لاوروف: ناتو در اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع در لیبی غیرقابل اعتماد است

به گزارش مجله خزرکوه، وزیر خارجه روسیه شرح داد که ناتو در خصوص اجرای توافقات مربوط به طرح منطقه پرواز ممنوع در لیبی غیرقابل اعتماد است.

لاوروف: ناتو در اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع در لیبی غیرقابل اعتماد است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته (دوشنبه) ضمن ابراز بی اعتمادی به تعهد ناتو در قبال توافقات برای وضع یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی گفت که این ایده، یادآور آغاز حملات هوایی ناتو به لیبی است.

بنا به گزارش روزنامه میدل ایست مانیتور، لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مسکو شرح داد: ایده اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، یادآور یک خاطره بد است...ناتو بعد از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، بمباران این کشور را آغاز کرد. تنها صلاحیت تأیید شده توسط شورای امنیت، ابلاغ دستور به کشورهای درگیر برای تضمین منطقه پرواز ممنوع بود.

لاوروف در این خصوص گفت: همکاران ناتو بار دیگر اعتبار خود را بعنوان شرکایی که قادر به مذاکره هستند، از دست دادند. در عوض، آنها از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آغاز بمباران قلمرو لیبی بهره بردند.

وی در ادامه افزود: ما نمی توانیم بار دیگر به تعهد شرکای ناتو خود به چنین توافقی اعتماد کنیم بنابراین، معتقدم که بهترین کار این است که تضمین کنیم که همگی بازیگران بین المللی باید بدون استثناء اعمال نفوذ کنند. در یک طرف باید طرفین لیبی برای رفتن به سمت توقف فوری خصومت ها، اعلام آتش بس و رسیدن به توافق بین آنها حضور داشته باشند.

اواخر اسفندماه سال 89، شورای امنیت سازمان ملل برای حفاظت از جان غیرنظامیان و شورشیان در برابر حملات هوایی ارتش لیبی، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این کشور آفریقایی را تصویب کرد.

اوایل فروردین ماه سال 90، آندرس فوگ راسموسن دبیرکل پیشین ناتو گفت که این سازمان فرماندهی اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را به دست خواهد گرفت و این در شرایطی بود که 28 عضو پیمان ناتو در خصوص بخش اصلی قطعنامه شورای امنیت یعنی عملیات حفاظت از غیرنظامیان و حمله به نیروهای زمینی لیبی به توافق دست پیدا نکردند و رهبری این عملیات برعهده آمریکا قرار گرفت.

در پی تصویب این قطعنامه، اوایل خردادماه سال 90، جنگنده های ناتو، در طول بازه زمانی کمتر از یک ساعت، بیش از 20 بار نقاطی در طرابلس پایتخت لیبی را هدف حملات خود قرار داد.

چند روز پیش، ، جوزپه کونته وزیر امور خارجه ایتالیا روز شنبه گفت که بحران لیبی با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور قابل حل است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 223

به "لاوروف: ناتو در اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع در لیبی غیرقابل اعتماد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: ناتو در اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع در لیبی غیرقابل اعتماد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید