فراوری نیمه هادی چند اتمی بدون اتلاف انرژی

به گزارش مجله خزرکوه، محققان دانشگاه ملی استرالیا پیروز به فراوری نیمه هادی شده اند که قادر به انتقال داده ها بوده و با استفاده از تعداد محدودی اتم ساخته شده است.

فراوری نیمه هادی چند اتمی بدون اتلاف انرژی

این نیمه هادی که صد هزار بار باریک تر از یک ورقه کاغذ است، انرژی بسیار کمی مصرف نموده و تقریباً اصلاً داغ نمی گردد. لذا استفاده از آن منجر به اتلاف انرژی نمی گردد.

فراوری این نیمه هادی تازه انقلابی در دنیای رایانه به وجود خواهد آورد و مدیریت مصرف انرژی را متحول خواهد نمود. رایانه ها حدود 10 درصد از انرژی برق دنیا را مصرف می نمایند و این میزان مصرف انرژی هزینه های سنگین زیست محیطی و اقتصادی را به همراه می آورد. انتظار می رود این رقم هر ده سال یک بار به دلیل افزایش تقاضا در دنیای رایانه ده برابر گردد. فراوری نیمه هادی های پیشرفته می تواند این فرایند را تغییر دهد.

از آنجایی که فراوری، ذخیره سازی و تأمین انرژی همواره هزینه در بر دارد و موجب آلودگی هوا، گرمایش زمین و مصرف روزافزون سوخت های فسیلی می گردد، کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از فراوری گرما در اثر فعالیت رایانه ها و نیمه هادی ها اهمیت زیادی دارد.

این نیمه هادی ها می توانند فرایند فراوری ترانزیستورها را هم متحول نمایند و در صنایعی مانند فراوری خودرو و گوشی های هوشمند هم به کار گرفته شده و به حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه های فراوری یاری نمایند. البته برای تجاری سازی این نیمه هادی های نو هنوز باید آنالیز ها و آزمایش های بیشتری انجام گردد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 1338

به "فراوری نیمه هادی چند اتمی بدون اتلاف انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نیمه هادی چند اتمی بدون اتلاف انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید