معضل استفاده غیرمجاز از تقویت کننده ها در شبکه موبایل

به گزارش مجله خزرکوه، بزرگ فرد، مدیرکل دفتر نظارت بر طیف فرکانسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به کاربردهای تجهیزات تکرارکننده و تقویت کننده آنتن های موبایل و سازوکار رگولاتوری برای برخورد با استفاده های غیرمجاز گفت: یکی از راهکارهایی که اپراتورها برای مناطقی که پوشش شبکه های تلفنی ضعیف است به کار می بندند، قوی تر کردن سیگنال با استفاده از تقویت کننده ها است. برای مثال در طبقات پایین یا خیلی بالای بعضی ساختمان ها ممکن است سیگنال ضعیف باشد و اپراتور می تواند با استفاده از تقویت کننده هایی، این سیگنال را تقویت کند.

معضل استفاده غیرمجاز از تقویت کننده ها در شبکه موبایل

وی با بیان اینکه به این دستگاه ها اصطلاحاً تکرار نماینده (ریپیتر) می گویند، ادامه داد: ما به اپراتورها اجازه استفاده از باند فرکانسی محدود می دهیم و این فرکانس ده ها بار در شبکه مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. اما این استفاده مجدد با استفاده قبلی فاصله دارد و به بیان دیگر بین سیگنال ها تداخلی ایجاد نمی گردد. اما افرادی که از این دستگاه ها به صورت غیرمجاز در داخل ساختمان و اماکن مختلف استفاده می نمایند، ناخواسته باعث ایجاد تداخل در شبکه موبایل می شوند.

فرد با اشاره به اینکه این دستگاه های تکرارنماینده به صورت ناخواسته سیگنالی قوی تر از آنکه باید در شبکه وجود داشته باشد، ساطع می نماید و این مساله مشکلاتی را برای کاربرانی که در اطراف آن دستگاه هستند، ایجاد می نماید، گفت: مشکل اینجاست که سیگنال جسم و یا انسان نیست که بتوان آن را کنترل کرد که از منطقه مورد نظر خارج نگردد. به همین دلیل این دستگاه های تقویت نماینده ممکن است بیشتر از جایی که مدنظر استفاده نماینده است، نفوذ کند و این مساله منابع فرکانسی اپراتور را دچار اختلال می نماید.

ریپیترها شبکه موبایل را دچار اختلال می نمایند

مدیرکل دفتر نظارت بر طیف فرکانسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه این سازمان برای استفاده مجاز از این دستگاه ها قوانین و مقرراتی تدوین نموده است، افزود: در صورتی که این دستگاه های تکرارنماینده و تقویت نماینده توسط اپراتورها نصب شوند، حتماً به موضوعات مربوطه دقت نموده و تنها فرکانس های مرتبط را تکرار می نمایند و به این ترتیب تداخلی در داخل شبکه ایجاد نمی گردد. اما اگر این تجهیزات بدون مجوز و به صورت غیرمجاز مورد استفاده قرار گیرد، برای شبکه موبایل کشور اختلال ایجاد می نماید.

وی گفت: مشترکان تلفن همراه برای آنکه بتوانند از این دستگاه ها استفاده نمایند باید درخواست خود را به اپراتور مربوطه و یا سامانه 195 رگولاتوری ارائه دهند تا شرایط درخواست آنها توسط اپراتورها مورد آنالیز قرار گیرد. چرا که ضرورتی وجود ندارد که برای هر مکان، اپراتور یک تکرارنماینده برای مردم نصب کند. از سوی دیگر اگر کاربران از شرایط آنتن دهی موبایل و تداخل فرکانسی شبکه شکایت دارند نیز باید شکایت خود را به رگولاتوری و یا اپراتور اعلام نمایند تا آنالیز گردد که آیا در آن منطقه، دستگاه ریپیتر نصب شده است یا خیر.

فرد در پاسخ به این سوال که آیا نصب تکرارنماینده ها توسط افراد تخلف محسوب می گردد، گفت: اشخاص نباید این تجهیزات را نصب نمایند. چرا که شبکه را دچار بحران و اختلال می نمایند. تا شعاعی که این سیگنال می رود ممکن است تداخل مضر ایجاد گردد کاربران می توانند به وسیله سامانه 195 پوشش نداشتن منطقه را گزارش دهند تا موضوع آنالیز و برای آن راهکاری پیدا گردد.

با نصب غیرمجاز ریپیتر برخورد می گردد

این مقام مسئول در رگولاتوری اعلام کرد: این طور نباید باشد که هر سازمان و یا کاربری اگر با مشکل پوشش دهی شبکه روبرو شد، تجهیزات تقویت نماینده را خریداری و نصب کند. این اقدام غیرمجاز است و به محض شناسایی تداخل شبکه، با آن برخورد می گردد.

وی در خصوص نحوه شناسایی این قبیل تجهیزات گفت: این استفاده از تداخلی که روی گوشی کاربران ایجاد می گردد قابل شناسایی است و در شبکه اپراتورها نیز معین می گردد که ارتباط مختل شده است. وقتی اپراتور ارتباط مختل شده ای را می بیند که آمار آن به سرعت بالا می رود، معین می گردد که تداخلی ایجاد شده و موضوع را آنالیز می نماید. در این راستا معین می گردد که در آن منطقه، دستگاه ریپیتر به صورت غیرمجاز کار گذاشته اند.

فرد گفت: امواج رادیویی رنگ و بو و وزن ندارند که بتوان این دستگاه ها را شناسایی کرد. بلکه باید یک عامل ثانویه اتفاق بیافتد تا متوجه شویم که اختلال ایجاد شده است و در خصوص این موضوع، از تداخل ایجاد شده در شبکه می توان متوجه اوضاع شد.

وی تاکید نمود: رگولاتوری به صورت روزانه و لحظه ای در حال شناسایی و جمع آوری این دستگاه ها از سطح شهر است و هزارها مورد را تا به امروز شناسایی نموده ایم و این تبدیل به معضلی برای رگولاتوری شده است.

تهران در صدر نصب غیرمجاز دستگاه های تقویت نماینده آنتن موبایل

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نصب غیرمجاز دستگاه های تقویت نماینده آنتن موبایل در تهران نسبت به سایر شهرها بسیار بیشتر است، گفت: ما این آمار را به صورت لحظه ای و روزانه فهرست می کنیم و با توجه به اهمیت و ابعاد تداخلی که ایجاد نموده اند، آنها را جمع آوری می کنیم. در این زمینه بعضی همکاری نموده و مقاومتی ندارند و بعضی نیز مقاومت هایی دارند که در نهایت کارمان به قوه قضائیه و ناجا می کشد.

فرد با تاکید بر اینکه ورود دستگاه های تقویت نماینده موبایل به کشور ممنوع است و حتی واردات این تجهیزات نیز غیرقانونی محسوب می گردد، گفت: طبق مقررات رگولاتوری تنها کسانی که پروانه ورود و خروج این تجهیزات را دارند و نیز اپراتورهای تلفن همراه می توانند این تجهیزات را وارد نمایند.

وی افزود: تا خاتمه آبان ماه بیش از 1600 دستگاه تقویت نماینده غیرمجاز در تهران به ثبت رسیده که از این تعداد 900 دستگاه را شناسایی نموده و در نوبت جمع آوری قرار دارند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا این دستگاه ها برای سلامتی مضر است، گفت: وقتی بدون دقت و ملاحظات استاندارد و خارج از مبادی قانونی، دستگاهی وارد کشور گردد و مورد استفاده قرار گیرد، چگونه می گردد که خطر نداشته باشد. به طور کل نصب این تجهیزات دقت می خواهد. صرف برقراری ارتباط با کیفیت کافی نیست و باید به مباحث دیگری از جمله تداخل و فاصله با افراد توجه کرد. البته در بعضی از دستگاه ها این موارد تذکر داده شده است اما سوال اینجاست که آیا دستگاهی که با حدود 100 دلار خریداری می گردد، آیا این ملاحظات را دارد؟

وی با اشاره به اینکه قیمت این تجهیزات تقویت نماینده از 100 دلار تا 15 هزار دلار متفاوت است، افزود: آنچه که اپراتورها برای کاربرانی که مشمول داشتن این تجهیزات می شوند، نصب می نمایند حرفه ای و قابل کنترل است.

استفاده از مسدودنماینده های آنتن موبایل مطلقاً ممنوع

فرد در خصوص استفاده از مسدودنماینده های آنتن موبایل (جمر) نیز گفت: استفاده از جمر مطلقاً ممنوع بوده است و یک سلاح حساب می گردد. رگولاتوری در خصوص این تجهیزات نیز نظارت کامل دارد و استفاده از آن تنها در شرایط خیلی خاص آن هم مطابق با مقررات و اجازه صریح رگولاتوری قابل استفاده است.

وی گفت: البته در زمینه استفاده از جمر در شبکه تلفن همراه خیلی وقت است که شکایتی صورت نمی گیرد و یک زمانی استفاده از این تجهیزات در سالن های کنفرانس، دانشگاه ها، کتابخانه ها و مساجد و امثال آن متداول بود. اما پس از نامه نگاری های فراوانی که صورت گرفت، هم اکنون استفاده از این دستگاه ها بسیار کاهش یافته و معضلی ایجاد نمی نماید و در اولویت شکایت قرار ندارد. از نظر آماری، بیشترین میزان شکایت مربوط به تکرارنماینده ها (ریپیتر) می گردد.

فرد گفت: استفاده غیرمجاز مردم از تکرارنماینده ها که اغلب نیز با قیمت های ارزان خریداری می شوند، به صورت ناخواسته در طیف اپراتور دیگر نیز تداخل ایجاد نموده و به مشکل تبدیل می گردد. شناسایی این دستگاه ها به وسیله ارزیابی کیفیت سیگنال در شبکه صورت می گیرد. به این معنی که اگر با منحنی تغییرات کیفیت روبرو شویم، یکی از دلایل آن می تواند تداخل فرکانسی باشد که یا باید اتفاقی از سوی اپراتور در شبکه، این تداخل و اختلال را ایجاد نموده باشد و یا تغییراتی از بیرون شبکه، باعث افت کیفیت در باند انحصاری اپراتور شده است. در صورت دوم، اگر این تداخل مرزی و با کشورهای اطراف نباشد، به طور قطع به وسیله دستگاه های تکرارشونده اتفاق افتاده است.

وی گفت: یکی از تکالیف رگولاتوری جمع آوری تجهیزات غیرمجاز و یا تجهیزات مجازی است که از فرکانس غیرمجاز استفاده می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1050

به "معضل استفاده غیرمجاز از تقویت کننده ها در شبکه موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضل استفاده غیرمجاز از تقویت کننده ها در شبکه موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید