکه در روز بود. با این حال عربستان سعودی نیز یک میلیون بشکه در روز از تولیدش را به صورت یکجانبه کاهش داد تا از تلاش ها برای متوازن کردن مجدد بازار حمایت کند.

تولید اوپک پلاس در ماه مه قرار است 350 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند. عربستان سعودی نیز اعلام کرده است محدودیت تولید یکجانبه خود را 441 هزار بشکه در روز احیا کرده و تولیدش را مجموعا 791 هزار بشکه در روز افزایش می دهد.

این تصمیم تحت تاثیر انتظارات برای تقاضای بالاتر و بهبود چشمگیر قیمت های نفت طی چند ماه گذشته گرفته شد. با این حال قیمت نفت برنت در روزهای اخیر در میانه محدوده 60 دلار در هر بشکه ثابت بوده است.

تحلیلگران اوپک در جدیدترین گزارش بازار نفت که 13 آوریل منتشر شد، پیش بینی کردند تقاضای جهانی برای نفت امسال 5.95 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که در مقایسه با پیش بینی رشد تقاضا به میزان 5.89 میلیون بشکه در روز در مارس، بالاتر بود.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک روز دوشنبه خطاب به کمیته فنی اوپک پلاس گفت: سیگنالهای مثبتی در خصوص اقتصاد جهانی و چشم انداز صنعت نفت وجود دارد.

اما بحران شکل گرفته در هند و رکورد آمار ابتلا در این کشور و تدابیر قرنطینه سختگیرانه ای که در بعضی از مناطق هند وضع شده، ممکن است فرایند احیای بازار را از راستا خود منحرف کند. هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان و همچنین مشتری مهم بسیاری از اعضای اوپک پلاس است. تحلیلگران می گویند پالایشگاه های این کشور ممکن است به زودی مجبور شوند نرخ تولید خود را با افت تقاضای داخلی کاهش دهند.

نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس به ریاست عربستان سعودی و روسیه به منظور بازبینی شرایط بازار و ارزیابی پایبندی اعضا به پیمان محدودیت عرضه روز چهارشنبه 28 آوریل برگزار خواهد شد. نشست وزیران اوپک پلاس قرار است پس از نشست این کمیته برگزار شود. با این حال کنندگان اوپک پلاس اظهار کردند: این احتمال وجود دارد که اگر وزیران از قبل موافقت کنند که در برنامه های افزایش تولید تغییری صورت نمی گیرد، این دیدار لغو شود.

همانند بیشتر دیدارهای اوپک پلاس، دیدگاه عربستان سعودی از شرایط بازار به خصوص با توجه به کاهش تولید یکجانبه ای که این کشور انجام داده است، مورد توجه اصلی قرار خواهد گرفت. یوسف الشماری، مدیرعامل شرکت مشاوره نفت سی مارکیتس در لندن گفت: اگر قیمت های نفت پیش از این دیدار سقوط کند، انتظار دارم عربستان سعودی در خصوص افزایش تولید فوق العاده محتاط رفتار کند. این به معنای آن است که ممکن است افزایش تولیدی که اوپک پلاس برنامه ریزی کرده بود را مشاهده کنیم اما عربستان سعودی همچنان به کاهش تولید داوطلبانه خود ادامه دهد تا مانع از ریزش احتاقتصادی قیمت ها شود.

با این حال شرایط بی ثبات نفت لیبی می تواند تاثیر شرایط بحرانی هند بر بازار را خنثی کند. اختلافات بودجه با دولت مرکزی لیبی باعث شده اپراتورها تولید چندین میدان را متوقف کنند و تولید این کشور از حدود 1.2 میلیون بشکه در روز، طی یک هفته گذشته به پایین یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. با این حال بخشی از این تولید با حل بعضی از مسائل و لغو شرایط اضطراری برای صادرات از یک پایانه شرقی توسط شرکت ملی نفت لیبی، ممکن است در روزهای آینده احیا شود.

بر اساس گزارش پلاتس، مذاکرات میان آمریکا و ایران که ممکن است به بازگشت دو میلیون بشکه در روز نفت ایران به بازار منتهی شود، به دقت دنبال می شود اما هنوز به نظر نمی رسد هیچ پیشرفت قریب الوقوعی وجود داشته باشد. این مذاکرات قرار است روز سه شنبه در وین از سر گرفته شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1158

به "عزم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت راسخ ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت راسخ ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید