تاکید ایران و آلمان بر خاتمه نظامی گری در یمن و سوریه

به گزارش مجله خزرکوه، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران از میانجیگری در مسئله یمن استقبال می نماید، گفت: مسئله این است که آمریکا تصور می نماید هنوز زمان دوشیدن پول از عربستان تمام نشده است.

تاکید ایران و آلمان بر خاتمه نظامی گری در یمن و سوریه

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دکتر علی لاریجانی و کلاود یاروت نایب رئیس مجلس آلمان امروز (سه شنبه 23 مهر) در حاشیه برگزاری یکصد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) دیدار و گفت وگو کردند.

بنابر این گزارش، دکتر لاریجانی در ابتدای این دیدار گفت: ایران در رابطه با رفتار ترکیه اعتراض و مخالفت های خود را اعلام نموده است چرا که کشتار و آوارگی را دامن می زند و مسائل سوریه را پیچیده تر می نماید، اما نباید اجازه داد ماجرای اخیر سوریه عمیق گردد.

وی توضیح داد: نقش اتحادیه اروپا در سوریه نمی تواند صرفاً نصیحت باشد، در حالیکه شما عادت نموده اید فقط ما را نصیحت کنید و آلمان می تواند نقش قوی تری بازی کند، اما این گونه نشده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه تنشی در خلیج فارس وجود ندارد، اضافه نمود: صیانت از خلیج فارس جزو دستور کار های جمهوری اسلامی ایران است، اما مشکل از بازیگران دیگر منطقه است، البته پیشنهاد طرح صلح هرمز مطرح شده توسط رئیس جمهور ایران برای حفظ امنیت خلیج فارس است و در این راستا نیازی به نیرو های خارج از منطقه نیست.

وی اعلام کرد: اگر سعودی ها راهکار سیاسی را بپذیرند ایران در مسئله یمن میانجیگری خواهد نمود، البته آمریکا تصور می نماید هنوز زمان دوشیدن پول از عربستان برای اصلاح تمام نشده است.

در ادامه نایب رئیس مجلس آلمان با بیان اینکه آلمان عمیقاً نگران مداخله سیاسی ترکیه در سوریه است، گفت: موج جدید مهاجران به سمت اربیل و دیگر شهر های کردنشین عراق نگران نماینده است.

نایب رئیس مجلس آلمان در پاسخ به این پرسش دکتر لاریجانی مبنی بر این که اتحادیه اروپا برای سوریه چه کاری می تواند کند، توضیح داد: اتحادیه اروپا از روسیه درخواست فشار بر اردوغان را داشته و اینکه به ترکیه اسلحه فروخته نگردد، اما اردوغان گفته است اگر در مسئله نظامی گری سخت بگیرید، موج آوارگان را به سمت اروپا رها می کنم، البته ایران می تواند در این مسئله یاری رسان باشد.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا و آلمان همه باید مسئولیت پذیر باشیم، چرا که این به نفع مردم و دولت هاست، لذا باید از فرصت کمیته قانون اساسی استفاده و این کمیته را تقویت کرد تا به گزینه های حل و فصل مسئله سوریه برسند.

نایب رئیس مجلس آلمان با بیان این که از نقش پاکستان برای مذاکره به منظور برطرف اختلاف های میان سعودی ها و ایران استقبال می نمایند، اظهار کرد: وضعیت انسانی در یمن فاجعه بار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 10

به "تاکید ایران و آلمان بر خاتمه نظامی گری در یمن و سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید ایران و آلمان بر خاتمه نظامی گری در یمن و سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید