نمایشگاه دائمی خاندان غفاری، تماشاگه آثار کمال الملک (قسمت اول)

به گزارش مجله خزرکوه، نمایشگاه دائمی آثار کمال الملک یکی از بخش های دیدنی موزه ملک است که در اولین قسمت این گزارش سری به آن می زنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

نمایشگاه دائمی خاندان غفاری، تماشاگه آثار کمال الملک (قسمت اول)

موزه ملک یکی از بزرگ ترین موزه های تهران است که به بخش های مختلفی تقسیم شده و در هر کدام از این بخش ها جاذبه خاصی به نمایش در آمده است.

قبلا در گزارش هایی اختصاصی گشتی در برخی از قسمت های این موزه زدیم که می توانید آن ها را در لینک های روبرو مشاهده کنید.

اما موزه ای که امروز به آن سر می زنیم نمایشگاه دائمی آثار خاندان غفاری است. در این بخش از موزه آثاری از کمال الملک و سایر هنرمندان خاندان غفاری به نمایش در آمده است. البته به غیر از نقاشی ها و آثار هنری، اسناد و مکاتبات مربوط به کمال الملک، مجسمه مومی او و بعلاوه شجره نامه خاندان غفاری هم در این نمایشگاه به نمایش در آمده است. در ادامه با بخش اول تصاویر اختصاصی خبرنگاران از این نمایشگاه همراه باشید.

خانمی در حال مطالعه، پدیدآورنده: محمد غفاری (کمال الملک)، سال 1278 خورشیدی، رنگ و روغن
تک چهره کمال الملک در جوانی، پدیدآورنده: محمد غفاری (کمال الملک)، سال 1277 خورشیدی، رنگ و روغن (کمال الملک چهره خود را در حالت نیم زخ و تمام رخ بسیار نقاشی نموده و چند صورت را هم در اروپا ساخته است. این اثر را وی زمانی که در اروپا بود به تصویر کشید.)
بخشی از مکاتبات مربوط به کمال الملک
عکس های مربوط به خاندان غفاری
تک چهره فونتن لاتور (نظیره سازی از فونتن لاتور)، پدیدآورنده: محمد غفاری (کمال الملک)، سال 127 3 خورشیدی، رنگ و روغن

فونتن لاتور نقاش نامی فرانسوی بود که کمال الملک در پاریس با وی آشنا شد. فونتن لاتور ارادت خاصی نسبت به کمال الملک داشت و روزی که وی را به شاگردانش معرفی می کرد، چنین گفت: مراقب باشید! این آتش از ایران آمده است. از تابش و حرارت آن بهره بگیرید.

در پایین این تابلو 1313 هجری قمری درج شده است، اما با توجه به این که تابلو در اروپا خلق شده است، محتمل است که تاریخ آن بین سال های 1315 تا 1318 هجری قمری باشد.

سن مانیو، پدیدآورنده: محمد غفاری (کمال الملک)، سال 127 3 خورشیدی، رنگ و روغن
شجره نامه خاندان غفاری
تک چهره کمال الملک در جوانی، پدیدآورنده: محمد غفاری (کمال الملک)، سال 1276 خورشیدی، رنگ و روغن (کمال الملک چهره خود را در حالت نیم زخ و تمام رخ بسیار نقاشی نموده و چند صورت را همم در اروپا ساخته است. این اثر را وی زمانی که در اروپا بود به تصویر کشید.)

در قسمت دوم این گزارش با هم بقیه آثار این نمایشگاه را مرور خواهیم کرد. با خبرنگاران همراه باشید.

منبع: کجارو
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1491

به "نمایشگاه دائمی خاندان غفاری، تماشاگه آثار کمال الملک (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه دائمی خاندان غفاری، تماشاگه آثار کمال الملک (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید