8 گام برای دوستی با محیط زیست

به گزارش مجله خزرکوه، 1. به کارهایی که روزانه انجام می دهید توجه کنید

هر تصمیمی که در طول روز می گیرید می تواند با محیط زیست در ارتباط باشد. از آب خوردن و نحوه پخت غذا گرفته تا رفتن به سفر و خرید کردن، همگی در طبیعت اثرگذار است. در هر گامی که برمی دارید کافیست از خود بپرسید: این کار من به محیط اطرافم آسیب می رساند یا خیر؟

8 گام برای دوستی با محیط زیست

چه در سرکار چه در خانه، زباله های تان را تفکیک کنید

2. حفاظت از محیط زیست را تمرین کنید

با آگاهی نسبت به منابع طبیعی که به طور روزمره با آن ها در ارتباط هستید، راه هایی برای حفظ و نگهداری آن ها بیابید. این راه ها می تواند خیلی ساده باشد مثل خاموش کردن چراغ وقتی از اتاق خارج می شوید یا بستن شیر آب موقع مسواک زدن، تعمیر شیرهایی که چکه می کنند و.... البته موارد پیچیده تر هم هست مثلا چیدمان وسایل خانه تان یا حتی ساخت یک خانه که با محیط زیست سازگار باشد.

موقع مسواک زدن با یک لیوان آب، مسواک بزنید.

3.در مصرف آب صرفه جویی کنید

آب یکی از منابع طبیعی است و تا به خانه ما برسد انرژی بسکمک صرف آن می شود. هر چه آب کمتر مصرف کنیم در مصرف انرژی هایی که برای تهیه و رساندن این منبع طبیعی استفاد ه می شود، صرفه جویی کرده ایم.

همیشه موقع شست شوی سبزیجات و میوه ها حجم زیادی از آب هدر می رود

4. اخلاق تان را در سفر تغییر دهید

هنگام سفر کیسه نایلون و مواد پلاستیکی با خود نبرید. بطری آب آشامیدنی تان بهتر است یکبار مصرف نباشد و اگر بود، از قلم نیاندازید تا در محیط اطراف تان رهایش نکنید. به درختان آسیب نزنید و از چوب آن ها برای درست کردن آتش استفاده نکنید. شما چه راه کارهای دیگری می دانید؟

از فلاسک یا قمقمه استفاده کنید. خیلی بهتر است تا برای هر سفر کلی بطری پلاستیکی آب مصرف کنید.

5. با خریدتان به محیط زیست توجه کنید!

با خرید کردن هم می توان به محیط زیست کمک کرد. بهانه ای بیابید و به دوستان تان هدایایی از موسسات دوستدار محیط زیست بدهید. تعداد این موسسات کم هم نیست.

موسسه یوزپلنگ ایرانی با فروش این ماگ ها و دیگر محصولاتش در فروشگاه اینترنتی خود برای حفظ یوز ایرانی تلاش می کند.

6. کاهش، استفاده مجدد، بازیافت

این سه را هرگز از قلم نیاندازید. در انجام هرکاری از خود بپرسید که برای استفاده از منابع چگونه می توان این سه را به کار گرفت. کاهش به معنی کم کردن مصرف منابع و محصولات است. استفاده مجدد یعنی تا آن جایی که می توانیم به جای دور ریختن مواد و وسایل مصرفی سعی کنیم در صورت امکان مجددا از آن ها استفاده کنیم. بازیافت یعنی تبدیل محصولات و مواد مصرف شده به مواد خام اولیه برای تولید محصولاتی دیگر. با این تفکر، اتلاف انرژی و آسیب به منابع طبیعی بسیار کاهش می یابد.

فقط کمی خلاقیت می تواند از بطری های معمولی پلاستیکی کلی اثر جالب هنری بسازد.

7. عضو گروه های دوستدار محیط زیست شوید

با عضویت در این گروه ها با اصول ساده زیست محیطی آشنا می شوید. در مواقع ضروری می توانید به آن ها کمک کنید. این گروه ها را به دوستان تان معرفی کنید.

8. از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

بهترین کاری که این روزها برای حفظ محیط زیست می توان انجام داد، استفاده نکردن از وسایل شخصی برای رفت و آمد در سطح شهر است. از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. دوچرخه هم گزینه مناسبی است. بعضی روزها برای رفتن به سرکار یا دیدار دوستان تان دوچرخه سواری کنید. البته به نکات ایمنی در این مورد حتما توجه کنید.

وقتی از دوچرخه استفاده می کنید، هم خودتان بهتر نفس می کشید هم زمین

منبع: دالاهو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 201

به "8 گام برای دوستی با محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 گام برای دوستی با محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید