ایرادات شایع گیربکس خودرو چیست؟

به گزارش مجله خزرکوه، مشکل گیربکس می تواند یکی از دردسرسازترین و مهمترین عیوب به وجود آمده در خودرو باشد که هزینه های زیادی را در پی خواهد داشت. در ادامه به مهمترین علایم وجود عیب و مشکل گیربکس ها اشاره خواهیم کرد. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.

ایرادات شایع گیربکس خودرو چیست؟

گیربکس ها ابزار واسطه ای هستند که از یک سری چرخ دنده، میل ماهک، کلاچ و ...تشکیل شده و در جهت انتقال نیرو قرار می گیرند تا نیروی ثابت دریافتی را به صورت قدرتی (گشتاور بالاتر در دنده سنگین) و یا سرعتی (گشتاور کمتر در دنده سبک تر) در اختیار مجموعه مصرف نماینده نظیر محور چرخ های اتومبیل و ..قرار دهند.

گیربکس معمولا از مکانیزم خاصی که بر اصل نسبت اندازه چرخ دنده محرک (دریافت نماینده نیرو ورودی از موتور) به اندازه چرخ دنده متحرک راسخ است، استفاده می نمایند. بدین ترتیب که هرچه نسبت قطر چرخ دنده محرک (ورودی) به قطر چرخ دنده متحرک کمتر باشد، ضریب دنده سنگین تر بوده و نیروی خروجی گیربکس از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود. چنین شرایطی را می توان در دنده های یک و دو اتومبیل به خوبی احساس کرد.

همچنین هنگام شتاب گیری یا سبقت دریافت نیز که اتومبیل احتیاج به گشتاور بیشتری برای انجام مانور مورد نظر شما دارد، احتیاج است تا دنده در شرایط معکوس (سنگین تر) قرار گرفته و نسبت قطر دنده ورودی به خروجی کاهش یابد. تحت این شرایط قدرت بیشتری به سوی چرخ ها روانه می شود و گشتاور لازم جهت شتاب گیری و سبقت دریافت از اتومبیل پیش رو برای شما فراهم می شود.

حال اگر احتیاج باشد که اتومبیل با سرعت بیشتری به حرکت دربیاید، بایست نسبت قطر چرخ دنده ورودی (محرک) را به چرخ دنده خروجی (متحرک) افزایش داد. بدین ترتیب ضریب دنده سبک تر شده و خودرو با سرعت بیشتری به حرکت درخواهد آمد.در گیربکس خودروها حرکت از شرایط دنده 1 به دنده 5 یا 6 یا بالاتر، به معنای سبک تر شدن دنده و روان تر حرکت کردن خودرو با سرعتی بیشتر خواهد بود.

تا اینجای کار با اساس کارکرد جعبه دنده خودرو آشنا شدید، لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا مهم ترین علائم وجود مشکل در گیربکس خودرو را به استحضار شما مخاطبان گرامی برسانیم.

  1. مشکل گیربکس : جا نخوردن اهرم تعویض دنده

اگر در ابتدای حرکت پدال کلاچ را فشار می دهید و قصد درگیر کردن دنده را دارید اما اهرم تعویض دنده در سر جای خود قرار نمی گیرد و یا از آن بیرون می پرد، احتمالا گیربکس خودروی شما دچار مشکل شده است. البته جا نخوردن اهرم دنده می تواند دلایل دیگری همچون عدم رگلاژ صحیح کلاچ، خرابی ماهک های بیرونی جعبه دنده (رابط اهرم دنده با گیربکس) و... نیز داشته باشد. بیرون پریدن دنده نیز می تواند ناشی از خرابی کشویی مربوط به آن دنده، شل شدن پیچ سر و ته گیربکس، بروز ایراد در فنر ساچمه، ایراد در خار موشکی، ساییدگی ساچمه ها و ...باشد.

2. مشکل گیربکس : شنیده شدن سروصدای ناهنجار

اگر صدای ناهنجار از سمت گیربکس خودرو به گوش شما می رسد که با فشردن پدال کلاچ و قطع ارتباط گیربکس با موتور برطرف می شود، جعبه دنده اتومبیل شما ایراد داشته و باید هرچه سریع تر جهت برطرف عیب به تعمیرگاه ارجاع داده شود. کاهش عمده سطح روغن گیربکس می تواند منجر به بروز صداهایی شبیه به جیغ ناشی از سایش بعضی دنده ها و بلبرینگ ها روی یکدیگر شود.

3. مشکل گیربکس : نشتی روغن واسکازین

هرگونه نشتی روغن گیربکس نشانه خرابی آب بندها و کاسه نمدهای جعبه دنده است که در صورت عدم برطرف به موقع می تواند خرابی های پرهزینه و بعضا غیرقابل جبرانی را در جعبه دنده به وجود بیاورد. کاهش سطح روغن در گیربکس های اتوماتیک می تواند منجر به بروز تکان شدید (تقه) و عدم عملکرد صحیح جعبه دنده شود.

4. مشکل گیربکس : زوزه جعبه دنده یا دیفرانسیل

اگر هنگام حرکت همیشه صدایی خاص شبیه به نوعی زوزه و یا یک چنین نوایی به گوشتان می رسد، باید بدانید که گیربکس خودروتان دچار مشکل شده است. از جمله دلایل زوزه کشیدن جعبه دنده می توان به ساییدگی دندانه ها در اثر کارکرد یا عدم کیفیت ساخت، عدم درگیری مناسب چرخ دنده ها با یکدیگر و... اشاره نمود. به منظور تشخیص این که صدای زوزه مربوط به خود جعبه دنده است و یا به دیفرانسیل ارتباط پیدا می نماید، ضروری است تا حین حرکت، مثلا در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت دنده را خلاص کنید، اگر در این حالت صدا قطع شد گیربکس مشکل دارد ،در غیر این صورت ایراد از دیفرانسیل بوده و باید جهت تعمیر و یا تعویض به تعمیرگاه ارجاع داده شود.

موارد ذکر شده بیشتر در گیربکس های دستی کاربرد دارند اما اگر بخواهیم به طور دقیق تر به علائم خرابی گیربکس اتوماتیک نیز اشاره کنیم می توان از موارد زیر نام برد:

تکان های خودرو و وجود تقه حین تعویض دنده ها، سروصدای زیاد از ناحیه گیربکس در هنگام خلاص بودن دنده، مکث گیربکس در تعویض دنده و گاز هرز خوردن پیشرانه، عدم تعویض دنده ها، بوی سوختگی ناشی از داغ شدن بیش از حد واسکازین و خلاص شدن دنده به صورت ناگهانی.

در خاتمه توصیه می شود روغن گیربکس دستی یا اتوماتیک وسیله نقلیه خود را در بازه های زمانی تعیین تعویض نمایید، تا از استهلاک بیش از حد این قطعه فوق العاده مهم پیشگیری به عمل آورده باشید.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 511

به "ایرادات شایع گیربکس خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرادات شایع گیربکس خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید