همکاری ایران و صربستان در زمینه علوم زمین و مسائل آب

به گزارش مجله خزرکوه، تهران (پانا) - با برگزاری وبینار دوجانبه ایران و صربستان، توسعه همکاری های دوجانبه دو کشور در بخش علوم زمین و معدن به ویژه برای حل مشکلاتی از قبیل آب شرب و کشاورزی، خشکسالی، بروز سیل و لغزش زمین در دستور کار قرار گرفت.

همکاری ایران و صربستان در زمینه علوم زمین و مسائل آب

به گزارش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در آغاز این مراسم، رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه این سازمان از 62 سال پیش تا به امروز وظیفه تولید اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشاف در کل کشور عهده دار بوده، افزود: تولید نقشه های کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس زمین شناسی و اکتشافی، پایش مخاطرات زمین شناسی و اجرای پروژه های ملی و بین المللی، مسوولیت تولید نقشه های خاورمیانه در لایه های گوناگون به عنوان مسوول CGMW، برگزاری 39 گردهمایی تخصصی ملی و بین المللی علوم زمین در کشور، از جمله فعالیت های این سازمان است.

علیرضا شهیدی اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح جهان و به ویژه ایران، با مسائلی از قبیل آب شرب و کشاورزی، خشکسالی، بروز سیل و لغزش زمین در برخی نقاط و فرونشست و ریزگردها روبرو هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری های علمی منطقه ای و بین المللی به ویژه بین سازمان های زمین شناسی بتوان بر مسائل موجود چیره شد.

در این وبینار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد گفت: شیوع بیماری کرونا همه فعالیت ها را متوقف کرده بود، اما با پیگیری های اجرا شده توسط دوطرف می توان به نتایج خوبی در زمینه انرژی و معدن رسید.

رشید حسن پور بائی با بیان اینکه ارتباط سیاسی مناسبی بین دو کشور وجود دارد، افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد حمایت قوی خود را برای تقویت ارتباط و ادامه همکاری ها دریغ نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه معدن و انرژی دارای پتانسیل مناسب است، گفت: ارتباط بین ایران و صربستان، استفاده از فرصت های پیش رو برای ایجاد همکاری مثبت در آینده را ایجاد خواهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد تاکید کرد: برنامه سفارت ایران در صربستان پیگیری این همکاری خواهد بود و امیدوار است که این نشست ها به واقعیت تبدیل شود.

در ادامه سفیر صربستان در تهران، از برگزاری این وبینار که پیرو پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور تشکیل شده تشکر کرد و گفت: سفارت صربستان مستقر در ایران برای تقویت این رابطه، همکاری خواهد کرد و امیدواریم تمایلات دو طرف در زمینه معدن و انرژی در آینده نزدیک موجب همکاری مثمرثمر شود.

به گفته دراگان تودورویچ (Dragan Todorvic) ، وزارت معدن و زمین شناسی صربستان پس از تایید صحبت های رییس سازمان زمین شناسی ایران علاقه خود را برای ادامه همکاری در زمینه زمین شناسی و اکتشاف معادن گفته است.

در ادامه رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: موضوعات همکاری مشترک با صربستان در زمینه زمین شناسی، مخاطرات زمین شناسی، اکتشاف مواد معدنی، استخراج، بهره برداری و فرآوری موادمعدنی (فسفات، پتاس، لیتیوم، ید) در نخستین زمان ممکن به طرف صرب ارسال خواهد شد و سازمان زمین شناسی ایران منتظر پیشنهادات همکاران خود در سازمان زمین شناسی صربستان خواهد بود.

در سال های اخیر شاهد گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور بوده ایم، به طور مثال در سال 97 حجم مبادلات به میزان 52 میلیون و 300 هزار دلار رسید که از این مقدار سهم صادرات کشورمان به صربستان 42 میلیون و 400 هزار دلار و سهم صادرات صربستان به کشورمان 9 میلیون و 800 هزار دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1248

به "همکاری ایران و صربستان در زمینه علوم زمین و مسائل آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری ایران و صربستان در زمینه علوم زمین و مسائل آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید