دلیل شکستن ناخن چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

به گزارش مجله خزرکوه، ناخن های ما از لایه های پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند که وظیفه محافظت از انگشتان دست و پا را بر عهده دارند. کراتین که در سلول های پوست و موهای انسان هم وجود دارد، با محافظت از دست و پا های ما در برابر آسیب های احتمالی به زیبایی و مرتب دیده شدن آن ها یاری می نمایند. شکستن، ترک خوردن، کج شدن، کبودی و عدم رشد ناخن ها از آن دسته از مسائل رایجی هستند که همه ما حداقل یک بار در طول زندگی خود با آن ها روبرو می شویم. اما دلیل شکستن ناخن و بروز مسائل دیگر برای این عضو از بدن چیست و چگونه می توانیم آن را درمان کنیم؟ برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود درباره این موضوع تا آخر این مطلب از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید.

دلیل شکستن ناخن چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

علت شکستن ناخن چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به سراغ درمان مسائل مربوط به ناخن های خود برویم باید ابتدا آن ها را ریشه یابی کنیم تا بدانیم دقیقا چه راهکارهایی برای برطرف آن ها مفید واقع می شوند.

افزایش سن

افزایش سن اصلی ترین و شایع ترین علت شکستن و ترک خوردن ناخن ها است؛ اتفاقی که برای همه ما رخ می دهد و به هیچ وجه نمی توانیم از آن جلوگیری کنیم. بالا رفتن سن باعث نازک تر شدن ناخن های انسان می گردد و همین موضوع زمینه بروز مسائلی چون ترک خوردگی و شکستگی را در او بیشتر می نماید. این دسته از مسائل مربوط به ناخن ها در زنان دارای بیش از 60 سال سن رایج تر است اما مردان هم می توانند با آن ها روبرو شوند.

استفاده از محصولات مخصوص ناخن نامناسب

لاک و پاک نماینده های لاک ناخن دارای مواد شیمیایی قوی و مضری چون الکل و استون هستند و به همین علت می توانند باعث خشک و ضعیف شدن ناخن های شما شوند. ناخن هایی که از مقاومت و رطوبت کافی برخوردار نیستند خیلی زودتر از ناخن های دیگر می شنمایند و ترک می خورند. علاوه بر این ها، این دسته از محصولات می توانند باعث تغییر رنگ و کدری ناخن ها شوند. بعلاوه کسانیکه به کاشت ناخن عادت دارند باید بدانند که مواد شیمیایی و سوهان هایی که در این روش زیبایی استفاده می گردد به مرور زمان ناخن هایشان را تضعیف می نماید.

شستن بیش از حد دست و پاها

اگر در طول روز مجبور هستید دائما دست ها و پاهای خود را بشویید و از آب بهره ببرید باید بگوییم که همین کار باعث ضعیف شدن و شکستن ناخن های شما می گردد. نرم شدن بیش از اندازه ناخن ها و ترک خوردن آن ها در ماه های سرد سال از دیگر مسائلی هستند که با قرار دادن دست ها و پاها در معرض آب برایتان پیش خواهند آمد. علاوه بر این، کسانیکه به جویدن ناخن هایشان عادت دارند معمولا نمی دانند که علت شکستن ناخن آن ها بزاق دهانشان است که باعث ورود رطوبت به زیر ناخن ها می گردد.

علت شکستن ناخن با ابتلا بیماری پسوریازیس

افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند ممکن است بدون هیچ علتی با مشکل شکستگی، نرم شدن، تغییر رنگ، خرد شدن و قرمزی بستر ناخن های خود روبرو شوند. این دسته از افراد نمی توانند به سراغ امتحان هر نوع درمانی و استفاده از هر محصولی بروند و باید در صورت مواجهه شدن با مسائل نام برده به یک پزشک متخصص مراجعه نمایند تا طبق دستور او از علائم پسوریازیس خود بکاهند. به یاد داشته باشید که علاوه بر پسوریازیس ابتلا به بیماری های پوستی دیگر مانند اگزما هم می تواند باعث شکستگی و ترک خوردن ناخن ها گردد.

علت شکستن ناخن با کم خونی

بدن انسان برای ساخت گلبول های قرمز سالم که وظیفه رساندن اکسیژن به تمامی بافت های بدن را دارند، باید به اندازه کافی آهن داشته باشد. کمبود آهن منجر به کم خونی می گردد و افراد مبتلا به این بیماری معمولا ناخن های ضعیف و ترک خورده ای دارند. احتمال ابتلا به بیماری کم خونی در زنان باردار و افراد دارای بیماری های خاص مانند سرطان بیشتر است. کمبود آهن معمولا با علائم رنگ پریدگی، خستگی مفرط، دست و پاهای سرد و تنگی نفس همراه است و باید برای درمان آن حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت شکستن ناخن با بیماری تیروئید

تیروئید غده ای در گردن است که با فراوری هورمون مدیریت ضربان قلب و تنفس را کنترل می نماید. اگر تیروئید شما توانایی فراوری هورمون کافی را نداشته باشد شما به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا خواهید شد که معمولا با علائمی چون شنمایندگی ناخن ها، تورم دور چشم، تورم ساق پا، نازک شدن تار موها و زردی و خارش پوست همراه است. در صورت داشتن هر یک از این علامت ها باید به یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت ابتلا به این بیماری سریعا آن را درمان نمایید.

علت شکستن ناخن با عفونت قارچی

گاهی اوقات ممکن است قارچ ها و کپک ها به ناخن های شما راه پیدا نمایند و باعث عفونت کردن آن ها شوند. این مشکل می تواند احتمال ترک خوردن و شکستگی را در ناخن های شما افزایش دهد. ابتلا به عفونت قارچی در ناخن های پا بیشتر از ناخن های دست دیده می گردد و پزشکان معمولا آن را با نام اونیکومایکوزیس (Onychomycosis) می شناسند. عفونت ناخن ها می تواند باعث ضخیم شدن و تغییر رنگ آن ها به رنگ های قهوه ای، زرد یا سفید گردد. درمان این اختلال ممکن است کمی سخت باشد؛ پس پیشنهاد می کنیم در صورت مشاهده علائم آن خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علت شکستن ناخن با کمبود بیوتین

کمبود بیوتین یا ویتامین B7 می تواند مستقیما روی سلامت ناخن های شما تاثیر بگذارد و باعث ترک خوردن و شکستن آن ها گردد. در صورت عدم دریافت کافی این ویتامین از رژیم غذایی خود شما ممکن است با مسائلی چون نازک شدن یا ریزش موها، بروز بثورات قرمز در صورت، افسردگی، خستگی و بی حالی روبرو شوید.

استرس و اضطراب مفرط

استرس بیش از حد می تواند به عنوان علت شکستن ناخن و ترک خوردن آن به شمار بیاید. کسانیکه در طول روز تحت فشار روانی و اضطراب زیادی هستند با ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول روبرو می شوند که با ضعیف شدن ناخن ها و ریزش مو ارتباط مسقیمی دارد. اگر از آن دسته از افراد هستید که وقتی استرس دارند آغاز به جویدن ناخن های خود می نمایند باید بدانید که همین کار می تواند باعث آسیب پذیر شدن ناخن هایتان گردد.

ابتلا به سایر بیماری ها

در کنار بیماری های پوستی، کم خونی و تیروئید کم کار اختلالات دیگری هم هستند که در صورت ابتلا به آن ها ممکن است مشکل آسیب پذیری و شکستگی ناخن ها را تجربه کنید. این بیماری ها عبارتند از:

  • سندرم رینود که باعث کاهش جریان خون به انگشت های دست ها و پاها می گردد.
  • ابتلا به سرطان های مختلف و بعضی درمان هایی که برای آن ها در نظر گرفته می گردد.

کمبود کدام ویتامین باعث کبودی ناخن می گردد؟

همانطور که همه ما می دانیم علت اصلی کبودی ناخن وارد شدن یک آسیب یا ضربه سخت به آن است. اما گاهی اوقات شما ممکن است با خطوط یا نقاط سیاه رنگی روی ناخن خود شوید که یکی از دلایل بروز این مشکل می تواند کمبود ویتامین B12، ویتامین D و پروتئین باشد. علاوه بر این ها، وجود آهن بیش از حد در خون، بروز عفونت قارچی و ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها هم می تواند منجر به بروز این مشکل گردد. در نتیجه اگر فکر می کنید به بیماری خاصی مبتلا نیستید اما با مشکل کبودی ناخن مواجهه شد ه اید باید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

رشد نکردن ناخن نشانه کمبود کدام ویتامین است؟

عدم رشد ناخن ها یا کند شدن روند رشد آن ها می تواند ناشی از کمبود مواد معدنی و ویتامین های مختلفی باشد.

  • بیوتین یا ویتامین B7: بیوتین ماده ای است که بر فراوری پروتئین اصلی موجود در ناخن ها یعنی کراتین تاثیر می گذارد. کمبود این ویتامین می تواند باعث کاهش فراوری کراتین و در نتیجه توقف رشد ناخن ها گردد.
  • ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 می تواند زمینه ساز بروز ناهنجاری های مختلف مانند برآمدگی، تغییر رنگ و منحنی شدن ناخن باشد؛ این مسائل بر رشد ناخن تاثیر می گذارند.
  • ویتامین C: وجود ویتامین C در بدن برای فراوری پروتئین کلاژن لازم است. این پروتئین به حفظ ساختار ناخن یاری می نماید و کمبود آن می تواند با علت شکستن ناخن، ضعیف شدن و عدم رشد آن ارتباط مستقیم داشته باشد.
  • ویتامین D: کمبود ویتامین D در بدن به طور مستقیم بر جذب کلسیم که باعث محکم شدن و رشد ناخن ها می گردد تاثیر می گذارد.

کمبود چه ویتامینی باعث کج شدن ناخن می گردد؟

کج یا بدفرم شدن ناخن ها یکی از مسائل نادری است که در نتیجه کمبود ویتامین B12، کلسیم، زینک و بیوتین و همینطور فقر آهن به وجود می آید. شما برای درمان این مشکل باید پیش از هر کاری به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و طبق دستور او به درمان آن بپردازید. اما در کنار درمان پزشکی داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد مغذی می تواند به حفظ سلامت ناخن های شما یاری کند.

کمبود چه ویتامینی باعث ترک خوردن ناخن می گردد؟

وجود اندازه مناسبی از مواد مغذی و ویتامین هایی چون آهن، روی و بیوتین یا همان ویتامین B7 برای داشتن ناخن های قوی و سالم ضروری هستند. کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند باعث شکستن و ترک خوردن ناخن ها گردد. با این حال، مهم ترین و اصلی ترین علت ترک برداشتن ناخن ها کمبود آهن است که با اصلاح سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف دارو درمان می گردد.

کمبود چه ویتامینی باعث ریش ریش شدن ناخن می گردد؟

لایه لایه یا ریش ریش شدن ناخن ها از آن دسته از مسائلی است که به ندرت برای افراد پیش می آیند. این عارضه هم نتیجه کمبود ویتامین B7 یا همان بیوتین، ویتامین C و ویتامین D است اما در کنار آن ها کمبود زینک یا همان روی و البته فقر آهن هم می تواند باعث ریش ریش شدن ناخن ها گردد. شما با دادن یک آزمایش ساده می توانید از اندازه مواد معدنی و ویتامین های موجود در بدنتان آگاه شوید و طبق دستور پزشک کمبود هر یک از آن ها را برطرف کنید.

چگونه ناخن های سالم و مرتبی داشته باشیم؟

کارهای زیادی هستند که می توانید برای داشتن ناخن های بی نقص و سالم انجام دهید اما همه آن ها به صورت تدریجی تاثیر خودشان را نشان می دهند. در زیر مهم ترین نکاتی که برای درمان مسائل مربوط به ناخن هایتان باید به آن ها توجه کنید را به شما معرفی نموده ایم.

  • ناخن های خود را به طور منظم کوتاه کنید و با استفاده از سوهان فرم دهید تا از برخورد آن ها با اجسام مختلف جلوگیری نمایید.
  • استفاده از لوسیون های حاوی لانولین و آلفاهیدروکسی اسیدها (AHAs) می تواند به درمان خشکی و شنمایندگی ناخن یاری کند.
  • مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل بیوتین یا همان ویتامین B7 می تواند به حفظ سلامت ناخن ها، پوست و موهایتان یاری کند؛ در صورت احتیاج به سراغ استفاده از آن ها بروید.
  • ناخن هایتان را در جهت رویش آن ها کوتاه کنید و اجازه ندهید که بیش از حد بلند شوند و ترک بخورند.
  • اگر در دوران میانسالی خود به سر می برید دیگر نمی توانید زمان را به عقب بازگردانید و مراقبت از ناخن های خود را در جوانی جدی بگیرید؛ اما می توانید قبل از خواب از روغن های گیاهی یا کرم اوره روی ناخن ها و کوتیکول های خود بمالید و دستکش های نخی بپوشید.
  • اگر با مشکل خشکی پوست و ناخن ها مواجهه هستید حتما در طول روز پس از شستن دست ها یا دوش گرفتن از لوسیون ها و کرم های مرطوب نماینده بهره ببرید.
  • اگر به لاک زدن علاقه مند هستید و نمی توانید آن را کنار بگذارید حداقل سعی کنید از مصرف محصولات حاوی تولوئن و فرمالدهید خودداری نمایید.
  • اگر شغل یا عادت هایتان ایجاب می نماید که دائما دست ها و پاهای خود را در معرض آب قرار دهید حتما از دستکش های پلاستیکی استفاده نمایید.
  • اگر دست هایتان را بیش از حد می شویید از یک برق ناخن مناسب برای محافظت کردن از ناخن های خود بهره ببرید.
  • رژیم غذایی شما باید به گونه ای باشد که پروتئین ، کلسیم، آهن، روی و انواع ویتامین های مورد احتیاج بدنتان به آن برسد؛ بنابراین در صورت احتیاج باید حتما به فکر اصلاح آن باشید.

سخن پایانی

اگر اخیرا ناخن هایتان ضعیف و شنماینده شده اند و به نظرتان خیلی زود ترک می خورند باید بگوییم که شما تنها نیستید و بسیاری از افراد به دلایل مختلف با این مشکل روبرو می شوند. درک و کسب اطلاعات درباره علت شکستن ناخن برای پیدا کردن راهکار درمان آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین علت در این مطلب سعی کردیم علاوه بر آنالیز دلایل احتمالی آسیب پذیر شدن ناخن ها همه روش های درمان این مشکل را به شما معرفی کنیم. اگر با امتحان این راهکارها همچنان ناخن هایتان شنماینده، زرد، کج، کبود و خرد شده به نظر می رسیدند باید به یک پزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید.

منابع: Healthline ,Cleveland Clinic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1403 بروزرسانی: 20 مرداد 1403 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1865

به "دلیل شکستن ناخن چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل شکستن ناخن چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید