تورهای چین: چین از داده ها گنجینه ملی می سازد

به گزارش مجله خزرکوه، کلان داده ها می توانند با اتصال دولت های مرکزی و محلی در قالب یک شبکه بزرگ، به فرایند اتوماتیکسازی حکمرانی یاری نمایند. چین در زمره کشورهایی است که این فرایند را در دستور کار قرار داده است.

تورهای چین: چین از داده ها گنجینه ملی می سازد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در شرایطی که کارشناسان غربی معتقدند دولت چین در حال سرکوب و کنترل شرکت های فناوری بزرگ این کشور است، به نظر می رسد که مقامات سیاسی این کشور، تمرکز خود را بر داده ها به عنوان ابزاری برای حکمرانی کارآمد و اتوماتیک، معطوف ساخته اند.

شورای دولتی جمهوری خلق چین، اخیراً طی یک سند سیاستی کلان متمرکز بر سال های 2021 و 2025، اعلام نموده است که پکن کوشش خود را برای افزایش تبادل داده ها میان بخش دولتی و خصوصی دو برابر نموده است.

بر اساس این سند که مدتی از تصویب و انتشار آن می گذرد، چین می خواهد نظارت دولتی و قابلیت های اینترنتی خود را که شامل زیرساخت های فناوری اطلاعات و پلتفرم های دیجیتالی می گردد، یکپارچه کند. در همین حال، نهادهای متولی اداره کشور در سطح محلی، استان ها و شهرداری ها موظف شده اند تا پلتفرم های دولتی به هم پیوسته ایجاد نمایند که به وسیله آن، دولت مرکزی بتواند جامعه را مدیریت کند و مردم نیز بتوانند به خدمات دسترسی یابند.

در سند یاد شده از حوزه هایی چون امنیت ملی، بهداشت عمومی، آموزش، مسائل قومیتی، مذهب، حیات وحش، محیط زیست، خدمات اقتصادی، حکومت قانون و به ویژه حمایت از نیروی کار و مبارزه با انحصار به عنوان حوزه هایی که حاکمیت قانون باید در آنها تقویت گردد، نام برده می گردد. کارشناسان پیش بینی می نمایند که با این شرایط، سرکوب مداوم شرکت های بزرگ فناوری برای سال های آینده ادامه خواهد داشت.

گنجینه ملی نو

دولت چین به منظور تحقق این سطح از حکمرانی دیجیتال بار دیگر خواهان به اشتراک گذاری داده ها میان دولت و سازمان های ارائه دهنده خدمات عمومی شده است. این سازمان ها می توانند شامل مشاغل بخش خصوصی نیز شوند. بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده، داده ها در سیستم ملی کلان داده های دولتی یکپارچه ذخیره می شوند و به منظور دستیابی به اهدافی چون نظارت بر بازار، تصمیم گیری اداری، قانون گذاری و اجرای قوانین، استخراج، تجزیه و تحلیل می شوند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، این برنامه، یادآور چهاردهمین برنامه پنج ساله چین است که در ماه مارس منتشر شد. برنامه یاد شده، داده ها را به عنوان یکی از تعداد کم مؤلفه های مؤثر عوامل فراوری در نظر می گیرد که پتانسیل آن باید برای افزایش فراوری ناخالص داخلی مورد استفاده قرار گیرد. سیاست یاد شده و سایر برنامه های مشابه، از ظهور انبوه پلتفرم های آنلاین ناشی می گردد که به سطح بالایی از داده نیز دسترسی دارند. این در حالی است که به نظر می رسد این پلتفرم ها با زیست بوم به هم پیوسته ای که اکنون پکن در نظر دارد، فاصله دارند و پذیرش به وسیله مشاغل خصوصی کند بوده است.

گزارش ها حاکی از آن است که بخش فناوری چین در ماه های اخیر، با سرکوب گسترده ای از سوی دولت این کشور روبرو شده است. در خلال این تغییر رویکرد پکن، شرکت های علی بابا و تنسنت به خاطر رفتار انحصاری و شرکت دی دی به خاطر چالش های امنیت سایبری، مورد انتقاد و فشار شدید قرار گرفته اند. با این وجود، کارشناسان معتقدند که که در حال حاضر هیچ پایانی برای سرکوب یاد شده، وجود ندارد و این تغییر رویکرد، تا حدودی ناشی از تاکید نو پکن بر امنیت داده ها در داخل مرزهایش ناشی می گردد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1460

به "تورهای چین: چین از داده ها گنجینه ملی می سازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورهای چین: چین از داده ها گنجینه ملی می سازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید