هوش مصنوعی چگونه آینده هنر را تغییر می دهد؟

به گزارش مجله خزرکوه، هنر یک موضوع ذهنی محسوب می گردد و مرزهای آنچه که می توان به عنوان هنر در نظر گرفت همچنان در حال افزایش است. هوش مصنوعی معمولا با هنر مرتبط نیست اما حالا چندین ابزار هوش مصنوعی حیرت انگیز برای خلق آثار هنری ارائه شده است. در این میان باید بپرسیم که آیا هنر مبتنی بر هوش مصنوعی یک پدیده مقطعی است یا اینکه این ابزارها آمده اند که بمانند؟ در ادامه از جنبه های مختلف به این موضوع می پردازیم.

هوش مصنوعی چگونه آینده هنر را تغییر می دهد؟

زیر سوال رفتن مفهوم هنر

هنر مفهوم بسیار گسترده ای محسوب می گردد و به همین دلیل نمی توانیم خیلی دقیق آن را تعریف کنیم. هنر می تواند موسیقی، پایکوبی، مجسه و آثار ادبی باشد. عکاسی هم یکی از انواع هنر است و معماری و سینما هم همینطور. هنر فراتر از نقاشی های قدیمی قرار گرفته در موزه ها به شمار میرود.

هنر مدرن در پیش بردن مرزهای آنچه که هنر تلقی می گردد، عالی بوده است. هنر مدرن تلقی مردم را از این مفهوم به طور گسترده تغییر داده و حالا حتی موزی که با یک نوار چسب به دیوار چسبانده شده هم هنر به شمار میرود. عمل نمایشی خوردن آن موز و در نتیجه تخریب اثر هنری هم هنر مدرن محسوب می گردد. با در نظر گرفتن این موضوع، آیا آثار هنری خلق شده به وسیله هوش مصنوعی تنها زیرمجموعه دیگری از دنیای وسیع هنر نیستند؟

بحث در خصوص اصالت و مالکیت

هر هنرمندی دوست دارد تصور کند که به علت خلاقیت زیاد، آثار او اورجینال و نوآورانه هستند. اما اگر کمی در دنیای هنر وقت بگذارید، متوجه می شوید که اورجینال بودن آثار هنری به آن شکل که مردم متصور هستند، وجود ندارد. بیشتر چیزها قبلا کشف، تصور، فکر و صورت گرفته اند.

در همین زمینه باید ابزارهای هوش مصنوعی مختص ایجاد تصاویر را در نظر بگیریم. برای ایجاد یک تصویر، کافی است متنی را در اختیار سیستم قرار دهید. سپس بر اساس همان متن، چند تصویر ارائه می گردد. بعلاوه می توانید تصاویری را هم در اختیار این ابزارها قرار دهید تا تغییراتی را بر روی آن ها اعمال نمایند. بنابراین سوالی که مطرح می گردد این است که چه کسی مسوول این تصاویر است؟ آیا هوش مصنوعی تمام مسوولیت را باید بر عهده بگیرد یا اینکه فرد موردنظر هم بخشی از مالکیت تصویر را در اختیار دارد؟

بعلاوه با توجه به اینکه هوش مصنوعی بر اساس مشاهده دیگر آثار هنری تعلیم دیده، آیا این هنرمندان هم باید بخشی از مالکیت آثار هنری خلق شده را دریافت نمایند؟ اگر هوش مصنوعی برای خلق آثار تازه از آثار خلق شده به وسیله دیگر هنرمندان استفاده می نماید، چنین کاری دزدی است یا کپی برداری یا الهام؟ بزرگ ترین سوال هم این است که چه کسی مالک و صاحب تصاویر ایجاد شده به وسیله هوش مصنوعی است؟

دفتر حق انتشار آمریکا دو بار درخواست ارائه حق انتشار برای آثار خلق شده به وسیله هوش مصنوعی را رد نموده است. این نهاد می گوید که برای این آثار نمی توان حق انتشار ارائه داد زیرا طبق قانون، این کار باید برای آثار خلق شده به وسیله انسان ها ارائه گردد. شاید در آینده قوانین دقیق تری در خصوص این آثار وضع گردد.

ساده تر شدن بعضی کارها

فرض کنید شما یک کتاب نوشته اید و آماده انتشار است اما این کتاب هنوز طرح جلد ندارد. برای این کار طبیعتا ناشران زیادی به گرافیست ها مراجعه می نمایند اما حالا می توانید از ابزارهای هوش مصنوعی هم استفاده کنید. برای این ابزارها کافی است تعدادی از کلیدواژه های اصلی مربوط به موضوع کتاب ارائه دهید تا با طرح های زیادی روبرو شوید. با این ابزارها-که حالا به طور رایگان هم امکان استفاده از آن ها وجود دارد-می توانید بدون نگرانی بابت پرداخت پول، ساعات زیادی را آزمون و خطا کنید تا در نهایت طرح موردنظر خود را پیدا کنید.

همین کار را مثلا می توان برای جلد آلبوم های موسیقی، پوسترها و انواع و اقسام موارد دیگر انجام داد.

ایجاد انواع تازهی از هنر

هوش مصنوعی این قدرت را دارد که دنیای شبیه سازی و واقعیت را پیوند دهد. همین حالا هم از هوش مصنوعی برای ایجاد فضاهای سه بعدی و الگو گرفتن استفاده می گردد. بنابراین در ادامه می توانیم از این فناوری برای خلق تجربیات هنری متفاوت بهره ببریم.

به عنوان مثال شاید در آینده نه چندان دور، شاید کاربران در متاورس به موزه های سرشار از آثار هنری خلق شده به وسیله هوش مصنوعی سر بزنند. شاید هم این آثار هنری در هر ثانیه تغییر نمایند و عملا با آثار ایستا و ثابتی سروکار نداشته باشیم. به طور کلی هوش مصنوعی در حوزه هنر می تواند پتانسیل بی نهایتی داشته باشد. تنها محدودیتی که در این زمینه می توانیم ببینیم، مرزهای تخیل افراد است.

با هوش مصنوعی، مرز خاصی برای هنر وجود ندارد

در حال حاضر به غیر از تصاویر، از هوش مصنوعی برای کارهایی مانند خلق موسیقی، شعر، داستان و دیگر موارد هم استفاده می گردد. اما در میان آن ها ابزارهای مربوط به ایجاد تصاویر با سرعت حیرت انگیزی در حال پیشرفت هستند.

حتی حالا شرکت هایی مانند متا، ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد ویدیو های کوتاه توسعه داده اند. این یعنی در آینده با ارائه متن به این ابزارها، با فیلم ها و انیمیشن های کوتاه و بلند روبرو خواهیم شد. هوش مصنوعی هنوز در دوران طفولیت خود واقع شده است و پتانسیل های این فناوری آنقدر وسیع است که هنوز نمی توانیم تمام قابلیت های آن را درک کنیم.

سخن آخر

هنر ایجاد شده به وسیله هوش مصنوعی قطعا مرزهای دنیای هنر را کم رنگ تر می نماید. اگرچه بعضی هنرمندان به شدت نگران این ابزارها هستند، اما مانند هر ابزار و نوآوری دیگری این افراد می توانند از آن ها برای توسعه خلاقیت و بهبود آثار خود استفاده نمایند. بنابراین دیر یا زود هنرمندان هم باید این ابزارها را جدی بگیرند و البته هنرمندانی که ایده های خاصی ندارند و عمدتا کپی برداری می نمایند، با فراگیری این ابزارها، با مسائل جدی روبرو خواهند شد.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 مهر 1401 بروزرسانی: 25 مهر 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1700

به "هوش مصنوعی چگونه آینده هنر را تغییر می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی چگونه آینده هنر را تغییر می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید