برنج و کم کاری تیروئید

به گزارش مجله خزرکوه، تمام بیمارانی که با کم کاری تیروئید دست و پنجه نرم می نمایند، دست کم یک بار این جمله را از پزشک معالج خود شنیده اند که باید رژیم تغذیه متعادل و مناسب داشته باشند. رژیم غذای مناسب برای کم کاری تیروئید شامل لبنیات پرچرب، پروتئین ها، روغن های سالم، غلات بدون گلوتن و مواد غذایی پرفایده ای مثل برنج ایرانی است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با هم به آنالیز خواص برنج برای درمان کم کاری تیروئید بپردازیم.

برنج و کم کاری تیروئید

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

همه ما آدم ها، چه سالم چه ناسالم، به رژیم غذایی سالم و مقوی احتیاج داریم. اما این احتیاج در افراد مبتلا به بیماری های جدی مثل کم کاری تیروئید پررنگ تر است. مبتلایان به این اختلال برای حفظ سلامتی باید بدانند چه غذاهایی برای آنها مفید و چه غذایی مضر است. چراکه رژیم غذایی مناسب می تواند با بهبود عملکرد غده تیروئید، حفظ وزن بدنی سالم و کاهش علائم کم کاری، به سلامت هرچه بیشتر فرد یاری کند.

این افراد از رژیم های بدون گلوتن، رژیم های ضدالتهابی و رژیم های حذف خودایمنی بهره بیشتری می برند. از طرفی مصرف موادغذایی مغذی مثل لبنیات پرچرب، سبزیجات غیر نشاسته ای، پروتئین ها، روغن های سالم و غلات بدون گلوتن برای تسکین علائم این بیماری مفید است. اما مهم ترین آنها که موضوع این مقاله هم هست، مصرف غذاهای حاوی ویتامین های خانواده B است که برای تولید هورمون های تیروئید و یاری به عملکرد بهتر این غده، ضروری محسوب می شوند!

برنج سرشار از ویتامین B

بدن انسان برای مبارزه با ریشه کم کاری تیروئید، به ویتامین، به خصوص ویتامین های خانواده B احتیاج دارد. مصرف تخم مرغ، گوشت، حبوبات، ماهی، آجیل، شیر و برنج قهوه ای به عنوان منابع غنی ویتامین های خانواده B، احتیاج بدن به دریافت این ریزمغذی را پاسخ می دهند و علائم کم کاری تیروئید را تعدیل می نمایند.

از آنجا که احتمال می دهیم مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B نتواند به تنهایی جوابگوی احتیاج بدن باشد، توصیه می کنیم مکمل های این ویتامین نظیر سبوس برنج قهوه ای را در وعده های روزمره و رژیم غذایی روزانه بگنجانید و حتما از برنج باکیفیت ایرانی بهره ببرید.

خواص برنج ایرانی درجه یک

جدا از خواص غیر قابل انکار برنج و سبوس برنج برای درمان کم کاری تیروئید و سایر بیماری های مختلف، خواص برنج اصیل ایرانی به همین جا ختم نمی گردد.

  • مصرف نمایندگان اصلی این ماده غذایی افراد با فشار خون بالا هستند که آن را برای کاهش فشار خون و جلوگیری از سرطان معده و روده بزرگ مصرف می نمایند.
  • برنج مرغوب ایرانی با کاهش علائم اضطراب می تواند به کنترل استرس، کاهش اختلالات خلقی، کاهش افسردگی و آرامش ذهنی یاری کند.
  • از دیگر فواید برنج ایرانی محتوای بسیار بالای فیبر و تقویت سیستم گوارشی و پیشگیری از یبوست است.
  • برنج ایرانی قند خون را تنظیم می نماید و می تواند در مدیریت دیابت موثر باشد.
  • خواص ضدالتهابی برنج ایرانی، علائم بیماری هایی مانند آرتریت و التهاب مفاصل را آرام می سازد.
  • مصرف برنج سفید ایرانی به عنوان یک منبع غنی کربوهیدرات می تواند موجب افزایش انرژی بدنی افراد گردد.
  • پتاسیم موجود در برنج اعلا ایرانی به حفظ سلامت قلب و عروق یاری می نماید و کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

برنج و کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که درست زیر گلو قرار می گیرد و بسیاری از عملنمودهای مهم بدن، از جمله متابولیسم را کنترل می نماید. سلنیوم موجود در برنج برای تیروئید فوق العاده مناسب است و علاوه بر اینکه نقش حیاتی در تولید هورمون های تیروئید ایفا می نماید، موجب تنظیم متابولیسم و کنترل رشد و نمو می گردد. از سوی دیگر به تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت های ناخواسته یاری می نماید.

یکی دیگر از دلایل تاثیر مثبت برنج بر کاهش علائم کم کاری تیروئید، نقش آن بر بهبود عملکرد سیستم عصبی است. مسئله ای که بسیاری از مبتلایان به این اختلال با آن دست و پنجه نرم می نمایند! حتی اگر از علائم یبوست رنج می برید (یکی از شایع ترین علائم ابتلا به کم کاری تیروئید)، مصرف مواد غذایی که حاوی غلات سبوس دار باشند، مانند نان و برنج، فیبر مورداحتیاج برای تنظیم عملکرد روده را تامین نموده و این مسئله را به خوبی حل می نماید.

غذاهای نامناسب برای کم کاری تیروئید

به جز غذاهایی که با احتمال اختلالات هورمونی همراه هستند، بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید احتیاجی به کنارگذاشتن غذاهای مختلف ندارند. در صورت توصیه و تجویز پزشک، این افراد بهتر است از مصرف گلوتن (گروهی از پروتئین های موجود در گندم، جو، تریتیکاله و چاودار) خودداری نمایند. اما همچنان تاثیر قطعی آن بر بهبود علائم کم کاری تیروئید به اثبات نرسیده است.

جمع بندی

برنج ایرانی سرشار از ویتامین B و جزو مفیدترین مواد غذایی برای کاهش علائم کم کاری تیروئید است. اما علاوه بر مصرف برنج و سبوس برنج، ضروری است مواد غذایی مضر از جمله غذاهای تولید شده، مواد غذایی تحریک نماینده و بزرگ نماینده غده تیروئید را کنار بگذارید و میوه ها و صیفی جات مثل کدوسبز، مارچوبه، هویج، فلفل، اسفناج، قارچ، توت، سیب، هلو، گلابی، انگور، مرکبات، آناناس، موز و غیره را جایگزین کنید. نباید فراموش کنید مصرف برنج اعلا و درجه یک ایرانی در درازمدت تاثیر شگفت انگیزی بر عملکرد غده تیروئید خواهد داشت.

منبع: هفت گنج
انتشار: 1 مهر 1402 بروزرسانی: 1 مهر 1402 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1840

به "برنج و کم کاری تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج و کم کاری تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید