کاروانسرای وکیل کرمان به یکی از زیباترین هتل های سنتی تبدیل خواهد شد

به گزارش مجله خزرکوه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، کاروانسرای وکیل کرمان به یکی از زیباترین هتل های سنتی تبدیل خواهد شد.

کاروانسرای وکیل کرمان به یکی از زیباترین هتل های سنتی تبدیل خواهد شد

بازسازی کاروانسرای قجری وکیل که از سال 97 شروع شده، طی چندسال گذشته خبرساز بوده و انتظارها برای سرانجام آن رسانه ای شده بود که حالا میراث استان می گوید کار بازسازی به مرحله سرانجامی رسیده و منتظر تجهیز است.

آنطور که در منابع تاریخی آمده، این کاروانسرا که قدمتش به دوران قاجاریه بر می گردد، از بناهای مجموعه وکیل شهر کرمان بشمار می رود که ساخت آن در سال 1277 به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک حاکم کرمان شروع و در سال 1287 به دست فرزندش مرتضی قلی خان وکیل الملک تکمیل شد.

این بنای تاریخی از 2 طبقه تشکیل شده و 120 غرفه را در خود جای داده که تعداد حجره های آن در طبقه اول 81 باب و در طبقه دوم به 31 باب است و گچبری، کاشی کاری ها و تزئینات زیبا و باارزشی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان که از این بنای تاریخی به عنوان هتل بوتیک نام می برد می گوید مراحل سرانجامی بازسازی و بازسازی این بنا دردست انجام است.

فریدون فعالی تاکید نمود: در آینده نزدیک کاروانسرای وکیل یکی از زیباترین هتل های سنتی کشور خواهد شد که قرارداد احیا و بازسازی آن در سال 96 با سرمایه گذار بخش خصوصی منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا طی سالهای گذشته در معرض تخریب قرار داشت، توضیح داد: در این هتل بوتیک تعداد 60 اتاق و 144 تخت وجود دارد که ضمن افزایش فضاهای اقامتی توریستی کرمان، زمینه اشتغال 150 نفر را نیز به صورت مستقیم فراهم خواهد نمود. فعالی اعتبار اولیه بازسازی این کاروانسرا به وسیله سرمایه گذار را 10 میلیارد تومان اعلام نمود که در اجرا افزایش یافته است.

موقعیت خاص کاروانسرا

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان تاکید نمود: قرار گرفتن کاروانسرای وکیل در بافت تاریخی و مجاورت با بناهای تاریخی شهر کرمان، موقعیت مناسبی برای اقامت و بازدید توریستان را در این هتل فراهم می نماید.

وی ادامه داد: در بازسازی این مجموعه اقامتی سنتی سعی شده است با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی آن حفظ گردد و سرمایه گذار نیز بخوبی طرح را اجرا نموده است.

فعالی گفت: پس از اتمام عملیات بازسازی و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان، مراحل تجهیز و آماده سازی آن به وسیله سرمایه گذار انجام می گردد که امیدواریم در امسال به بهره برداری برسد.

وی در ادامه با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد تاریخی در استان کرمان تاکید نمود: کاروانسراها ظرفیت بسیار خوبی برای جذب توریست و یاری به رونق صنعت توریستی استان کرمان دارند که باید دیده شوند و برنامه ریزی برای استفاده مالی از آنها به مرحله تعریف و اجرا برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان کرمان گفت: آمادگی داریم بازسازی و استفاده از این کاروانسراهای تاریخی را پس از طی فرآیندهای قانونی به سرمایه گذاران و بخش خصوصی واگذار کنیم که ضمن بهره برداری مناسب از نابودی این بناهای ارزشمند تاریخی نیز جلوگیری گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1423

به "کاروانسرای وکیل کرمان به یکی از زیباترین هتل های سنتی تبدیل خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای وکیل کرمان به یکی از زیباترین هتل های سنتی تبدیل خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید