خبرنگاران مردم اجازه ندهند شایعات ذهن شان را تخریب کند

به گزارش مجله خزرکوه، تهران- خبرنگاران- نویسنده و پژوهشگر نامدار کشورمان با تاکید بر اینکه مردم اجازه ندهند شایعات ذهن شان را تخریب کند، گفت: در این روزهای خانه نشینی هر زمانی که فرصت پیدا می کنیم به خواندن کتاب مشغول شویم تا ذهن مان مشغول کتاب باشد و امید داشته باشیم که این ویروس رفع خواهد شد.

خبرنگاران مردم اجازه ندهند شایعات ذهن شان را تخریب کند

شیوع ویروس کرونا تجربه متفاوتی از زیست و زندگی را برای انسان های سراسر جهان به وجود آورده است. تجربه ای که این روزها از آن به عنوان قرنطینه خانگی یاد می شود.

به گفته کارشناسان امر درمان در جهت مبارزه با این ویروس یعنی کادر درمان، پرشکان و پرستاران متعهدی که با تعبیر واژه ایثار و از جان گذشتگی به شکل خستگی ناپذیر در خط مقدم مبارزه با این ویروس در جال مجاهدتی بی مثال هستند؛ برای تحقق شعار شکست کرونا یکی از اصلی ترین مواردی که می تواند به قطع زنجیره شیوع این ویروس مرگ بار منتج شود در خانه ماندن است.

تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری در کنار تعطیلی بسیاری دیگر از فعالیت هایی که زیست اجتماعی انسان ها را معنا می داد، اتفاقی است که طی بیش از یکی، دو ماهه اخیر جامعه ایران را همراه حود کرده است؛ به ویژه در این ایام که درحال سپری کردن روزهای نوروز باستانی 1399 هستیم. تلاش تمامی آحاد جامعه برای تحقق شعار شکست دادن کرونا از یک سو و ازسوی دیگر برنامه ریزی مسئولان و دست اندرکاران کلان کشور در جهت متوقف کردن زنجیره شیوع کرونا و بازگشت فضای زیست اجتماعی به حالت عادی از مهم ترین اتفاقات و برنامه هایی است که در دستور کار تمامی مسئولان قرار گرفته است.

تردیدی در این مهم وجود ندارد که برای به بار نشستن تلاش مسئولان، اتحاد؛ همدلی و همراهی آحاد مردم از مهم ترین اتفاقاتی است که می تواند به تسریع قطع زنجیره شیوع کرونا و شکست دادن این ویروس مرگ بار در جامعه منتج شود.

در راستای فعالیت تمامی دست اندرکاران؛ برنامه ریزان و متولیان کلان بخش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه؛ اهالی فرهنگ و هنر از نویسندگان و شاعران گرفته تا مترجمان، منتقدان و پژوهشگران نیز دست در دست یکدیگر دادند تا با همراهی پویش های اجتماعی شکل گرفته در جهت شکست این ویروس هم سهم و دین خود را ادا کنند و از دیگر روی همراهی خود با آحاد مردم جامعه را این بار در قامت و جبهه ای دیگر به اثبات رسانند.

اهالی فرهنگ و هنر با همراهی خانه کتاب به عنوان بازوی فرهنگی یار مهربان در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه اندازی دو پویش #تندرست-باش-ای-ایران و #بهار-نزدیک-است؛ طی روزهای سرانجامی اسفند ماه و آغاز تعطیلات نوروزی 1399 تلاش کرده اند تا با صحبت ها، پیام ها و یا دل نوشته هایی علاوه بر ادای سهم خود در تحقق هرچه بیشتر دعوت مردم به خانه ماندن و گسترش و توسعه پویش های نام برده مشارکت هرچه بیشتر آحاد مردم را برای صرف فعل اتحاد و همدلی در جهت شکست دادن ویروس کرونا در کشور ادا کنند.

یکی از این افراد علی بلوک باشی نویسنده و پژوهشگر در حوزه مردم شناسی است که از او به عنوان پدر علم مردم شناسی آکادمیک ایران یاد می شود. بلوک باشی با پیوستن به دو پویش #تندرست-باش-ای-ایران و #بهار-نزدیک-است؛ پیام خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از یک سو و ازسوی دیگر در فضای مطبوعاتی منتشر کرده است. او در این پیام آورده است:

این روزها مردم مراقب صحبت هایی که به صورت شایعه درباره این بیماری هست، باشند. اجازه ندهند ذهن شان با این شایعات تخریب شود. شایعاتی که واقعاً تخریب کننده است. سیستم ایمنی بدن خود را بالا ببرند؛ یعنی اضطراب نداشته باشند و زندگی را عادی و عالی برگزار کنند. در این روزهای خانه نشینی هر زمانی که فرصت پیدا می کنند به خواندن کتاب مشغول شوند تا ذهنشان مشغول کتاب باشد و امید داشته باشند که این ویروس رفع خواهد شد. در تاریخ حیات اجتماعی ما از این مصائب و بیماری ها بسیار آمده و ما همه را پشت سر گذاشتیم و به سلامت از آن گذشته ایم. پس؛ به فردا امید داشته باشیم.

مروری بر کارنامه فرهنگی بلوک باشی

علی بلوکباشی متولد 1314 خورشیدی در تهران، نویسنده و پژوهشگر در حوزه مردم شناسی اهل ایران است که از وی به عنوان پدر مردم شناسی آکادمیک ایران یاد می شود.

پس از سرانجام دبیرستان، وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می شود و در سال 1341 پیروز به دریافت لیسانس در رشته ادبیات می شود. پس از آن مدرک فوق لیسانس خود را در رشتهٔ زبان شناسی همگانی و زبان های باستانی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران کسب می کند. وی در سال 1349 به انگلستان سفر کرد و در دانشگاه آکسفورد در دوره دکتری به تحصیل مردم شناسی پرداخت.

بلوکباشی پس از بازگشت به ایران تا به امروز، بی وقفه در زمینه تدریس، تألیف و پژوهش مشغول بوده است. پژوهش در زمینه مسائل مربوط به مردم نگاری و فرهنگ عامه ایران و مطالعه و بررسی ساختهای اجتماعی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و نظام های ایمانی و عقیدتی در جامعه های شهری و ایلی ـ عشایری از عمده ترین فعالیت های وی در چند دهه گذشته بوده است.

عضو شورای عالی علمی دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ مدیر بخش مردم شناسی دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ مدیر بخش تحقیقات شهری مرکز مردم شناسی ایران؛ عضو هیات علمی فرهنگنامه بچه ها و نوجوانان و عضو هیات علمی گروه انسان شناسی هنر در فرهنگستان هنر تنها بخشی از مسئولیت های بلوک باشی در حوزه اجرایی است.

حاصل پنج دهه تلاش، تألیف و ترجمه در حوزه های مختلف مانند ایران شناسی، قوم نگاری، انسان شناسی و مردم شناسی و فرهنگ عامه از وی کتاب ها، مقالات و سرانجام نامه های متععدی است که از جمله شناخته شده ترین آنها می توان به آثاری چون شب یلدا، نشر گل آذین؛ قهوه خانه و قهوه خانه نشینی در ایران، نشر دفتر پژوهش های فرهنگی؛ در فرهنگ خود زیستن و به فرهنگ های دیگر نگریستن - سی گفتار دربارهٔ فرهنگ - نشر گل آذین؛ بازی های کهن در ایران، نشر دفتر پژوهش های اسلامی؛ نخل گردانی نمایش تمثیلی از جاودانگی حیات شهیدان، نشر دفتر پژوهش های فرهنگی و نوروز، جشن نوزایی آفرینش، نشر دفتر پژوهش های فرهنگی اشاره کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 467

به "خبرنگاران مردم اجازه ندهند شایعات ذهن شان را تخریب کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مردم اجازه ندهند شایعات ذهن شان را تخریب کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید