یک روز کامل ری گردی با بازدید از این جاذبه ها

به گزارش مجله خزرکوه، دیدنی های شهر ری

خیلی قبل تر از آن که تهران به این شکلی که ما می بینیم وجود داشته باشد و شهر ری، منطقه ای جنوب تهران شناخته گردد، این شهر وجود داشته و می توان گفت یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران محسوب می گردد. با اینکه بر سر قدمت اصلی شهر ری اختلافاتی دیده می گردد اما در باستانی بودن آن هیچ گونه شکی وجود ندارد. دیدنی های شهر ری هم به جاذبه های تاریخی بر می گردد و هم در آن جاذبه های طبیعی وجود دارد. در ادامه با خبرنگاران باشید تا با هم دیدنی های شهر ری را ببینیم و اولین سفر یک روزه به این مقصد را برنامه ریزی کنیم.

یک روز کامل ری گردی با بازدید از این جاذبه ها

حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

حرم حضرت عبدالعظیم را می توان مشهورترین بنای شهر ری دانست. در این جا می توانید در کنار حرم حضرت عبدالعظیم، از امامزاده طاهر و حمزه نیز زیارت کنید. در دوران صفویه بناهای متفاوتی به این منطقه اضافه شد و دیگر آثاری که در اینجا دیده می گردد از دوران سلجوقیان هستند. شما می توانید روزتان را با زیارت در این حرم آغاز کنید و سری هم به بازارهای اطراف آن بزنید.

چشمه علی شهر ری

یکی از معروف ترین دیدنی های شهر ری چشمه علی است که در کنار آن نشانه هایی از تمدن دیده می گردد که از آن ها می توان تپه باستانی و برج و باروهای قدیمی اشاره کرد. همچنین ظروف سفالی کهن و تاریخی در این منطقه دیده شده اند که در حفاری های سال 1934 و 1936 به دست آمدند. آثار دیگری نیز در این منطقه وجود دارند که محققانی که روی آن ها مطالعه کرده اند، قدمتشان را به عصر پارتیان، ساسانیان و تیموریان نسبت داده اند. در مورد خود چشمه این گفته وجود دارد که از جاجرود و قیطریه نشأت می گیرد. می توان گفت که یکی از بهترین کردهای این منطقه، نقش برجسته های باستانی است که در دیوار تپه در کنار چشمه دیده می گردد و به دستور فتحعلی شاه احداث شده اند.

تپه باستانی چشمه علی

در کل قدمت این منطقه به 8 هزار سال پیش به زمانی بر می گردد که مردم به دلیل وجود آب در اطراف آن سکونت می کردند. تپه باستانی چشمه علی را می توان یکی از قدیمی ترین آثار در شهر ری دانست. برج و باروهای تپه که در طول سال های بعد از سکونت در آن جا ساخته شده اند، در حال حاضر موجود می باشند و بخشی از آن ها بازسازی شده اند.

برج طغرل

یکی دیگر از دیدنی های شهر ری برج طغرل است که در شرق آرامگاه ابن بابویه قرار گرفته است. ارتفاع برج طغرل 20 متر است و مساحت آن به حدود 45 مترمربع می رسد و مصالحی که برای ساخت آن استفاده شده است، خشت و آجر هستند. قدمت برج طغرل به دوره سلجوقیان بر می گردد و می توان یکی از ویژگی های خاص آن را کاربرد آن به عنوان ساعت آفتابی دانست. این برج که در جهتهای اصلی عبور و مرور کاروان ها و مسافران بوده است در شب هایی که مهتاب در آسمان نبود، با آتشی که در بالای باروی آن روشن می شد، جهت را مشخص می کرد و نوری به اطراف می تاباند.

آتشکده بهرام

یکی از آثاری که از زمان ساسانیان در شهر ری به جای مانده است آتشکده بهرام یا آتشکده ری (تپه میل) می باشد که در نزدیکی این شهر قرار گرفته است. شما برای اینکه بخواهید از این آتشکده بازدید کنید باید در جنوب شرقی شهر ری به سمت ورامین 12 کیلومتر را طی کنید و در روی تپه ای در قلعه نو بخش کهریزک آن را مشاهده نمایید. برخی اعتقاد دارند افرادی که از دور این تپه را می دیده اند، بقایای کاخ را شبیه به دو پایه می دیدند که به همان دلیل این تپه به میل نیز معروف شده است. بخشی از این آتشکده زمانی که اسکندر به ایران حمله کرد تخریب شد و در حال حاضر قسمتی از چهارطاقی آن به جای مانده است.

بقعه جوانمرد قصاب

از دیگر دیدنی های شهر ری بقعه جوانمرد قصاب می باشد که در بزرگراه شهید رجایی و در سه راه علی آباد واقع است. این بنا را به شکل چهار ضلعی مشاهده می کنید که هر طرف آن طولی حدود 10 متر دارد. قبری در داخل آن دیده می گردد که البته هویت واقعی آن کاملا مشخص نیست زیرا افرادی می گویند که جوانمرد قصاب در آن جا دفن شده و برخی نظرهای دیگری دارند. ارتفاع این قبر حدود 1 متر است.

دژ رشکان

در چهارراه خط آهن شهر ری، دژهایی وجود دارند که در قدیم برای محافظت از شهر ساخته شده بودند. از مصالحی که برای ساخت این دژ به کار رفته می توان لاشه سنگ و ساروج را نام برد. روی دژ سوراخ هایی وجود دارند که سربازان می توانستند از میان آن ها از طریق تیر و کمان از داخل محافظت کنند. آثاری در این بنا کشف شده است که به دوران های مختلف تاریخی برمی گردند، برای مثال ظروف سفالی موجود در اینجا از عهد اشکانی، ساسانی و اسلام به دست آمده است. همچنین سکه هایی در اینجا یافت شده که به قرن اول یا دوم هجری و همچنین قبل از ورود اسلام برمی گردند.

ابن بابویه

در گورستان قدیمی تهران که در شهر ری واقع بود، بنایی وجود دارد که به ابن بابویه معروف است. در این بنا می توانید یک بقعه، حرم، گنبد و صحن مشاهده کنید و کتیبه ای از یکی از خوشنویسان برتر تاریخ به نام شیواری میرزا عمو را ببینید که به خط نستعلیق نوشته شده است.

آب انبار آراد

از دیگر دیدنی های شهر ری آب انبار آراد است که در روستایی با همین نام در بخش فشافویه شهر ری وجود دارد. این بنا که بادگیرش شما را به یاد شهر یزد می اندازد یک آب انبار خاص است که علاوه بر بادگیرها دارای یک گنبد می باشد. ارتفاع این گنبد 10 متر است، کله قندی می باشد و از خشت بنا شده است. یکی از زیبایی های این بنا وجود یک نورگیر فانوسی است که در بالای گنبد دیده می گردد و مشبک است.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1548

به "یک روز کامل ری گردی با بازدید از این جاذبه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روز کامل ری گردی با بازدید از این جاذبه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید