چگونه گشنیز را درپنجره پرورش دهیم

به گزارش مجله خزرکوه، از برگ های معطر گیاه گشنیز می توان برای هر وعده غذایی و سالاد استفاده کرد. دانه های گشنیز را نیز می توان پودر کرد و به عنوان ادویه در بسیاری از غذاها به کار برد. برای کاشت گشنیز فضای باز ضروری است ؛ ولی نیازی به باغ ندارید. بعلاوه می توانید گشنیز را در گلدان های روی بالکن یا در نقطه آفتابی دیگری در خانه خود پرورش دهید. اگر در پی روش پرورش گشنیز هستید این مقاله را تا آخر دنبال کنید.

چگونه گشنیز را درپنجره پرورش دهیم

درباره گیاه گشنیز

گیاه گشنیز تمایل به جمع شدن سریع دارد. این بدان معنی است که بذر داده و برگ ها کرکدار می شوند. هنگام کاشت گیاه گشنیز به عنوان بذر می توانید با انتخاب یک نوع مقاوم به سرما بر این مشکل غلبه کنید. این گیاه گونه ای است که می توان آن را در گلدان کشت کرد. این مقاله پاسخی برای نحوه کاشت گشنیز در گلدان و مقدار آبیاری گیاه گشنیز است. هنگام پرورش گشنیز باید به نکات زیادی توجه کرد. برای یادگیری نحوه پرورش گشنیز در گلدان ، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله 1- آماده سازی بذر برای جوانه زنی

برای کاشت گشنیز ، دانه ها را در یک ظرف کم عمق قرار دهید. بسیار مهم است که بذرها را در یک ظرف کم عمق برای یک دوره جوانه زنی سالم بگذارید. گرما و رطوبت مورد احتیاج برای جوانه زنی بهتر است در ظروف کم عمق به دست آید.

مرحله 2- دانه ها را مرطوب کنید

در ادامه مراحل کاشت گشنیز ، آب بریزید تا سطح بالای دانه ها پوشانده شود. سپس یک کیسه پلاستیکی روی ظرف قرار دهید تا محیط مرطوبی ایجاد شود که بذرها را تشویق به جوانه زدن کند. کیسه پلاستیکی گرمای مورد احتیاج برای جوانه زدن بذر را فراهم می سازد. بنابراین باید کیسه پلاستیکی را محکم دور آن ببندید.

مرحله 3- آن را برای چند روز کنار بگذارید

ظرف سرپوشیده را به مدت یک یا دو روز در مکانی آفتابی قرار دهید تا دانه های گشنیز جوانه بزنند (می بینید که جوانه های سفید از آنها بیرون می آید). در انتها مدت جوانه زدن بذر گیاه گشنیز می توانید با بستن محکم دور پوشش پلاستیکی کمی بیشتر صبر کنید.

مرحله 4- گلدان را آماده کنید

اگر می خواهید کاشت گشنیز را در گلدان انجام دهید ، یک لایه زهکش به ته گلدان اضافه کنید تا بذر گشنیز برای کاشت آماده شود. از آنجایی که گشنیز و سایر گیاهان مشابه احتیاج به زهکشی مناسب دارند ، برای زهکشی به ته گلدان سنگریزه یا آب اضافه نمایید. بعلاوه می توانید زهکشی را با استفاده از کاشی های شکسته یا خاک رس منبسط شده تامین کنید.

مرحله 5- با گونی بپوشانید

برای کاشت گشنیز ، لایه زهکشی را با یک تکه گونی بپوشانید. گونی با ساختار سوراخ دار خود از تخلیه آب اطمینان حاصل نموده و در عین حال از خروج خاک یا شن از ته گلدان جلوگیری می نماید. به همین علت می توانید ته دگلدان را با استفاده از یک تکه پارچه یا گونی آبکش کنید.

مرحله 6- بذرها را بکارید

برای کاشت گشنیز ، خاک کمپوست خود را به گلدانی که زهکشی را کامل نموده اید اضافه کنید. بعد از اینکه گلدان تا لبه پر از کمپوست شد ، بذرهای جوانه زده را در خاک قرار دهید و روی آنها را با یک لایه نازک کمپوست بپوشانید. پس از اتمام کار ، خاک را با آب اسپری کنید. بسیار مهم است که لایه کمپوستی که روی جوانه ها می پوشانید نازک باشد. ضخامت لایه برای رشد سالم جوانه ها بسیار مهم است.

مرحله 7- در مکانی آفتابی قرار دهید

گلدان با دانه های گشنیز را در مکانی روشن و آفتابی قرار دهید. این مکان می تواند یک پنجره ، بالکن یا تراس باشد. مقادیر نور خورشید ، دما و رطوبتی که بذرها برای جوانه زدن به آن احتیاج دارند بستگی به این دارد که آیا گلدان را در منطقه ای قرار دهید که نور غیر مستقیم دریافت می نماید یا خیر. بنابراین برای کاشت گشنیز ، گلدان را در جایی قرار دهید که به مدت طولانی نور خورشید در خانه شما نباشد و منتظر جوانه زدن بذرها باشید.

مرحله 8- خاک را مرطوب نگه دارید

برای کاشت گشنیز ؛ گیاه را به طور منظم آبیاری کنید تا مطمئن شوید که خاک مرطوب است و خشک نمی شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به نهال ها در روزهای اول از اسپری بهره ببرید. بعد از اینکه کمی رشد کردند و ساقه های قوی داشتند از ظرف آب استفاده نموده و طبق معمول آبیاری نمایید. اگر کمپوست را در گلدان مرطوب نگه ندارید ، بذرهای شما جوانه نمی زنند. بعلاوه برای رشد بذرهای جوانه زده باید به صورت دوره ای آبیاری کنید.

مرحله 9- گیاه را تغذیه کنید

به طور کلی گیاه گشنیز احتیاجی به تغذیه ندارد. با این حال ، اگر متوجه شدید رشد گیاه احتیاج به حمایت دارد ، هر دو هفته یک بار در اواخر بهار و تابستان آن را با کود مایع سبک تغذیه کنید. سعی کنید از کود همه منظوره برای کاشت گشنیز استفاده نمایید. کود مایع تضمین می نماید که گیاهان به فراوری برگ برای برداشت ادامه می دهند. از مصرف کودهای با محتوای پتاس بالا خودداری کنید ؛ زیرا باعث شکوفایی زودرس گیاه می شود.

مرحله 10- چه زمانی باید گشنیز برداشت کرد؟

اولین برداشت گشنیز خود را می توانید بعد از 4 تا 6 هفته داشته باشید. برگ های سبز روشن آماده برداشت هستند. ارتفاع بوته ها حدود 10 تا 15 سانتی متر است. اگر نمی خواهید بذرهای گیاه را جمع آوری کنید ، آنها را قطع نموده و به عنوان یک محصول برگشتی رفتار نمایید. برای جمع آوری دانه ها ، اجازه دهید گیاه بالغ و شکوفا شود. سپس می توانید رشد دانه ها را مشاهده نمایید. صبر کنید تا دانه ها بالغ شوند و درست قبل از آغاز ریختن از گیاه برداشت نمایند. برای جمع آوری دانه ها ، تمام ساقه ها را جدا نموده و روی کاغذ بگذارید تا خشک شوند.

پمنبع: اتاق
انتشار: 25 دی 1401 بروزرسانی: 25 دی 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1740

به "چگونه گشنیز را درپنجره پرورش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه گشنیز را درپنجره پرورش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید