سرانجام فرایند پاکسازی و بازسازی مسجد انقلاب ساوه

به گزارش مجله خزرکوه، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، رضا ایاز امروز سه شنبه 14 بهمن ماه 99 با تاکید بر حفظ و بازسازی بناهای تاریخی اعلام کرد: عملیات بازسازی اضطراری و پاکسازی این بنای تاریخی که از اوایل دی ماه شروع شده بود، امروز سرانجام یافت.

سرانجام فرایند پاکسازی و بازسازی مسجد انقلاب ساوه

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه اضافه کرد: این عملیات بازسازیی با همکاری شهرداری و نظارت کارشناسان این اداره کل با اعتبار پیش بینی شده به مبلغ 500 میلیون ریال انجام شد.

ایاز گفت: پس از آنالیز های اولیه، عملیات پاک سازی بدنه دیوارهای بنا شروع و ضمن زدودن رنگ ها و آلاینده ها از روی دیواره ها که به واسطه آسیب های انسانی به وجود آمده بود، در یک عملیات جداگانه بخش های آسیب دیده دیوارهای مسجد که شامل اصلاح بندکشی دیوارها و بازسازی بخش های آسیب دیده مناره بود، بازسازی و به سازی شد.

به گفته او، اقدامات اجرا شده در بازسازی این مسجد، با نظارت دقیق کارشناسان اداره کل استان، بازسازی اضطراری و نیز اقدامات پیشگیرانه به روش علمی و حفظ اصالت و بازسازی و مقاوم سازی سازه بنا انجام شد.

او با اشاره به اینکه در سالیان گذشته، بخش هایی از مسجد توسط اداره کل میراث فرهنگی استان بازسازی شده است گفت: مسجد سرخ ساوه به دلیل وجود تزئینات زرشکی و کتیبه های قرمز رنگ، مسجد سرخ نام گرفته است. این بنای ارزشمند تاریخی آذر 1389 به شماره 29407 و مناره این مسجد در سال 1310 به شماره 155 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه اضافه کرد: مجموعه مسجد انقلاب مجموعه ای مشتمل بر چند مسجد است که مربوط به دوره های مختلف تاریخی است؛ از جمله مسجد سرخ، مسجد مقدس زاده، مسجد حاج فرج، مسجد امام آدینه و مسجد چال که مربوط به دوران صفویه و قاجار بوده و همچنین مناره مسجد میدان (مجموعه مسجد انقلاب) مربوط به دوران سلجوقی بوده است و در حال حاضر از جمله جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر ساوه به حساب می آید.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1020

به "سرانجام فرایند پاکسازی و بازسازی مسجد انقلاب ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام فرایند پاکسازی و بازسازی مسجد انقلاب ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید