این آنزیم شگفت انگیز ممکن است کلید زندگی طولانی تر و سالم تر باشد

به گزارش مجله خزرکوه، آیا آنزیمی که مسئول تجزیه و حذف الکل از بدن ما است، می تواند به ما یاری کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشیم؟ دانشمندان مکانیسم مولکولی را کشف نموده اند که می تواند نویدبخش این کار باشد.

این آنزیم شگفت انگیز ممکن است کلید زندگی طولانی تر و سالم تر باشد

در یافته ای غافلگیرنماینده، محققان دانشگاه ویرجینیا (UVA) دریافتند که نقش الکل دهیدروژناز در سم زدایی بدن از گلیسرول و گلیسرآلدئید - محصولات جانبی مضر چربی که در طول زمان ایجاد می شوند - ممکن است برترین رویکرد را برای سم زدایی باشد و نه تنها عمر را افزایش دهد، بلکه باعث گردد در شرایط سالم تر، پیر شویم.

یک فرضیه این است که راز طول عم،ر فعال شدن یک فرآیند جوان سازی سلولی به نام اتوفاژی است و یافته نو می تواند به منزله پیدا کردن مکانیسم ناشناخته ای برای افزایش سلامت و طول عمر باشد.

دانشمندان نام این مکانیسم را AMAR گذاشته اند که محفف پاسخ ضد پیری با واسطه الکل یا آلدئید، که ضمناً کلمه سانسکریت برای جاودانگی نیز هست، محققان با فعال کردن ژن adh-1 پاسخ های شگفت انگیزی را مشاهده کردند که به فراوری بیشتر آنزیم الکل دهیدروژناز به وسیله ژن منجر می گردد و سمیت ناشی از گلیسرول و به طور غیرمستقیم گلیسرآلدئید را محدود می نماید.

فعال کردن این مکانیسم AMAR در کرم های میکروسکوپی باعث می گردد که آنها نه تنها 50 درصد بیشتر عمر می نمایند، بلکه علائم سلامتی بهتری نیز داشته باشند.

کرم C. elegans مدل ارجح برای مطالعات پیری است. عمر دو تا سه هفته ای کرم های میکروسکوپی ساکن در خاک نتایج قابل میزان گیری را به دانشمندان ارائه می دهد. آنها ضمناً بیش از 70 درصد از مشابهت ژنتیکی با انسان ها دارند.

پیش از این هم دانشمندان با آنالیز این کرم ها، با مسدود کردن یک آنزیم خاص ، طول عمر آنها را افزایش داده اند، نتایج مثبتی را با ترکیبی از داروها مشاهده نموده اند ، رابطه روده-مغز با پیری را آنالیز نموده اند و از آنها برای آنالیز اینکه چرا جاودانگی تا این ممکن است، استفاده نموده اند .

محققان دریافته اند که این مکانیسم ضد پیری مزایای مشابهی در خصوص دیگر آزمایشگاهی، مخمر، دارد. آنها سپس به مطالعات روی دیگران، از جمله انسان ها، که تحت روزه داری یا محدودیت کالری قرار گرفته اند، که هر دو نقشی در زندگی طولانی تر و سالم تر ماندن، داشت.

دانشمندان گمان می نمایند که از آنجایی که گلیسرول و گلیسرآلدئید سمی هستند و محصولات فرعی چربی برای سلامتی هستند و با افزایش سن بیشتر ذخیره می شوند، آنها می توانند با گذشت زمان سلامتی ما را با خطر روبرو نمایند. اما AMAR ممکن است با تجمع محصولات جانبی مضر مبارزه کند و آنها را از بین ببرد که منجر به هدیه سالهای بیشتری به ما توام با سلامتی می گردد. علاوه بر این، فعال شدن adh-1 توانایی مقابله با افزایش وزن و حتی کاهش وزن را نشان داد.

این تیم تحقیقاتی اکنون میخواهد که آزمایش کند که آیا فعال شدن ژنتیکی این آنزیم طول عمر موش ها را افزایش می دهد یا خیر و سپس تحقیقات آزمایشگاهی با سلول های کشت شده انسانی انجام دهند تا آنالیز نمایند که آیا فعال شدن adh-1 نشانگرهای سلولی پیری را کاهش می دهد یا به تاخیر می اندازد.

نتایج این تخقیق در مجله Current Biology منتشر شده.

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 اسفند 1401 بروزرسانی: 25 اسفند 1401 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1768

به "این آنزیم شگفت انگیز ممکن است کلید زندگی طولانی تر و سالم تر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این آنزیم شگفت انگیز ممکن است کلید زندگی طولانی تر و سالم تر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید