10 علت برای خستگی بعد از کار و راهکارهای کاهش آن

به گزارش مجله خزرکوه، آیا وقتی از سر کار به خانه می روید احساس خستگی می کنید؟ علتی برای خستگی بعد از کار وجود دارد یا احتمالاً چندین علت وجود دارد. احساس خستگی بعد از کار طبیعی است، اما راه هایی نیز برای کاهش آن و کاهش خستگی وجود دارد.

10 علت برای خستگی بعد از کار و راهکارهای کاهش آن

بیایید ده علت برای اینکه چرا بعد از کار خیلی خسته هستید را آنالیز کنیم و راه هایی برای مبارزه با آنها و برطرف مسائل و پیامدهایش ارائه دهیم!

1. زمان زیادی را صرف تماشای صفحه نمایش می کنید

اگر در دفتر کار می کنید، احتمالاً چندین ساعت در روز با رایانه کار می کنید. در حالی که برای بسیاری از ما این کار عادی شده است، سالم نیست!

چشمان ما ممکن است از خیره شدن به صفحه نمایش در تمام طول روز خسته شوند و رنگ های صفحه ما واقعاً بر روحیه ما تأثیر می گذارد.

مبارزه با این مشکل: استراحت از صفحه نمایش! بله، به همین سادگی است. با نگاه کردن به دور از صفحه نمایش - یا بستن چشمانتان - به مدت یک دقیقه یا بیشتر، هر 20 دقیقه یا در صورت احتیاج بیشتر به چشمان خود استراحت دهید.

این به ماهیچه های چشمان شما برای خواندن متن یا اسکن تصاویر استراحت می دهد. این به مغز شما نیز کمی استراحت می دهد.

و اگر مرتباً سردرد می گیرید، آزمایش چشم را نزد چشم پزشک انجام دهید زیرا ممکن است برای کار به عینک احتیاج داشته باشید.

2. شما از تمام تعاملات شخصی خسته شده اید

هر چقدر هم که اجتماعی و برون گرا باشید، طبیعی است که از تعامل با دیگران کمی احساس خستگی کنید - به خصوص کسانی که لزوماً از بودن کنار آنها لذت نمی بریم!

چت کردن با دوستانتان برای ساعت ها خسته کننده نیست زیرا آنها را دوست دارید.

رد و بدل کردن صحبت های کوچک با همکاران یا نشستن در جلسات با مدیران با آن یکسان نیست.

می تواند سطح انرژی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این امر مخصوصاً اگر فردی درونگرا باشید صادق است.

طبیعی است که پس از تعامل با مردم در طول روز احساس خستگی کنید اما راه هایی وجود دارد که می توانید به خودتان یاری کنید.

مبارزه با این مشکل: سعی کنید تا حد امکان تعاملات خود را محدود کنید. وقتی آشپزخانه خالی است، به جای پیوستن به جمعیت، از جا بعضیزید و چای یا قهوه درست کنید.

ناهار را در دفتر بخورید و هدفون خود را وصل کنید تا پشت میزتان غذا بخورید (اگر می خواهید از دعوت شدن به بیرون پرهیز کنید، به افرادی که با آنها کار می کنید بگویید!).

جلسات را تا حد امکان کوتاه نگه دارید و در عین حال مودب باشید.

ممکن است کمی ناخوشایند به نظر برسد، اما هیچ کس فکر نمی نماید که شما به خاطر داشتن اوقاتی آرام هرازگاهی بی ادب هستید و این به شدت به سطح انرژی شما یاری می نماید.

3. در شغل پر استرسی هستید

اگر در یک محیط پر استرس هستید، مطمئناً در خاتمه روز احساس خستگی و فرسودگی خواهید کرد.

وقتی استرس داریم انرژی زیادی مصرف می کنیم - گاهی اوقات حتی کالری بیشتری می سوزانیم و ممکن است علائم فیزیکی مانند درد و گرفتگی داشته باشیم.

جای تعجب نیست که بدن و فکر ما در هنگام استرس زودتر خسته می شوند.

مبارزه با این مشکل: سعی کنید در حین کار راه هایی برای کاهش استرس بیابید. این ممکن است به معنای استراحت بیشتر، خوردن اندازهی غذای سالم یا حتی گوش دادن به یک فهرست پخش موسیقی باشد.

می توانید به موسیقی آرامش بخش گوش دهید، بیرون بروید و اگر احتیاج به صحبت های هیجان انگیز دارید با کسی که دوستش دارید تماس بگیرید، یا به حمام بروید و برای چند دقیقه مراقبه کنید.

هر کاری که می توانید برای کاهش سطح استرس خود در محل کار انجام دهید، واقعاً در سطح انرژی و خستگی بعد از کار شما تفاوت ایجاد می نماید.

4. شما در یک شغل فیزیکی هستید

ممکن است شغلی داشته باشید که جنبه های فیزیکی زیادی دارد - شاید تمام روز روی پاهای خود می ایستید یا مجبور هستید چیزهای سنگین حمل کنید یا لباسی محدودکننده بپوشید.

اگر شغل شما به این معنی است که همواره در حال حرکت هستید، جای تعجب نیست که وقتی به خانه می رسید خسته شده اید!

بدن ما طوری ساخته نشده است که دائماً حرکت کند، بنابراین یک جابجایی طولانی، راه رفتن و ایستادن واقعاً می تواند تأثیرات خود را بر سطح انرژی ما بگذارد.

مبارزه با این مشکل: سعی کنید قبل از کار چیزی متعادل و مغذی میل کنید و برای یک میان وعده سریع انرژی زا مانند میوه یا آجیل وقت بگذارید.

قبل و بعد از شیفت، به خوبی بدن را کشش دهید به خصوص عضلاتی که بیشتر از آنها استفاده می کنید و زمانی که به خانه رسیدید یک دوش آب گرم بگیرید تا به آرامش خود یاری کنید.

اطمینان از اینکه بدن شما برای یک روز فیزیکی آماده است، از نظر کاهش خستگی شدیدی که هنگام بازگشت به خانه تجربه می کنید، بسیار یاری خواهد نمود.

5. شما به میزان کافی از مغز خود استفاده نمی کنید و خسته شده اید

واقعاً مشغول بودن می تواند ما را خسته کند اما بعلاوه خستگی بعد از کار می تواند ناشی از به میزان کافی مشغول نبودن باشد!

اگر روز را با احساس خستگی به خاتمه می رسانید، ممکن است به این علت باشد که به میزان کافی برای مشغول کردن فکر خود کار نکرده اید.

گاهی اوقات، مغز ما از استفاده نکردن خسته می گردد یا به علت کمبود تحریک به خواب آلودگی عادت می نماید یا احساس می کنیم از نظر فکری تخلیه می شویم زیرا مغز ما سیگنال هایی از کسالت، ناامیدی و حتی خشم دریافت می کند.

اگر متوجه شدید که از کمبود کاری که باید انجام دهید یا از اینکه چقدر احساس بی ثمری می کنید، آزرده خاطر می شوید، ممکن است علت آن افت آخر روز باشد.

مبارزه با این مشکل: بنابراین، مشغول بودن واقعا برای سطح انرژی ما خوب است؟ بله! اگر بتوانید یک رسانه شاد پیدا کنید، بسیار کمتر خسته خواهید شد و بهره وری بیشتری خواهید داشت.

سعی کنید برای هر روز (یا هر ساعت، اگر یاری می نماید) اهدافی را برای خود معین کنید و مطمئن شوید که هر چند وقت یکبار کاری را که انجام می دهید تغییر دهید.

برای جلسه صبح یک ضرب الاجل اختصاص دهید و سپس مدیریتی برای آن معین کنید.

اختلاط همه چیز به شما یاری می کند تا روی کاری که انجام می دهید تمرکز بیشتری داشته باشید و فکرتان را از بی حوصلگی و کسل شدن باز می دارد.

6. به غذا و مواد مغذی بیشتری احتیاج دارید

این یک مسئله رایج برای مردم در زندگی روزمره است و زمانی که ما در محل کار هستیم تفاوتی ندارد.

با عجله بیرون آمدن از خانه در صبح، باعث می گردد بسیاری از ما صبحانه سالم و کامل نمی خوریم و همین می تواند منجر به خستگی بعد از کار گردد.

ممکن است هنگام ناهار آنقدر مشغول باشیم که در نهایت فقط یک ساندویچ سوپرمارکتی یا کمی تنقلات بخوریم.

در حالی که این واقعاً رایج است اما برای بدن ما خوب نیست و در واقع می تواند باعث گردد ما احساس خستگی کنیم!

خوردن غذا با مواد مغذی کم، تأثیر زیادی بر سطح انرژی ما دارد و می تواند به این معنا باشد که بعد از کار به خواب رویم.

مبارزه با این مشکل: تمام کوشش خود را بکنید تا صبح (یا قبل از آغاز شیفت کاری) چیزی بخورید. اگر می توانید غذای خود را از شب قبل آماده کنید. جو دوسر یک شب مانده یک گزینه آسان و مغذی است یا در صورت تمایل می توانید اندازهی میوه را برش دهید.

سعی کنید برای خود یک ناهار بسته بندی شده نیز درست کنید. این باعث صرفه جویی در پول شما هم می گردد و به این معنی است که چیز خوشمزه ای برای ادامه روز دارید. برای مقابله با کسلی بعد از ظهر خود، چند میان وعده سالم بخورید.

7. حالت بدن تان شما را خواب آلود می نماید

ممکن است عجیب به نظر برسد اما نحوه نشستن شما بسیار بیشتر از کمردرد بر بدن شما تأثیر می گذارد! این می تواند باعث مسائل گوارشی گردد، بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و باعث خستگی گردد.

اگر اغلب هنگام ترک محل کار کمی احساس درد و خواب آلودگی می کنید، احتمالاً به این علت است که روی جایگاه خود می خوابید یا بی حال می نشینید و از صاف نشستن خبری نیست.

هر چه بدن ما بیشتر در موقعیت های غیرطبیعی قرار گیرد، علائم خاصی بروز می نماید.

مبارزه با این مشکل: کوشش کنید تا روی شرایط بدن خود کار کنید! در صورت احتیاج می توانید آلارم هایی را روی تلفن خود به عنوان یادآور تنظیم کنید - صاف بنشینید یا بلند شوید و اندام های خود را کمی تکان دهید.

محل کار شما احتمالاً دارای زیرپایی هایی است که می تواند به شما یاری کند روی شرایط نشستن خود کار کنید، بعلاوه در صورت احتیاج، تکیه گاه های کمری و بالشتک پشتی را بهره ببرید. در بعضی از کشورها، این یک تعهد قانونی است، بنابراین قطعا ارزش آنالیز دارد!

8. به میزان کافی استراحت نمی کنید

اگر وقتی از سر کار به خانه می روید واقعاً احساس خستگی می کنید، ممکن است به این علت باشد که به طور منظم استراحت نمی کنید.

این نوع با مسائل مربوط به زمان خیره شدن با صفحه نمایشگر ارتباط دارد، اما بعلاوه می تواند فقط به عنوان موردی باشد که مغز خود را بیش از حد بارگذاری می کنید.

اگر به میزان کافی استراحت نکنید، مغزتان دائماً مملو از ایمیل ها، موسیقی و مکالمات می گردد!

اضافه بار حسی یک چیز واقعی است.

مبارزه با این مشکل: یک زنگ ساعت را روی تلفن خود تنظیم کنید و به خودتان 5 دقیقه یا بیشتر فرصت دهید تا مغزتان را ریست کنید و کمی نفس بکشید.

پاهایتان را دراز کنید، بهانه ای برای هواگیری پیدا کنید و در طول روز سرحال باشید تا زمانی که به خانه می رسید انرژی بیشتری داشته باشید.

9. به میزان کافی هیدراته نیستید

آب محصول معجزه آسایی است که همه ما می خواهیم اما واقعا به میزان کافی از آن استقبال نمی کنیم! این به پوست، موهای ما و سطح انرژی ما یاری می نماید!

اگر در اواخر روز خوابتان می آید، ممکن است به علت کم آبی بدن باشد. هر چه آب در بدن ما کمتر باشد، بیشتر خسته می شویم. به همین راحتی!

مبارزه با این مشکل: یک بطری آب را در ساعاتی از روز کنار خود بگذارید تا بدانید در هر نقطه از روز چه اندازه آب باید بنوشید.

برای بلند شدن و خوردن نوشیدنی، زنگ هشداری را روی تلفن خود تنظیم کنید. برای خود نمودار ستاره ای بسازید یا اپلیکیشنی را دانلود کنید که به شما یاری می نماید مصرف آب روزانه خود را پیگیری کنید.

هر کاری که انجام می دهید، سعی کنید با آن سازگار باشید. اگر به شما یاری می نماید بیشتر بنوشید می توانید کمی افزودنی سالم مثل لیمو به آب اضافه کنید یا اگر آب سرد را ترجیح می دهید آن را یک شب فریز کنید!

10. به علت قند و کافئین بیش از حد در حال افول هستید

ممکن است تا حدود ساعت 2 بعد از ظهر کاملاً احساس خوبی داشته باشید. اگر روزتان تا اوایل بعد از ظهر که ناگهان خسته و نیمه خواب پشت میزتان هستید خوب پیش می رود، تنها نیستید.

این می تواند به علت طیفی از چیزها باشد - می تواند نتیجه فیزیکی خوردن یک ناهار سنگین یا کاهش انرژی به علت سقوط قند باشد. اگر بعد از ناهار یک میان وعده شیرین و قهوه میل کنید، می تواند باعث گردد که وقتی به خانه می آیید احساس خستگی زیادی کنید.

مبارزه با این مشکل: سعی کنید سطح قند و کافئین را در طول روز متعادل نگه دارید به خصوص بعد از ظهر و سعی کنید ناهار سبک تری داشته باشید تا زیاد سیر نشوید و خواب آلود نشوید!

پیاده روی سریع بعد از ناهار واقعا می تواند به شما یاری کند. اگر احساس می کنید برای گذراندن بعد از ظهر به کافئین احتیاج دارید، ابتدا یک لیوان آب سرد بنوشید. گاهی اوقات، خستگی ناشی از کم آبی بدن است، بنابراین ارزش آن را دارد که قبل از خوردن قهوه اندازهی آب را امتحان کنید.

اگر هنوز هم به قهوه علاقه دارید، به سراغ یک شات (یا بدون کافئین!) بروید و از سیروپ های شیرین کننده پرهیز کنید.

هر چه بعد از ظهر بتوانید بدن خود را متعادل نگه دارید، بعد از کار انرژی بیشتری خواهید داشت.

منبع:

aconsciousrethink

منبع: هفت گنج
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1458

به "10 علت برای خستگی بعد از کار و راهکارهای کاهش آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 علت برای خستگی بعد از کار و راهکارهای کاهش آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید