در آستانه جنگ سرد!

به گزارش مجله خزرکوه، از همان نخستین روزی که پا به اتاق بیضی شکل کاخ سفید گذاشت تا امروز که خود را برای انتخابات مجدد ریاست جمهوری آماده می نماید، شمشیرش را علیه چین از رو بسته است؛ هرچند گهگاهی دونالد ترامپ از مواضع خود عقب نشینی می نماید، اما ظاهرا نمی تواند در برابر آرزو های بلندپروازانه تجاری پکن، دیپلماسی صبر را به کار ببندد.

در آستانه جنگ سرد!

او روز گذشته پس از تشدید جنگ دیپلماتیک با پکن بار دیگر گفت توافق تجاری (با چین) اکنون اهمیتش برای من کمتر از زمانی است که آن را رقم زدم. موضوعاتی مانند تایوان، دریای جنوبی، هنگ کنگ، تبت، سین کیانگ، جنگ تجاری و کرونا در ماه های اخیر روابط دو کشور را به تیرگی کامل کشانده است؛ رسانه های چین روزانه صد ها مطلب و گزارش درباره این موضوعات و اقدامات آمریکا منتشر نموده و واشنگتن را مورد انتقاد قرار می دهند که به شدت بر طبل جنگ سرد می کوبد.

در روز های اخیر نیز روابط دیپلماتیک دو طرف بعد از تصمیم آمریکا و مهلت سه روزه به چین مبنی بر تعطیل کردن کنسولگری خود در هوستون به شدت تیره و تار شده است. بعد از آن بود که جمهوری خلق از آمریکا خواست کنسولگری خود در چنگدو را تعطیل کند. وزارت خارجه چین همچنین از آمریکا خواسته است تمام فعالیت ها و عملیات های خود را در این کنسولگری متوقف کند.

آمریکا دارای پنج کنسولگری در شهر های گوانجو، شانگهای، شن یانگ، چنگدو و ووهان و یک کنسولگری در هنگ کنگ است؛ کنسولگری چنگدو، تنها کنسولگری آمریکا در جنوب غرب چین است که در سال 1985 ایجاد شد و بیش از 200 پرسنل دارد. به گفته تحلیلگران، هرچند پکن با تعطیلی این مقر دیپلماتیک به جای کنسولگری های عظیم دیگر آمریکا، خویشتن داری به خرج داده، اما این کنسولگری به دلیل نزدیکی اش با منطقه خودمختار تبت دارای اهمیتی استراتژیک است.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه با درخواست ناگهانی خود مبنی بر بستن کنسولگری چین در هوستون، اقدامات تحریک آمیز یک جانبه ای را علیه چین آغاز کرد. این اقدام ایالات متحده به طور جدی ناقض قوانین بین المللی، هنجار های اساسی روابط بین الملل و شرایط کنوانسیون کنسولی چین و آمریکاست و به شدت به روابط چین و آمریکا آسیب می رساند. البته ماجرا از آنجا آغاز شد که وزارت دادگستری آمریکا سه شنبه گذشته دو شهروند چینی را به اتهام آنچه یک دهه کمپین هکری جهانی خواند، تحت پیگرد قرار داد و گفت آن ها ارتباطاتی با اطلاعات چین دارند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گفت چنین گام هایی نشان می دهد آمریکا اقداماتی در راستای حفاظت از جام مردم آمریکا انجام می دهد و مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تعطیلی کنسولگری آن ها به معنای حفاظت از مالکیت معنوی آمریکایی ها و اطلاعات خصوصی آمریکایی ها ست. اما مقام های چینی این را تنش بی سابقه در میان اقدامات اخیر آمریکا علیه چین توصیف نموده و گفتند پکن با اقدامات قاطع متقابل پاسخ خواهد داد.

بونی گلسر، مدیر پروژه قدرت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در این باره می گوید: واشنگتن در حال ترسیم رقابت با چین به عنوان جنگ سردی جدید است و گمان می کنم پمپئو برای به زیرکشیدن روابط آمریکا-چین مصمم باشد؛ بنابراین آن ها را نمی توان به سادگی ترمیم کرد؛ این اقدام به عنوان میراث او باقی می ماند. کمپین ترامپ هم بی شک منافعی در سخت گیری علیه چین می بیند.

ترامپ چین را بابت شیوع پاندمی کرونا سرزنش می نماید و آن را ویروس چین یا ووهان و همچنین طاعونی از چین نامیده و رویارویی با چین را به مسئله انتخاباتی کلیدی تبدیل نموده است. رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در رز گاردن کاخ سفید گفت مجموعه عملکرد جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات ها، هدیه ای به حزب کمونیست چین بوده است.

ترامپ روز گذشته همچنین بستن دیگر کنسولگری های چین را رد نکرد و به خبرنگاران کاخ سفید گفت: این همواره ممکن است. هو فونگ هونگ، پروفسور اقتصاد سیاسی در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته در دانشگاه جان هاپکینز، استدلال می نماید که اقدام برای تعطیل کردن کنسولگری چین بی سابقه نیست.

او به اخراج 35 دیپلمات روس در سال 2016 به تلافی مداخله ادعایی در انتخابات به دست دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا و تعطیلی کنسولگری روسیه در سال 2017 در سان فرانسیسکو به دست دولت ترامپ اشاره نمود و گفت این اقدامات از سوی کاخ سفید تنها شامل پکن نمی گردد و در نهایت این ترامپ است که به خاطر پیروزی در انتخابات باید بپذیرد که رویارویی با ابرقدرتی مانند چین به ضرر او و کمپینش تمام خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: khazarkooh.ir شناسه مطلب: 678

به "در آستانه جنگ سرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آستانه جنگ سرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید