اسناد و مدارک ایجاد یک میلیون شغل در دولت سیزدهم کجاست؟

به گزارش مجله خزرکوه، افزایش قابل توجه اشتغال در بخش خدمات بدان معناست که بخش مهمی از شغل های نو ایجاد شده ممکن است مرتبط با تاکسی های اینترنتی، مشاغلی چون پیک های موتوری و ... باشد که شغل پایدار تلقی نمی شوند. به نظر می رسد ماجرای یک میلیون شغل ایجاد شده بیش از پیش احتیاج به شفاف سازی دارد همان گونه که سایر امارهای اعلام از سوی مقامات دولت سیزدهم محلی برای آنالیز است.

اسناد و مدارک ایجاد یک میلیون شغل در دولت سیزدهم کجاست؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز حدود یک میلیون فرصت شغلی و بیمه شده نو ایجاد شده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ سخنان صولت مرتضوی تاییدیه ای بود بر آنچه رییس جمهور در جلسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد. وی که برای دفاع از بودجه در صحن علنی حضور یافته بود، اندازه اشتغال ایجاد شده را در محدوده یک میلیون شغل خاطرنشان کرد.

رییسی نرخ بیکاری را برابر با 8.9 درصد اعلام نموده است. آنالیز گزارش های اعلامی مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ بیکاری در انتها تابستان امسال برابر با 8.9 درصد بوده است. استناد به این آمار نشان می دهد سایر آمارهای اعلامی نیز باید از منابع رسمی استخراج شده باشد اما نکته اینجاست که اندازه اشتغال ایجاد شده در گزارش های رسمی با اندازه اشتغال عنوان شده از سوی رییس جمهوری و وزیر تعاون، کار، رفاه اجتماعی فاصله ای زیاد را داراست.نکته اینجاست که بعضی دیگر از آمارهای اعلامی از سوی مقامات دولت سیزدهم از سوی کارشناسان محل سئوال بوده است. تشکیک بر سر ادعای کاهش 19 درصدی تورم از جمله است.

بر اساس این گزارش نرخ بیکاری در انتها تابستان سال گذشته برابر با 9.6 درصد بوده است. این بدان معنی است که نرخ بیکاری کاهشی برابر با هفت دهم درصد را تجربه نموده است.

با این حال نگاهی به رقم اشتغال موجود در کشور نشان می دهد تعداد اشتغال ایجاد شده در فاصله تابستان سال گذشته تا تابستان امسال برابر با 373 هزار و 734 نفر بوده است. گذشته از شغل ایجاد شده کیفیت اشتغال ایجاد شده نیز از سوی کارشناسان محل بحث و نظر است. آن گونه که در گزارش مرکز آمار تعیین است اندازه اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی در فاصله تابستان سال گذشته تا کنون کاهش داشته است.

تعداد شاغلان بخش کشاورزی در تابستان سال گذشته برابر با چهار میلیون و 63 هزار نفر بوده است که در تابستان امسال به سه میلیون و 763 هزار تومان کاهش یافته است.

به این ترتیب سیصد هزار شغل در بخش کشاورزی در این دوره زمانی از دست رفته است. از سوی دیگر اشتغال در بخش صنعت با افزایش 121 هزار نفری از هفت میلیون و نهصد هزار نفر به هشت میلیون و بیست و نه هزار نفر رسیده است.

اشتغال خدمات اما با رشد 546 هزار نفری روبرو بود. در بخش خدمات در تابستان سال 1400 یازده میلیون و 429 هزار نفر مشغول به کار بودند اما این رقم در تابستان سال 1401 به 11 میلیون و 976 هزار نفر افزایش یافته است. به این ترتیب خالص اشتغال 373 هزار نفر است.

افزایش قابل توجه اشتغال در بخش خدمات بدان معناست که بخش مهمی از شغل های نو ایجاد شده ممکن است مرتبط با تاکسی های اینترنتی، مشاغلی چون پیک های موتوری و ... باشد که شغل پایدار تلقی نمی شوند.

روشن نیست منبع آماری مورد استناد رییس جمهوری و وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی در مورد یک میلیون شغل کجاست.

ابان ماه امسال بود که مناقشه ای بزرگ بر سر تخصیص کنابع اشتغال زا میان دولت و مجلس به راه افتاد.

هفدهم آبان ماه امسال بود که رئیس مجلس خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مجلس روی اشتغال و معیشت مردم حساس است. ما در سال 1400 از بند 28 تبصره 14، 32 همت برای بحث مربوط به اشتغال در نظر گرفتیم. از سوی دیگر کل منابع تبصره 14 تحقق یافته است و منابع معیشت به صورت صددرصد تخصیص یافته، اما چرا منابع را به اشتغال ندادید؟ متأسفانه به جای تخصیص 32 هزار میلیارد تومان برای تحقق اشتغالزایی، 19هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و 13هزار میلیارد تومان دیگر هنوز اختصاص داده نشده است. سازمان برنامه و بودجه مکلف است این 13هزار میلیارد تومان را در ادامه سال به وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه های ذی ربط برای اشتغال تخصیص دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پس از انتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خواهش می کنیم در مجلس منابع عایدیهای غیر واقعی بودجه را افزایش ندهید، زیرا تحقق نمی یابد، عملکرد سال گذشته تبصره 14 حدود 340 همت بوده است. در سال 1401 هیچ افزایش قیمتی در حامل های انرژی و حجم فراوری نداشته ایم، چطور شما این عایدی را از 330 به 640 همت افزایش دادید؟

به این ترتیب به نظر می رسد ماجرای یک میلیون شغل ایجاد شده بیش از پیش احتیاج به شفاف سازی دارد همان گونه که سایر امارهای اعلام از سوی مقامات دولت سیزدهم محلی برای آنالیز است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1747

به "اسناد و مدارک ایجاد یک میلیون شغل در دولت سیزدهم کجاست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اسناد و مدارک ایجاد یک میلیون شغل در دولت سیزدهم کجاست؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسناد و مدارک ایجاد یک میلیون شغل در دولت سیزدهم کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید