10 نکته مهم که برای اجاره خانه حیاط دار باید به آن ها توجه کرد

به گزارش مجله خزرکوه، در شرایط کنونی جامعه که تقاضا برای خرید و اجاره واحدهای مسکونی با متراژ پایین بیشتر است، خانه های حیاط دار متقاضیان خاص خود را دارند. در گذشته حیاط دار بودن خانه ها، یکی از اصلی ترین مزیت آن ها به شمار می رفت؛ اما با رشد جمعیت و افزایش نرخ شهرنشینی، آپارتمان و واحد های مسکونی، جایگزین خانه های حیاط دار شدند. گرچه اغلب آپارتمان های نوساز، دارای حیاطی کوچک هستند؛ اما خانه هایی با حیاطی مستقل و شخصی، بی شک مزایای خاص خود را دارند.

10 نکته مهم که برای اجاره خانه حیاط دار باید به آن ها توجه کرد

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

آپارتمان های قدیمی یا خانه های کلنگی بیشترین آمار املاک مسکونی با حیاط عظیم را به خود اختصاص داده اند؛ چرا که مهندسان و صاحبان املاک مسکونی ترجیح می دهند متراژی که قرار است برای حیاط در نظر گرفته گردد، صرف افزایش مساحت مفید ملک نمایند. بنابراین اگر به دنبال خرید یا اجاره خانه هستید، باید کمی ذهنیت خود را تغییر دهید؛ زیرا یافتن خانه حیاط دار نوساز کمی مشکل خواهد بود. البته تعداد خانه های حیاط دار که با بازسازی و نوسازی اصولی، قابل سکونت هستند هم زیاد است.

انتظارات خود را اولویت بندی کنید

برای اجاره خانه حیاط دار بهتر است هدف خود را به روشنی معین کنید. این کار برای طی کردن مراحل بعدی یاری به سزایی خواهد نمود. اگر به دنبال فرصتی برای لذت باغبانی و اداره فضای سبز کوچک یا خواستار فضایی برای بازی بچه ها هستید، یا هدف شما داشتن استخری کوچک در حیاط خانه است، همه را به طور واضح اولویت بندی کنید.

ممکن است قصد داشته باشید از حیاط خانه به عنوان پارکینگ یا برای تجمع های کوچک بهره ببرید. در هر صورت باید به درستی احتیاج های خود را بشناسید؛ زیراهمه این موارد می توانند در انتخاب شما تاثیرگذار باشند.

اجاره خانه حیاط دار در مناطق مختلف شهر، احتیاجمند آنالیز اصولی است که به طور معمول جدا از آنالیز خود خانه انجام می گردد. در این مطلب قصد داریم به آنالیز نکات مهم در انتخاب خانه حیاط دار مناسب بپردازیم.

در آنالیز یک خانه حیاط دار توجه به موارد زیر لازم است:

1- سن خانه

سن خانه ای که انتخاب می کنید، بدون شک ارتباط مستقیم با قیمت و اجاره بهای آن دارد. انتخاب خانه های کلنگی به شرطی مناسب و مقرون به صرفه است که هزینه های تعمیرات و هزینه های جانبی را متحمل نشوید. چنین خانه ای حتما باید بازسازی شده باشد؛ در غیر این صورت مسائل زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت. البته خانه های حیاط دار ویلایی نوساز از دیگر گزینه های پیش روی شما هستند. این خانه ها گرچه دارای اجاره بهای بیشتری هستند؛ اما به یاری تکنولوژی روز و مصالح جدید، با ایمنی و استحکام بیشتری ساخته شده اند. حیاط این خانه های نوساز معمولا دارای فضای سبز و دکورهای چشم نوازی هستند.

2- متراژ و ابعاد حیاط

فارغ از متراژ خانه و ابعاد آن، باید به اندازه حیاط خانه هم توجه کنید. این که ابعاد حیاط مطابق با خواسته ها و انتظارات شما باشد، موضوعی بسیار مهم است. اگر تصمیم دارید از حیاط به عنوان محلی برای پارک خودرو بهره ببرید باید نسبت اندازه خودرو و حیاط را بسنجید. نکته مهم دیگر این است که ابعاد حیاط به شکلی باشد که بتوان از امکانات آن بهترین بهره را برد. هر مقدار ابعاد یک ملک مسکونی یا حیاط خانه، به شکل مربع نزدیک تر باشد، برای اجاره یا خرید و حتی برای ساخت و ساز ملک بهتر است. به عنوان مثال: یک حیاط با ابعاد 35×30 بهتر از حیاطی با ابعاد 25×40 خواهد بود.

3- امنیت خانه

امنیت خانه از مواردی است که حساسیت بالایی را در زمان اجاره یا خرید برای همه افراد ایجاد می نماید. به طور معمول خانه های حیاط دار قدیمی، دارای دیوارهایی کوتاه و بدون حفاظ هستند که برای افراد سودجو به راحتی قابل دسترس خواهند بود. بنابراین در بازدید از یک خانه حیاط دار باید به راه های دسترسی، تعداد درب ها، وجود حفاظ روی دیوارها و پنجره ها، قفل ها و… توجه کنید. از دیگر مسائلی که در بخش امنیت خانه حیاط دار باید به آن اشاره نمود؛ امنیت درب های خانه است. بسیاری از خانه های حیاط دار قدیمی، پس از بازسازی، درهای اتوماتیک و ریموت دار را جایگزین درب های قدیمی نموده اند. آنالیز درها، تعداد ریموت ها و اطمینان از عملکرد صحیح آن ها را در نظر داشته باشید.

4- شمالی یا جنوبی بودن خانه

ملکی که در جنوب یک خیابان یا گذر واقع شده است را جنوبی و ملکی که در شمال یک خیابان یا گذر قرار گرفته باشد شمالی می گویند. املاک جنوبی نورگیری بیشتری نسبت به املاک شمالی دارند. بنابراین در انتخاب خانه حیاط دار برای اجاره یا خرید به این نکته دقت کنید. اگر خانه منتخب شما جنوبی باشد، بیشتر از نور طبیعی بهره مند می شوید که فارغ از مزایای استفاده از نور خورشید، می توانید هزینه های جانبی را کاهش دهید. شمالی یا جنوبی بودن ملک یکی از مهم ترین نکات سرمایه گذاری در خانه های گلنگی محسوب می گردد. در ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید نیز، جنوبی بودن یک ملک مزیت مهمی به شمار می رود.

5- وجود یا عدم وجود حوض و استخر

اگر خانه حیاط داری که انتخاب نموده اید، دارای استخر یا حوض است؛ باید نکاتی را آنالیز کنید. از جمله صحت کارکرد پمپ، عایق بندی دیواره های حوض و استخر، آنالیز لوله خروجی آب برای تخلیه حوض یا استخر، حفاظ برای استخر های عمیق، روکش برای استخرها، رنگ و تمیزی دیواره های حوض و استخر و… از جمله مواردی هستند که احتیاجمند دقت و توجه بیشتری در بازدید از خانه حیاط دار برای اجاره یا خرید خواهند بود.

همچنین محل قرارگیری حوض یا استخر در حیاط خانه، یکی دیگر از مواردی است که باید به آن اشاره کنیم. گاهی به دلیل محل نامناسب قرارگیری حوض و استخر در یک حیاط عظیم، نمی توان آن طور که باید و شاید از حیاط خانه استفاده کرد. در بیشتر خانه های قدیمی، حوض در وسط حیاط واقع شده است. این شرایط اجازه بهره برداری مناسب از مساحت حیاط را به شما نخواهد داد؛ اما در خانه های نوساز حوض، استخر یا آبنما در گوشه حیاط قرار گرفته اند.

6- فضای سبز

اگر علاقه مند به ایجاد فضای سبز هستید، در بازدید برای اجاره خانه حیاط دار، شرایط باغچه ها و فرصت باغبانی کردن را در نظر داشته باشید. تعداد باغچه ها و شکل ظاهری آن ها، امکان آبیاری کردن گیاهان و هزینه ای که این کار برای شما به دنبال دارد؛ از جمله نکاتی است که در این بخش باید به آن اشاره کنیم. گاهی حیاط خانه ای که قصد خرید یا اجاره کردن آن را دارید به شکلی است که می توان مساحت باغچه را افزایش یا کاهش داد. بنابراین اگر تعداد یا مساحت باغچه با خواسته ها و انتظارات تان منطبق نبود، با آنالیز شکل کلی حیاط برای تغییر آن اقدام کنید.

7- کف حیاط

کف بیشتر حیاط های خانه های قدیمی با موزاییک پوشانده شده است. اگر خانه منتخب شما بازسازی نشده باشد، بدون شک با موزاییک هایی شکسته روبرو خواهید شد؛ اما در خانه های جدیدتر یا بازسازی شده، از سنگ هایی مقاوم برای پوشاندن کف حیاط استفاده می نمایند. دقت کنید کف حیاط خانه موردنظر گود نشده باشد. این شرایط که به آن نشست خانه نیز می گویند مسائلی از قبیل آب گرفتگی در زمان بارش باران و برف برای شما به همراه خواهد داشت.

8- تامین نور در شب

اگر حیاط خانه مورد نظر شما وسیع باشد، باید برای تامین نور مناسب حیاط در شب، به فکر راه حل باشید. حیاط خانه در برخی از فصول سال می تواند مکان اصلی برای تجمع های محبت آمیز و خانوادگی باشد. بنابراین فراهم آوردن نور مناسب حیاط در شب، از نکات مهمی است که باید آن را در نظر بگیرید. نباید فراموش کنید در بازدید از خانه های حیاط دار، سیم کشی های برق حیاط و محل قرارگیری روشنایی ها و نورپردازی صحیح را آنالیز کنید. در حیاط هایی با متراژ بالا، باید دقت کنید که تمام نقاط حیاط از نور کافی برخوردار باشند. این موضوع از نظر امنیتی نیز به سود شما خواهد بود.

9- مشرف بودن حیاط

خانه های قدیمی در محله هایی که بافت قدیمی دارند، کمتر با مشکل مشرف بودن روبرو می شوند. در خانه های نوساز ویلایی به دلیل مجاورت با ساختمان ها و آپارتمان های نوساز چندین طبقه، این موضوع با مسائل عدیده ای همراه است.

رفت و آمد و فعالیت در حیاط خانه ای که در معرض دید ساکنان ساختمان های مجاور واقع شده است، برای هر فردی ناخوشایند است. حساسیت این موضوع با وجود استخر در حیاط خانه ای که قصد اجاره کردن آن را دارید، بیشتر می گردد. اگر مشرف بودن حیاط تنها مشکل شما با چنین خانه ای است، می توانید روی دیوارهای حیاط حفاظ های بلندتری را تعبیه کنید. البته به شرطی که این حفاظ ها تاثیر زیادی روی نور حیاط و خانه نگذارند.

10- آنالیز لوله کشی و فاضلاب

آنالیز لوله کشی حیاط وسیستم فاضلاب از بروز مسائل بعدی در آینده پیشگیری خواهد نمود. در بازدید خانه های حیاط دار قدیمی حتما از مالک خانه درباره سیستم فاضلاب سوال کنید. این نکته که فاضلاب خانه به سیستم فاضلاب شهری متصل باشد، بسیار مهم است. همچنین شما باید محل قرارگیری چاه فاضلاب قدیمی را بدانید و در صورت احتیاج از مالک بخواهد که این چاه را مسدود کند.

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 509

به "10 نکته مهم که برای اجاره خانه حیاط دار باید به آن ها توجه کرد" امتیاز دهید

2 کاربر به "10 نکته مهم که برای اجاره خانه حیاط دار باید به آن ها توجه کرد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته مهم که برای اجاره خانه حیاط دار باید به آن ها توجه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید