پیش بینی افزایش بارندگی در پنجره بارش، تجربه دمای بیش از حد نرمال

به گزارش مجله خزرکوه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به شرایط دما و بارش در امسال از احتمال افزایش بارش در ماه های پیش رو می گوید.

پیش بینی افزایش بارندگی در پنجره بارش، تجربه دمای بیش از حد نرمال

احد وظیفه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به شرایط بارش در سال آبی جاری اعلام کرد: از اول سال آبی تا به امروز 27 درصد بارش ها در کشور کمتر از اندازه نرمال بوده است. به همین علت انتظار می رفت که با پاییزی کم بارش به ویژه در جنوب غرب روبرو باشیم.

وی اضافه کرد: استان های ساحلی دریای خزر شرایط مطلوبی دارند و فراتر از نرمال بارندگی دریافت کردند. استان هایی مانند اصفهان، قم، مرکزی و یزد در حد نرمال و حتی بیش از آن بارش دریافت نموده اند البته استان های فلات مرکزی مانند اصفهان، قم و ... به طور کلی بارش زیادی ندارند. برای مثال بارش در استانی مانند یزد در طول سال به 100 میلی متر هم نمی رسد و زمانی که یک سامانه وارد کشور و بارش به میزان اندکی در این استان ها بیشتر می گردد، در آمار بارش این استان ها تغییر چشمگیری به وجود می آید. به همین علت بارندگی فراتر از حد نرمال در استان های مرکزی نمی تواند نشانه شگفت انگیز و عجیبی باشد.

وظیفه با اشاره به شرایط بد بارش در استان های غرب و شمال غرب کشور اظهارکرد: ما به طور کلی سال بدی را از نظر بارندگی تجربه می کنیم. شرایط بارش در استان هایی که سرچشمه رودهای بزرگ هستند اصلا مطلوب نیست. استان هایی مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه،ایلام، لرستان،چهارمحال و بختیاری، خوزستان و فارس به سختی به شرایط نرمال بارش می رسند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اضافه کرد: در هفته جاری سامانه ای وارد کشور خواهد شد و استان های جنوب غربی و غرب کشور را درگیر خواهد نمود اما فعالیت این سامانه بارندگی اندک امسال را جبران نمی کند. در استان هایی مانند لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان اندازه بارش 70 تا 80 درصد کاهش یافته است. شرایط در استان های تهران، البرز و قزوین بد نیست و تقریبا بارش در حد نرمال بوده است. پس از گذشت این موج در هفته جاری، تا دو هفته خبری از سامانه های بارشی نخواهد بود و پس از دو هفته موج بعدی بارش ها وارد کشور می گردد.

وظیفه با اشاره به شرایط بارش در پنجره آبی امسال ادامه داد: با توجه به اینکه ما در پنجره بارش کشور یعنی نیمه دوم آبان تا اواخر آذر و ابتدای زمستان قرار داریم، انتظار می رود که بارندگی خوبی در کشور ببینیم اما تا اینجا شرایط بارش ها ناامید کننده بوده است. انتظار داریم که از نیمه دوم آذرماه شرایط کمی بهتر گردد البته زمانی که پیش بینی از دو هفته فراتر می رود، با احتمالات بیان می گردد و قطعی نیست. به طور کلی سه حالت پیش بینی می گردد؛ یا بارش ما به میزان نرمال خواهد رسید یا از حد نرمال کمتر خواهد بود و یا اندازه بارش از حد نرمال فراتر خواهد رفت. احتمال اینکه بارش ما در حد نرمال باشد بیش از دو حالت دیگر است.

وی با اشاره به شرایط دما در کشور گفت: شرایط دما در کشور نیز به سمت نرمال و بیش از نرمال تمایل دارد. سال گذشته زمستان بدی داشتیم و بارش کم و بالابودن دما باعث آب شدن زودهنگام برف ها شد.این اتفاقات سبب شد تا اکنون خبر خشک شدن چشمه کوهرنگ به گوش برسد. شرایط دما امسال بسیار بهتر از سال گذشته است. سال گذشته ما با آنومالی (بی هنجاری) مثبت دمایی شدید روبرو بودیم. امسال نیز آنومالی دیده می گردد اما کمتر از سال قبل است. دمای نیمه شمالی و شرقی کشور گرایش به زیر نرمال دارد و یک تا 1.5 درجه کمتر از حد نرمال بوده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اضافه کرد: در استان های جنوبی البرز نیز شرایط دمایی در حد نرمال بوده است اما بخش های جنوبی تر دمای بیش از حد نرمال را تجربه نموده اند. به طور کلی دمای کشور در امسال نیم درجه بیش از حد نرمال بوده است. افزایش مصرف گاز که عمدتا در منطقه ها سردسیر کشور مشاهده می گردد، می تواند گواهی بر کاهش دمای امسال نسبت به سال گذشته باشد.

وظیفه در سرانجام با اشاره به احتمال اندک وقوع زمستانی سرد در ماه های پیش رو گفت: مدل های پیش بینی فصلی نشان دهنده این است که ما تا سرانجام سال دمایی در حد نرمال و بیش از حد نرمال داشته باشیم و وقوع زمستانی سرد احتمال کمی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1451

به "پیش بینی افزایش بارندگی در پنجره بارش، تجربه دمای بیش از حد نرمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی افزایش بارندگی در پنجره بارش، تجربه دمای بیش از حد نرمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید